Nekromanti Att börja spela ett nytt rollspel

Joined
6 Jun 2001
Messages
163
Location
Björkhagen
Under de 15 år jag spelar rollspel har det funnits en sak som stört mig mycket. Jag har en bra lösning, senare tålamod!

Problemet är skillnad i kunskap om rollspelsvärlden mellan spelare och rollperson. Det är mycket en rollperson vet som inte spelaren vet. Har man levt i 15+ år i en värld, även ute på landsbygden, så har man accumelerat massor av bakgrundskunskap som inte spelaren har en susning om och det blir därför vissa situationer där denna kunskapsdifferans blir uppenbar och ställer till det. Detta gäller framför allt spel med en egen påhittad värld, typ DoD, WHFRP, ADD, D&D, osv eftersom spelarna då saknar all kunskap innan de börjat spela. Problemet är mindre när det gäller spel som utspelar sig i vår "verklighet" eller är allmängods som Kult, Star Wars, Vampire, Viking och Twilight 2000 för att nämna några.

När vi skulle börja spela WHFRP för 3 år sedan funderade jag på detta problem länge. WHFRP har en mycket intressant värld som är rik på mycket. Problemet var att ingen av spelarna visste något om världen och de konflikter som finns där. Jag som SL visste ju mer efter egna erfarenheter som spelare för ca 10 år sedan och uppenbarligen efter att ha läst allt till spelet. Jag fick en snilleblixt och kom på hur jag skulle göra skillnaden i kunskap minimal!

De 4 spelarna fick själva bestämma ras och ung. inriktning på karaktären medans jag gjorde klart RP. Spelarna fick sedan ett rollformulär som saknade färdigheter och speciella förmågor som magi/böner/6e sinne mm. De fick sedan börja spela en och en med mig. De vaknade upp nakna i en snödriva uppe på ett berg. Runt dem låg det utrustning och kläder. I fjärran såg de en tornruin. De hade inga minnen före de vaknade upp. De fick sedan testa sig fram för att se vad de kunde. Allt eftersom fann de ut vad de kunde för färdigheter. Den dröjde nog nästan ett riktigt år innan den spelaren kom på sin sista färdighet. Spelarna och rollpersonerna fick tillsammans utforska the Old World. Det har gått bra och nu ska vi snart färdas i Multiversum till EREB ALTOR, kanske via Mutants Skandinavien och den Grå döden. Deras karaktärer kommer då också att vara lika okunniga som spelarna om sin nya omgivning.

Ser fram mot kommentarer!
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"Har man levt i 15+ år i en värld, även ute på landsbygden, så har man accumelerat massor av bakgrundskunskap som inte spelaren har en susning om och det blir därför vissa situationer där denna kunskapsdifferans blir uppenbar och ställer till det."

Jag spelar DoD och har oxå funderat på detta dock har jag bestämmt mig för att vad gäller t.ex. världens/landets historia så talar jag helt enkelt om för Spelaren att RP vet följande om jag anser att detta är något som RP helt säkert skulle veta utifrån den bakgrund han har. Eventuellt kan RP få slå ett normalt grundegenskapslag om det handlar om något som täcks av färdigheterna men RP inte har något FV i just den färdigheten, detta om jag gör bedömningen att RP kanske kan det.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,485
Location
Stockholm
Detta är en bra lösning som dock lider av ett problem: Det funkar bara en gång! Om du startar en ny kampanj på samma sätt misstänker jag att dina spelare kommer att sucka uppgivet.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,485
Location
Stockholm
Normalt brukar jag bara tala om för spelarna vad de vet allt eftersom de stöter på det, men det är inte direkt ett roligt sätt. Jag har även testat att skriva ner "saker som alla vet" och dela ut till spelarna. Problemet är att de flesta har en tendens att glömma bort allt de läst på 5 röda.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Men å andra sidan..

Men å andra sidan.. Då har dom ju lärt sig miljön! Eller menade du kampanjer i andra rollspel också? Hmmm, ja det kan nog vara lite tjatigt.. Men någon ursäkt kan man säkert komma på för att rollpersonerna inte heller ska ha någon susning om samhället dom befinner sig i.

Dom kan ju vara turister t. ex..



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,499
Location
En mälarö
>Detta är en bra lösning som dock lider av ett problem: Det funkar bara en gång! Om du startar en ny kampanj på samma sätt misstänker jag att dina spelare kommer att sucka uppgivet.

Ett annat problem uppstår om någon av RPna går och trillar av pinn. Hur ska den nya RPns kunskapsnivå balanseras med spelarens? Om den nya figuren även den är en total färsking som vaknar upp i en snödriva kommer ju dennes kunskaper om världen vara mindre än spelarens, som ju har lallat runt i, den inte längre totalt okända, världen ett tag. Om den nya figuren är inföding uppstår samma problem som man försökte undvika med snödrive-plojen från första början.

