Nekromanti Asså... köpa bil?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,564
Location
Umeå
När man är ledig en hel sommar och har tre barn att underhålla så kan det eventuellt underlätta att ha en bil så att man tar sig nånstans. Så nu funderar min fru på om vi borde köpa en. Jag ryser av blotta tanken - inte bara pga kostnaderna, men också arbetet.

Säg att vi skulle vara beredda att lägga 50kkr på en biljävel. Hur spenderar man de pengarna (eller mindre) på en bil som genererar så lite jobb och kostnader som möjligt? Det bör tyvärr vara en kombi, vilket direkt eliminerar alla billiga småbilar.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Mina tips:

* Köp inte för billigt. Det blir dyrt i längden (och mer arbete). 40 kkr är nog ungefär den gräns jag inte skulle rekommendera att gå under.
* Köp stort. Stora bilar håller längre, och håller värdet bättre.
* Var bor ni? Har ni vinterväglag så är fyrhjulddrift jäkligt bra.
* Jag gillar stadsjeepar. Inte markant tyngre än en kombi, men mycket bättre lastmöjligheter och bättre att korcka med. Ochså högre, så man ser över andra bilar och upptäcker lättare köer.
* Tre barn och två vuxna. Överväg en bil med två rader baksäten.
* Inga franska bilar. Jag kanske är fördomsfull, men de är skit, speciellt elsystemet.
* Inga italienska bilar (förutom Maserati). Också problematiska tekniskt.
* Överväg en bil som man kan sätta såna här på: http://mattracks.com/photos/index.php/Trucks/150-chevy-suburban-2 Kanske inte så jätteanvändbart, men så jäkla coolt.
* Dubbdäck är dubbdäck och andra däck är inte det. När det är halt regerar dubben.
* Tänk på att priset ska reflektera om det finns både sommar- och vinterdäck eller inte. En uppsättning däck kostar cirka 10 kkr på fälg (och uppåt...).
* Om du köper privat, tänk på att priset ska vara minst 25% lägre än handlare för att vara rimligt (ingen moms).
* När du kör om någon, hur mycket du än måste pina livet ur bilen för att komma om dem, se oberörd ut. Fippla med stereon eller peta näsan.
* Behöver du dragkrok?
* Diesel eller bensin? Diesel är aningen billigare, men påverkas mer av politiska beslut, så kan vara långsiktigt riskabel. Etanol känns som rätt så ute idag, såvida men inte har flexifuel och kan tanka både etanol och bensin.
* Vilken extrautrustning vill du ha? Jag vill ha den här, som tydligen finns till min eftersom Obama har den, men har inte hittat en svensk återförsäljare: http://s259.photobucket.com/user/tkob1060/media/armor_car.jpg.html
* Automat eller manuell? Jag var hardcore manuell, men skaffade automat på min senaste bil, och det är skönt. Visst, den drar lite mer soppa, men väldigt bekväm, speciellt i köer.
* Motorstyrka. Gå inte för lågt här. Med fem pers i bilen och lite last så märks det fort om man har för klen motor, speciellt om man också vill ha AC på, som brukar dra 20-30 hk. Du ångrar väldigt fort om du snålat på motorn. En större motor kan också bli billigare att köra, eftersom den låter dig köre på en högre växel istället för att pina den på höga varvtal.
* Fabrikat. De jag har ägt eller har koll på för att min sambo har dem:
** Honda. Helt OK bilar. Honda CRV var en skön stadsjeep, innan de krympte den. Inte mycket problem med Honda.
** Mazda. Krångelbilar. Dålig väghållning (vid halka vill de bara rakt fram).
** Hyundau. Budgetbil, och det märks. Kvaliteten är lite sämre på allt. Mycket problem som inte borde inträffa.
** Pontiac. Gedigen och rolig. Dock, min Firebird var inte direkt en familjebil...
** Chevrolet. Som alla större jänkare, gedigen till max. Genomtänkt och stadig. Förväntar mig inte några större problem med den. Bra komfort.
** Seat. Välbyggd, känns tight och bra. Detaljerna lämnar dock lite överigt att önska, och förarmiljön passar inte långa personer.
** Skoda. Helt OK bilar. Mer eller mindre en rebrandad Volkswagen. Det enda som hade behövts för att göra dem bättre är en dekal som tycker över loggan.
* Fabrikat, del 2. Tänk på var det finns verkstäder och kolla vilka som är bra. Det finns inget värre än att ha närmaste märkesverkstad 15 mil bort (Honda, I'm looking at you!) eller en märkesverkstad som är ett jävla rövarband (Mazda, I'm looking at you!).
* Överskatta inte bränslekostnaden. Skillnaden mellan olika bilar är väldigt liten, ekonomiskt sett. Jag tror att skillnaden mellan de olika bilar jag har haft har varit kring en pizza i månaden, kanske aningen mer, och då är spannet mellan 800 kg och 3050 kg.
* Stereo. Du vill kunna använda USB-pinnar, så att du slipper krångla med CD och kan lyssna på ljudböcker och sånt.
* Provkör, provkör, provkör. Det är viktigt att en bil känns rätt. Min sambos Seat Leon är nästan okörbar för mig, då taket går ner så långt att det skymmer sikten för mig som är lång, och backspegeln skymmer halva synfältet.

