Nekromanti Asylum - på medeltiden ???

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Så vitt jag vet var den traditionella synen av mentalt sjuka att de tagits över av demoner och att de därför blev avrättade, offer för absurda försök att fördriva demonerna eller helt enkelt inlåsta för att folk skulle slippa se dem.

Men hur skulle det gå att genomföra ett Asylum-tema i en medeltida setting ? Jag tänker mig närmast någonting som mer påminner om ett regelrätt fängelse komplett med tortyrkamrar och sin egna kyrkogård för att ta hand om dödsfallen. Frågan lyder: Hur togs egentligen mentalsjuka, handikappade, pestsmittade och andra mindre lyckosamma individer om hand ?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Men hur skulle det gå att genomföra ett Asylum-tema i en medeltida setting ? Jag tänker mig närmast någonting som mer påminner om ett regelrätt fängelse komplett med tortyrkamrar och sin egna kyrkogård för att ta hand om dödsfallen."

Fångvård per se är en modern företeelse. Under medeltiden var ett fängelse i allmänhet 1) en förvaringsplats fram till domen, 2) ett utrednings/förhörsställe, 3) en förvaringsplats från det att domen fälts tills dess att den verkställs, eller 4) en plats där man gömmer undan en politiskt obekväm fånge eller krigsfånge, i det senare fallet tills lösen betalts. Frihetsstraff var ett tämligen okänt begrepp, och i de fall där det förekommer har det med lösen eller politisk obekvämhet att göra, inte med brott eller mentalsjukdom.

"Frågan lyder: Hur togs egentligen mentalsjuka, handikappade, pestsmittade och andra mindre lyckosamma individer om hand ?"

Huvudsakligen av sina anhöriga i den mån det var möjligt. Rörde det sig om riktigt uppenbara fall som kunde tolkas som besatthet så var exorcism och andra skojjigheter i kyrkans regi som gällde. Utöver vissa kyrkliga ordnars hospital (Hospitalerriddarna, till exempel) så var även sjuk- och mentalvård inte det minsta institutionaliserat och helt upp till den drabbades anhöriga att ta hand om.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top