/Anders (som trots den, inte helt avsiktligt, negativa tonen i sitt svar tyckte det hela var en jävligt bra idé)
 
Joined
6 Jun 2001
Messages
163
Location
Björkhagen
Man kan ju hoppas att rollpersonerna inte går och dör de första speltillfällena. När vi körde detta första (och enda)gången dog den första RP efter kanske ett knappt år i verkliga livet. Vid det laget hade spelarna samlat på sig massor med kunskap om världen.

Sen fungerar det om man, som någon sa, gör dem till turister. Jag kommer snart flytta över RP till gamla Mutants Skandinavien och senare till Ereb Altor. Ett par av karaktärerna är centrum i en bikampanj och flytten mellan spelvärldar (och spelsystem) vävs in i storyn och har ett uttalat syfte. Därmed förklaras åter varför spelarna och därmed RP inte vet ett dyft om spelvärlden.
 
Joined
6 Jun 2001
Messages
163
Location
Björkhagen
Visst gör man så! Men ibland skulle kunskap om sin värld styra RP att bete sig på ett visst sätt och det kan bli torrt när spelledaren går in och berättar lösryckta fakta och anekdoter.
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Men det infon handlar om behöver ju verkligen itne ha med äventyret att göra... Jag brukar skriva ihop ett par a4 till varje rp om vi börjar i en helt ny landsända till exempel, och först därefter gör jag själva äventyret... mina spelar får väldigt mycket info som inte är direkt relaterat till äventyren... annars blir världen allt för stel.

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

Rhemzor

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
172
Location
Borås
Tuft

Rackarns vad tufft, det måste jag fråga våran SL om vi kan testa nån gång.
Nackdelen är att det tar en jäkla tid.

"Det man inte har i huvudet får man ha i benen"
 
Joined
6 Jun 2001
Messages
163
Location
Björkhagen
Visst är det bra att göra så, men... du får bara med det allra nödvändigaste och inte mycket på djupet. Ta som ex. att bara förklara hur olika grupper i samhället är i statusförhållande till varandra och hur hur de ser på varandra.

En dvärg som levt i, säg 50 år, och jobbat som smed i 20 år har det i blodet vad gäller attityd och så vidare mot andra raser och yrkesgrupper. Detta är mer invecklat än att spelaren får reda på att "du är stolt och tycker i allmänhet illa om alver. Gentemot människor och hober är dvärgar neutrala. Du tillhör borgarståndet."

Jag tycker dock som du att det är ett bra sätt. Man kan också låta spelarna läsa på om världen och varelserna. Men för att bryta detta sätt och göra något unikt, prova min metod någon gång. Den fungerar ju som sagt bara en gång per spelgrupp, för hur kul är det att alltid vakna naken i snön? Man kan säkert modifiera den och återanvända den, låta en magiker skicka en genom multiversum till en annan värld, eller nåt.
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
trakorien

Ett sätt är ju att göra som i Trakorien (om man orkar)
Att ha en reseskildring som berättar om de olika platserna och liknande. Detta tar dock mycket tid och är väl framför allt genomförbart om man skriver världen själv då man ändå skriver ned saker åt sig själv.

Ni kan ju tänka på det om ni gör en egen spelvärld...

// Jan Arenö
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
heh, jag tycker att det var ett jävligt bra kampanjupplägg men annars är det som så att det bara funkar en gång. dessutom kankse man inte kan köra den så mycket sedan efteråt men ändå.

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 

Alikzus

Veteran
Joined
23 Jul 2001
Messages
71
Location
Stockholm
"Det har gått bra och nu ska vi snart färdas i Multiversum till EREB ALTOR, kanske via Mutants Skandinavien och den Grå döden."

Då du gör denna sammansmältning av helt olika spel, kör du med bara ett regelsystem eller bytar du det samtidigt? Behövs det inte göras vissa justeringar av RPerna för att de ska anpassas till den nya världen?

[color:blue]/Alikzus /images/icons/smile.gif</font color=blue>
[color:green]"The truth is out there!"</font color=green>
 
Joined
6 Jun 2001
Messages
163
Location
Björkhagen
Jag tänker föra över karaktärerna till EDD/DoD91 systemet när vi ska spela i EREB. Se mitt inlägg på DoD forumet om hjälp till detta!! Mutant och EDD skiljer sig inte så mycket, i grunden är det ju samma system så det bytet går lätt!?

Icke människor får bli muterade djur. En karaktär heter Rowan och är hårlös efter en strid med en magiker och en sur guds lilla hämnd. Rowan kommer att bli en cyborg eller robot, Rowan = RO 1 (get it?) + att robotar är hårlösa! Humor på hög nivå!
 
Top