Kraften i marknadsföring skulle jag säga. Och dessutom smart sådan, där både vuxna och barn kan engageras av samma kommers.
Var i London för några veckor sedan och slogs av att det verkligen är helt nedsölat med "magic shops" och popupbutiker som alla kränger Harry Potter-saker. Vilket för mig blir rätt absurt i en stad som London, där det finns så mycket riktig historia. Hundra meter från butiken med Dobbyplushies ligger kanske en byggnad vars ursprung är hundratals år gammalt. Där riddare brukade hinka bira eller där en blitzbomb krossade rutor och drömmar. I verkligheten.
Men verkligheten är inte tillräckligt intressant i algoritmernas värld. Verkligheten går inte att sälja som plushies (utan att ge någon annan en hacka).
Ja självklart, men inget existerar ju i ett vakuum. Hade det inte varit Harry Potter-prylar i alla de där butikerna hade det ju vart något annat, nån annan typ av IP merchandise eller Rolex-klockor eller märkeskläder eller fotboll-jerseys eller något annat att sälja till den kategori av konsumenter och turister som lockas till London och vill spendera pengar. Beefeater-tshirts och Big Ben kylskåpsmagneter är ju inte
mindre plastig kommers än vad Harry Potter merch är, det är bara vad som såldes innan London blev en turistdestination för Harry Potter-fans.
Min poäng handlar inte om huruvida det är marknadsföring eller kommersialism, det är klart att det är det, utan
vad det är som gör att vissa saker överlever medans annat försvinner i glömska. Att jämföra Star Wars med HP är rätt så intressant i det sammanhanget, eftersom det inom HP-fandom finns ett ganska brett konsensus om att
alla böckerna är bra och
alla filmerna är bra, där åsikterna börjar gå isär är väl kring saker som Fantastic Beasts och The Cursed Child osv (som inte alls nått samma genomslag). Medans i Star Wars så är det ju faktiskt en väldigt vanlig åsikt att
det mesta är ganska dåligt taget på det stora hela.
Ändå överlever det såpass länge, och även fast marknadsföring är en viktig orsak till det så är det varje år massa saker som marknadsförs som blir totala blankskott, mängder med IPn lanseras hela tiden som ingen tar notis om eller kommer ihåg, men ett ganska litet fåtal får en lång livslängd och bygger upp starka fandoms. Där ingår Star Wars, och Harry Potter, och en handfull andra IPn, men hade det skett enbart som ett resultat av marknadsföring så hade det skett mycket oftare och mer konsekvent, då hade det funnits tydliga recept för hur man gör och inget storföretag hade tryckt in miljontals dollar i att marknadsföra saker som aldrig lyfter, eftersom koden hade vart knäckt.
Jag tror ju att det förhåller sig så att det är helt avgörande vad ett IP faktiskt innehåller för att det skall fastna och bli en del av kulturen, att det krävs vissa inneboende kvalitéer och viss verkshöjd för att saker skall bli så långlivade som exempelvis Star Wars (och Harry Potter) har blivit. Jag tror inte att marknadsföring och kommers inte som förklaringsmodell för varför vi har den här diskussionen om just Star Wars och inte något annat IP från de senaste 50 åren.
Det både SW och HP också har gemensamt är att bägge hade väldigt små releaser med i stort sett ingen marknadsföring bakom dem. SW fick knappt någon marknadsföring alls och visades i ca 30 biografer på release, vilket är extremt lite. Ryktet om filmen spreds först via djungeltrumman bland tonåringar, och sedan genom att biografägarna märkte att det var ett oerhört tryck på biljetterna till de visningar som fanns, så fler och fler biografer började på eget initiativ köpa in filmen och så spreds det därifrån. Första Harry Potter-boken trycktes i 500 ex, varav 300 skickades till bibliotek, och den spreds initialt genom att bibliotekarier läste den och rekommenderade den till besökare, sedan fick den goda recensioner i pressen, började vinna litterära priser, och drygt ett år efter att den först släpptes började den sälja otroligt bra.
Mängder med mellanbudget filmer visas på ett begränsat antal biografer, massor med böcker trycks i små upplagor skickas ut till bibliotek och recensenter, väldigt få får det mottagande som Star Wars och Harry Potter fick. Det är ingenting unikt med hur de marknadsfördes, det som gör dem speciella är ju vad som hände sen.