Nekromanti Att bära rustning...

k7e9

Hero
Jag tänkte på det, om man går runt i rustning och inte är van vid det... Så klarar man ju det inte lika bra som den som tränat på det.

Jag menar, vem som hälst kan väl inte hoppa i en fullplåt och slåss på sin normala kapacitet första gången den använder rustningen i fråga?

I DoD vet jag att dom löst det med en färdighet som heter rustningsteknik... Rustningar ger minusmodifikationer i olika saker som Förflyttning, Initiativ och hur duktigt man slåss... Olika minusmodifikationer för olika rustningar...
När man har rustningsteknik minskar minusmodifikationerna (man drar alltså bort mindre) man får för rustning och tillslut tar den nästan ut alla minus...

Hur skulle man kunna göra till Eon? För det finns väl inga regler om det? Och första gången man är i en rustning borde man känna sig ganska otymplig...

Kropotkin

Warrior
Tja, det finns ju regler för att bära rustningar anpassade efter andra i slutet av spelarboken (Eon III). Sedan står det något om spelledarens sunda förnuft. Men om det senare har jag inte hittat några andra referenser, så jag är osäker på vad det är. :gremsmile:

nordan

Swordsman
Antingen kan man bara ge medifikationer efter tycke, typ bara tillåta viktminskning till 2/3 för buren rustning ist för 1/2, ge mer utmattning eller öka svårigheter...

En annan metod skulle kunna vara att kräva en stridskonstteknik/fristående färdighet för att ha rustningsvana.

k7e9

Hero
det finns ju regler för att bära rustningar anpassade efter andra i slutet av spelarboken (Eon III).
Men det är ju t.ex. plåtrustningar som någon annan har använt... Även plåtrustningar som är formade efter en själv borde vara jobbiga att bära för den som är ovan (även lite för den som är van vid det)...

Svart_ohyra

Veteran
Är det inte bara att köra efter dom reglerna tills personen i fråga har lärt sig att använda den på rätt sätt. typ 160-320h träning?

Avslagen_Cola

Warrior
Jag tycker att man antingen kan göra en ny färdighet, fast den skulle liksom inte fylla någon funktion i Eons system där man ska slå färdighetsslag med sina färdigheter... Annars kan man helt enkelt göra det som stridskonsttekniker som kan tränas in så länge man har stridsvana kanske?

Typ tre nivåer:
Otränad: 2/3 vikt
Tränad: 1/2 vikt
Expert: 1/3 vikt

Antingen alla rustningar eller kanske specialierat mot läder, plåt och länkade rustningar (typ ringbrynja, fjällpansar osv)?

Regmolar

Swashbuckler
Jag tycker att det förmodligen går på marginalen; det är inte särskilt ofta man bara plockar upp en fullrustning i plåt en kvart innan sin första strid och slåss med det, och för lättare rustningar tar det väl som mest några minuter att vänja sig (har tyvärr inget stöd för detta, men om brorsan blir färdig med ringbrynjan, så...).
Problemet går nog på överbelastningen, då det kan vara jobbigt att röra sig med extravikt; själva bärandet går nog ganska snabbt att vänja sig vid. Men, om nu RP:n just hittat en full plåtrustning och använder den i strid en kvart senare kan du ju ge honom +Ob1T6 i svårighet, men som sagt tror jag att det oftast går på marginalen.

wallahad

Swordsman
Innan man lyckats anpassa en rustning efter sin kropp så bör man köra efter reglerna. (Den med SG ökning.)

Dock så anser jag att man som minst bör Hantera rustningen i X timmar.
Hantera = Kontinuerligt sträcka och böja kroppen för att studera hur rustningen rör sig.
X = 24h - Stridsvana / Smides FV. (Försök gärna motivera bort varför tillverkaren av en rustning inte ska veta hur den ska bäras då det är denna som modifierar.)

Under den tiden måste det också finnas möjlighet att modifiera rusningen. (Verktyg/Spännen.)

Praetori

Warrior
Regelförslag

Om man gillar enkla regler:
Gör alla fysiska handlingar (och vinint) en nivå svårare +Ob1T6
tills användaren vant sig vid sin rustning. (SL bestämmer när).

Om man vill trixa till det lite:
För att avgöra om användaren vant sig så slår man ett slag mot Stridsvana (säg en gång per vecka) med Ob3T6 el dyl (beror på rustningen) tills användaren vant sig.
Om RP haft en liknande rustning innan (bytt från ett hauberk till en skjorta) så blir det ingen svårighetsökning.

Problemet med den här typen av regler är att spelarna förmodligen kommer att störa sig på det faktum att de inte kan bära å slåss i en viss typ av rustning. Något som gör att de ogärna kommer att vilja ge sig in i strid på en vecka el så.
I verkligheten är man nog mer benägen (om alls från första början) att ge sig in i en strid MED rustning än utan.

Kör sjölv med mer "ickeskrivna" regler vad gäller rustningar. De måste i princip vara skräddarsydda för att kännas bekväma, något jag påpekar för spelarna titt som tätt när de fått tag i någon annans rustning. "Det skaver på höfterna osv"

Personligen så är jag en extem fantast av Mutant UA's system med BEG i procent på alla FV pga rustningsdelar. Men något liknande i EON skulle förmodligen kännas kluddigt.