Nekromanti Atmosfärbyte

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,788
Location
Göteborg
Jag vill tilkännage att jag tänker byta atmosfär i mitt rollspel Genesis (som kanske byter namn till Daveach Ca (eller nåt) tack vare Andragoors eminenta arbete (betyder mörk dimma på Culêagh, ett språk han har hittat på)).
Den nya atmosfären är mörkare och mer actionbetonad, då jag tyckte att mitt spel skulle vara lite annorlunda jämfört med andra spel och inte bara ännu ett fantasyrollspel (ta en titt på 'Plagiat: vad kom först, hönan eller ägget?').
Nånsom har ett (eller flera) förslag på hur man får in den där 'dark fantasy'-känslan? I princip kommer onskan att vara mer utbredd och öppen än jag först hade tänkt.

Något annat jag funderat på är följande klasser/yrken/specialiseringar. Någon jag borde ta bort eller ändra? Någon jag borde lägga till?

Krigare (ja, ni vet)

Elementarmagiker (...)

Hamnbytare (Shapeshifter, har en annan form, t ex varulv, som de kan byta till genom ett PSY-slag eller nåt. Används oftast i strid. Separata xp till de olika formerna)

Tjuv (ingen kommentar)

Frammanare (summoner,visst låter allt mycket bättre på engelska? Kan frammana en demon eller liknande (Ja, bara en!) , som kontrolleras av frammanaren. Bra att ha i strider. Har funderat på att det i stället är djur (eller, tja, varelser) som tränats upp av frammanaren (som då skulle heta tränare eller nåt), men det känns lite pokemonaktigt)

Harmonist / Bard (Använder musikinstrument för att lägga besvärjelser,ofta manipulerande sådana)

Präst (Har en eller ibland flera förmågor som de fått av sin gud, typ hela)

Paladin (Krigarpräst, kan också ha förmågor)

Spejare (Ni vet...)

Lönnmördare

Illusionist

Krigarmunk (tänkte ha en religion där det står att denochden gudens anhängare inte under några som helst omständigheter får använda vapen mot någon, så de slåss obeväpnade (shaolin!!!!))

'Adept' (shadowrun, anyone?)

Bärsärk (WAAAAAAAAAAAAAAAGH!)

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: Atmosfärbyte [lite OT]

för att få fram dark fantasy känslan så kanske du borde kika på hur man gjorde i sovjet och chile och även USA där man körde med ett fascistiskt tillvägagångsätt, studera även göteborgskravallerna (då tänker jag mest på uppdrag granskning som gick på SVT 1 för ett tag sedan) så att du vet hur en sådan polis ska bete sig och kanske får en bild av hur en militant motståndsrörelse beter sig... (de anarkister som var i götet var iofs dumma i huvudet men det är en anna femma) osv. då kan du nog få en rätt mörk känsla av att det finns en elak stat som trycker ned medborgarna. dock vet jag inte vad du definierar mörk fantasy som men jag kan iaf relatera till rymdimperiet i star wars bara det att du byter namn på det hela och kanske fixxar en annorlunda tillvägagångsätt.

/Dr_Morbid
"jag ber tusen gånger om ursäkt för mitt stinkande hem och min fula fru"
<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Dr_Morbid on 2001-08-17 16:42.</EM></FONT></P>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Den nya atmosfären är mörkare och mer actionbetonad, då jag tyckte att mitt spel skulle vara lite annorlunda jämfört med andra spel och inte bara ännu ett fantasyrollspel (ta en titt på 'Plagiat: vad kom först, hönan eller ägget?'). Något annat jag funderat på är följande klasser/yrken/specialiseringar. Någon jag borde ta bort eller ändra? Någon jag borde lägga till?"

Just nu såg listan väldigt standard ut. Vi har sett det förr, liksom. Dessutom, IMHO, så var det väldigt begränsat till något som väldigt mycket liknade "Ye Olde Dungeon Bash".

Så jag tycker att du bör ställa dig en kasse frågor:

* Vilken plats har dina yrken/klasser i samhället?
* Finns det någon möjlighet att spela "vanligt folk"?
* Hur ser samhället ut? Finns det någon överklass/underklass?
* Vilka sociala fördelar finns för de olika klasserna och hur påverkar de samhället?
* Hur interagerar samhället med "ondskan"? Tålmodigt eller uppgivet lidande, eller tragiskt hjältemodigt motstånd?
* Är det inte smidigare att utgå från hur samhället ser ut, och sedan skapa yrkena från det?
* Hade du tänkt att ha någon form av spelbalans, och i så fall, hur hade du tänkt att balansera till krigare mot paladin (krigare med turbo, spoiler och fartränder)?

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Dark fantasy

Sno lite från skräckgenren... Försök få RP att känna sig som offer från första början, kanske på grund av den ödestyngda börda som de tvingas bära. Gör världen cynisk och likgiltig inför människans lidande. Skapa fallna forntida imperier i vars ruiner sanningen om mörkret ruvar, och bara väntar på att bli upptäckt. Och när den väl upptäcks blir livet bara ännu tyngre att leva...

Frammanare??? Varför inte Invokator?



Agh zadrau pôtul ilur Exarhep iz zanashrob bugd agh stâzob majât-snoshgronk tiul rausuga...
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Dark Fjantasy

<em>Försök få RP att känna sig som offer från första början, kanske på grund av den ödestyngda börda som de tvingas bära. Gör världen cynisk och likgiltig inför människans lidande. Skapa fallna forntida imperier i vars ruiner sanningen om mörkret ruvar, och bara väntar på att bli upptäckt. Och när den väl upptäcks blir livet bara ännu tyngre att leva...</em>

Här kommer ytterligare några tips för att få en framgångsrik "Dark Fantasy"-kampanj.

• Det är viktigt att det aldrig slutar regna. Allt ska vara blött och skitigt.

• Spelare som ler eller på annat sätt ger uttryck för någon annan känsla än sorg bör få avdrag på erfarenhetspoängen.

• Färggranna kläder existerar inte i spelvärlden. Allt är brunt, svart och grått.

• Skurkarna är goda och hjältarna är onda. Djupt. Tungt. Eller inte.

• Mörkret, Ondskan och Kaos finns överallt, t.om. i pissoaren bakom värdshuset.


..eller nåt.

-R
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
..det är juh bra redan?

det är juh bra som det är!!
väldans fina illustrationer, det måste ha kostat massa pengar att trycka det.. en kass grej är juh dendär profetsian som gör alltihop till en enda kampanj oavsett hur mycket man inte vill det.. fast, å andra sidan kanske det oxå kan vara kul att få utveckla ett nytt samhälle där någon av parterna vann (goda eller onda.. kan vara lite knepigt att spela i ett ont imperium).. och varför måste magin vara ond? kan inte domdäringa inkvisitörerna vara det i stället, fast i stället vara lite skenheliga eller nått?? då blir det juh lite som doctor morbid med faschister vs plebejer..

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,788
Location
Göteborg
Eeeeh, Genesis, inte Gemini [nt]

...

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 
Top