Nekromanti Att dela ut XP...

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
...utan att köra på att XP delas ut för monster-bashning är något som jag även efter att ha läst igenom det lilla som står om det i Dungeon Masters guide känner mig osäker på.
Några tips och råd från er som är mer erfarna SL för D&D/AD&D ?
Hade en fundering på att dela upp olika mål och viktiga händelser efter CR och dela ut XP enligt detta beroende på hur bra de klarar av dessa. XP för gott rollspelande är dock något som jag inte har en aning om vad som är lämpligt att dela ut.

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Det finns flera varianter jag funderade på i samband med att jag läste 3Es väldigt slagsmålcentriska system. Här är några:

äventyrsbaserat exp, baserad på SLs avancemangstakt.
Detta innebär att när man gör sin kampanj så funderar man på hur lång man vill ha den och hur kraftiga rollpersonerna ska vara i varje del av det. Sen sätter man expen efter den önskade takten. Detta innebär ingen särskiljd belöning för de mer engagerade om man inte har några problem med olika grader mot slutet av kampanjen, eller så kan man belöna dem extra, kanske genom ett påslag av 10% som ger utdelning i det långa loppet.

Göromålsbaserat exp.
Liknande BRP, så får man exp för att använda sina fardigheter, vilka de än är, ju bättre man lyckas med det desto mer exp får man. Detta system har jag använt mig av under en FRkampanj i 2nd ed.

Målrelaterade exp.
Detta tog du själv upp och är i direkt referens till vad rollpersonerna gör för äventyret och hur bra de gör det. För att bestämma vad som är lämplig mängd kan man jämföra med ett vanligt äventyr och hur mycket exp det kan ge och sedan dela upp den mängden på delmålen.

Sno 2nd eds exp.
Alternativet säger väl allt, bara det att man bör kolla upp Living FR och liknande konverteringsguider för att se skillnaden i mängder exp som delas ut.

Variant av 2nd ed.
Min egen variant. Använd 2nd eds exp men ge inga exp för pengar och dubbla allt annat. Jag använder en del strider. Har man väldigt få strider, kanske man vill tredubbla övrig exp istället. Och 2nd ed är rätt snålt med gott spelande expen så öka det till en mängd som motsvarar hur stor del av själva spelet du tycker att det ska vara. (Jag kör med att gott spelande kan ge upp till dubbla expen än vad man får för resten.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
"Det finns flera varianter jag funderade på i samband med att jag läste 3Es väldigt slagsmålcentriska system."

Får hålle med om att det är slagsmålcentriskt. Det var AD&D 2nd bättre på.

Får tacka för de olika råden.


/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Allt får en CR ...

Jag tycker att det räcker med den XP-tabell som finns i DMG:n.

Det är ju inte bara monster som kan ha en CR (Challenge Rating för de som inte läst på). Ett klurigt problem kan ha en CR, en läbbig fälla kan ha en CR, en envis vaktstyrka som måste smörjas/övertalas/luras kan ha en CR.

Sedan läser man av tabellen som vanligt för att få reda på hur mycket XP gruppen ska få.

/Dante
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Allt får en CR ...

Dessutom får man ju faktiskt inte XP för att döda monstret.. man får det för att komma förbi problemet monstret utgör... Jag funderar på att börja dela ut 2*XP för varje gång de lyckas klura sig förbi problemet utan att dunka på en fiende som helt klart skulle behövas dunka på... kanske också 1.5*XP när de inte dödar sin motståndare utan istället tar honom till fånga eller släpper iväg honom med ett meddelande ...osv..
Kanske till och med 0,5*XP om de tar sig förbi ett klart hotfullt monster utan att det märker det...

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Allt får en CR ...

Problemet med CR är att det inte ges tillräckligt många exempel för dem, fällor och monster ja, men inte allt annat. Och om betoningen ligger långt från traditionellt äventyrande blir det ju så mycket svårare, speciellt om man inte har en bra grundreferens.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Förvisso, men ...