Oroa dig inte för arbetet med bil,det är inte mycket. Tanka ibland, kolla oljan var tredje tankning eller så, byta däck ett par gånger om året (eller betal 300 spänn för att någon gör det), åka till bilprovningen.

Jag kör själv en Chevrolet Suburban (finns också som Yukon XL och Cadillac Escalade, beroende på var den är tillverkad), den större varianten av den här: http://preview.netcarshow.com/Chevrolet-Suburban-2001-1024-05.jpg Jag är helnöjd med den, men den kanske är lite för stor för vissa.

Det finns dock en småbilsvariant av den också, som fortfarande har dubbla baksäten, Chevrolet Tahoe (kallas också Yukon). Den är cirka en meter kortare, men har samma stadiga konstruktion och finesser, och i stort sett samma motoralternativ. Det finns extremt billiga Tahoes på begagnatmarknaden, med massor av värde för pengarna. Suburban har aldrig sålts i Sverige, jag antar att det är anledningen till att den är dyrare än Tahoe.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,016
Location
Ludvika
Två tummregler jag blivit idrillad från tidig ålder:

1. En bil som är billig nu blir ofta dyr i längden (pga av reparationer och delar som måste ersättas)
2. En bil är ingen sparbössa, det är en kostnad. Räkna med att alla pengar som läggs på bilen är borta sedan. Rätt som det är kör nån idiot in i den medan den står parkerad och det är bara att köra den till skroten.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Rymdhamster;n107353 said:
Rätt som det är kör nån idiot in i den medan den står parkerad och det är bara att köra den till skroten.
Försäkringen tar hand om det.

Vilket får mig att komma ihåg en sak jag glömde i förra posten:

* Om det inte är en total skrotbil, helförsäkra alltid!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,016
Location
Ludvika
Troberg;n107361 said:
Försäkringen tar hand om det.

Vilket får mig att komma ihåg en sak jag glömde i förra posten:

* Om det inte är en total skrotbil, helförsäkra alltid!
Oh well, men jag står fortfarande fast vid själva tumregeln.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
Försäkringspengar kan man lika gärna lägga på trisslotter. Eller ännu bättre: ett vettigt sparande.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag köpte en Volvo 940 -96 för 5000:- av en pensionär.
Bästa köpet, bara rullar på. Och vilken meck som helst förstår sig på den.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Vimes;n108236 said:
Försäkringspengar kan man lika gärna lägga på trisslotter. Eller ännu bättre: ett vettigt sparande.

Bara om du har ekonomin för att ta smällen om du helt plötsligt står där med en totalad bil.
 
Top