... inte är det väl svårare att hitta på en CR för ett problem än att hitta på hur många XP gruppen ska få för att lösa det?

För att ta ditt exempel med »göromålsbaserade XP» (få XP för att använda sina Skills): Jag skulle för det första bara ge XP för användande av Skills om det är viktigt för äventyret (d.v.s. inte för slentrianmässigt användande av Search, Spot etc.). Vidare skulle jag låta CR vara lika med (DC-13)/4.

Förklaring till formeln: DC-10 ger det antal Ranks en genomsnitts-PC behöver för att lyckas med en Skill hälften de gånger han/hon försöker. Detta tal -3 ger PC:ns Level. Slutligen dividerar jag med 4 eftersom XP-tabellen i DMG:n förutsätter en grupp om 4 äventyrare och detta är en individuell XP-belöning. Observera att en DC lägre än 14 inte ger några XP alls. Detta system är dessutom självreglerande: När en PC är tillräckligt hög Level för att kunna använda »Take 10» på Skill Checks med låg DC och CR är de knappt värda några XP längre.

Exempel: Äventyrarna är avväpnade och instängda i en cyklops skafferigrotta. Dörren är reglad från utsidan och alltför bastant för att rubba. Äventyrarnas enda chans är att låta någon klättra upp genom en vindlande klippskreva (Climb, DC 20, CR 2) och sedan öppna dörren utifrån (Strength Check, DC 15, CR ½).

/Dante
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Som Dante sätter jag en CR på precis allt som utgör en utmaning. Dessutom har jag kommit fram till att det stimulerar mina spelares kreativitet rent enormt om man belönar dem med EXP för bakgrundstexter o.s.v. (Jag ger EXP för dagböcker, sånger av RP o.dyl. också)
Den regel för mängd EXP för en text jag hittills kört på är 100*RPns level EXP för en text. Vad som exakt utgör en text avgör naturligtvis jag...

Feliath - har massor av bakgrundsmaterial
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Liten bugg i din beräkning

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>DC-10 ger det antal Ranks en genomsnitts-PC behöver för att lyckas med en Skill hälften de gånger han/hon försöker. Detta tal -3 ger PC:ns Level. Slutligen dividerar jag med 4 eftersom XP-tabellen i DMG:n förutsätter en grupp om 4 äventyrare och detta är en individuell XP-belöning. <p><hr></blockquote><p>
Notera att XP-tabellen i DMGn är exponentiell, inte linjär. Om du ökar CR med två ska mängden XP dubbleras (utom på level 1-3 som är lite konstiga) - det är därför en encounters EL ökar med 2 om man dubblar mängden monster. Jag skulle nog snarare föreslå att ge en CR som är lika med (DC-13), och dela XPna själva med 4 i stället, alternativt sätta CR = (DC-13)-4.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Clas

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
71
Location
Göteborg
Annat sätt att räkna

Man kan också göra som i min kampanj.
Jag tittar på den spelare som har högst nivå och hurpass många poäng han behöver för att från att gå från sin nuvarande nivå till nästa.

Denna siffra delar vi med fyra och det är poängen alla spelare får. På så sätt kommer lågnivåarna snabbt i kapp och kan vara med och spela och eftersom vi spelar en gång per månad så går vi upp tre nivåer per år. En av mina spelare ble 20;de nivån förra gången :gremsmile: Men då har han spelat samma figur (Egbert) sedan 1985



Clas Kristiansson
<A HREF="http:// http://www.leuf.net/attle/ " target="_new">http:// http://www.leuf.net/attle/ </A>
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Re: Allt får en CR ...

Anges i DMGuide att CR för storybased XP inte bör överstiga rpnas Level. Tänkte köra på det.

Coolt, så nästa spelomgång då spelarna väntar sig exp så får de bara 1 eller 2 exp!!! Hehe, vad glada de ska bli!

/Honken

--
Reality is for those who lack Imagination.
-The Shadowrun Matrix Book.
 
Top