Nekromanti Artikelserieförslag: Öppen värld

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
13,176
Location
Stockholm
Hej!

Jag undrar om det finns ett intresse för att läsa om en öppen värld i Fenix. Alltså, en värld som beskrivs övergripande i Fenix, kanske en sida per nummer, en värld som det är fritt fram för vem som helst att använda till sina egna skriverier, spel eller äventyr, och alltså publicera tillägg om man så vill.

En gemensam värld, med ett fokus som läggs upp i Fenix. Världen skulle vara spelsystemsoberoende, och alltså täcka stora, övergripande saker, och inte detaljer. Det skulle vara upp till vem som helst att lägga till, tex stats för Eon, DoD eller D&D.

What say you?

Magnus
 
Ja, om den var cool. För standardfantasy model 1A har jag sett så att det räcker till döddagar. Och med cool menar jag något som kanske är inspirerat av medeltida indien, något med extravaganta kläder som ett måste för en medel- eller överklasstjomme, ett speciellt klimat (måste alla världar centreras på temperaturer model europa/nordamerika?) eller rent av något som det finns en dödspatrull i.


Storuggla, blasé
 
Det beror på hur världen är tänkt att se ut. För att den ska vara intressant (i alla fall för mig) måste den kunna erbjuda något originellt; något som inte finns i de världar som redan existerar till Eon, DoD, D&D och alla de andra fantasyspelen. En nyskapande värld är alltid intressant. Den skulle till och med vara intressantare om det inte medföljer speldata än om det gör det.

/tobias
 
Om den skiljer sig från dussinvaran av medeltidsfantasy och liknande.

Jag gillar t.ex. idén med en fantasyvärld baserad på sydamerikanska högkulturer (t.ex. Inka, Maya och Azteker).

// Radagast - gillar Lamadjur som packdjur istället för Hästar och Åsnor
 
JA, förutsatt att:

1) världen känns annorlunda. Inte utslätad standard-fantasy.

2) det kommer extramaterial (som inte får plats i tidningen) på hemsidan.
Om världen blir intressant så borde det finnas gott om villiga skribenter.
 
Ja, om den är orginell. Men samtidigt får den inte vara så konstig att den blir svår att använda.
 
Spelvärldarnas Britney Spears

Risken med en sådan idé är att man måste skriva något som attraherar en bred skara människor, vilket för det mesta urvattnar och förvandlar en produkt till något klart ointressant.

Ska vi även betänka saker som att världen ska stödja stats till såpass olika spel som Eon, EDD och D&D blir det helt klart problem.

Det sagt så tycker jag att en öppen spelvärld som vem som helst får publicera material till med olika system är en mycket bra idé i sig, men att konstruera en spelvärld som känns fräsch och annorlunda och ändå ska kunna stödja en massa olika system och dessutom passa en bred skara människor med olika smak... Det blir inte lätt.


Dumt nog så kan man sammanfatta min åsikt med:

Blir det bra så är det en bra idé. Blir det dåligt så är det en dålig. :gremwink:
 
Först får jag väl hålla med alla andra om att en värld måste vara originell för att vara intressant, men jag är ändå lite tveksam. För att världen ska kännas intressant måste den bli spelklar attans kvickt, och det innebär väldigt översiktlig information i början. Visserligen är ju Trudvang ett exempel på att man kan spela i sporadiskt beskrivna spelvärldar också, men det är ju snarast ett undantag. Risken finns att alla som missade den första artikeln i serien aldrig kommer att kunna använda resten, eller åtminstone blir avskräckta från att försöka. Det får inte bli en jättelång följetongsartikel, det blir ingen glad av.

Jag säger inte att det inte kan genomföras, bara att man måste tänka igenom en massa saker ordentligt först.


/Dimfrost
 
Jag håller med föregående talare (eller kanske snarare skribenter). Ska det vara en helt ny värld ska den tillföra något nytt till rollspelandet. Problemet är bara att ju märkligare och unikare världen är desto svårare blir det för vem som helst att bidra med material. Kanske skulle ni hålla en tävling? Den som skickar in det intressantaste världskonceptet vinner en publicering och att ni lanserar världen som offciell Fenix-värld?
 
Tack för alla kommentarer

Ni har gett mig en hel del att tänka på. Jag tror nog att man kan hitta en värld som är intressant, men som ni säger så kanske det leder till att det blir en smal värld.

Hmmm... ja, det tål att tänkas på. Återkommer senare med fler tankar! Ja, inte om en timme eller så men senare under våren.

M.
 
Till skillnad från de andra skribenterna så tänkte jag faktiskt ett en rätt så vanlig fantasy behövdes för att få det här att funka. Fantasy befinner sig i medeltid med oftast dåliga kommunikationsmöjligheter, och det har inte samma krav på konsekvens och logik på sig som andra spel, och därför är det lätt för alla att göra det dom vill göra. "Fantasy Light" är också lätt att förstå och sätta sig in i, eftersom alla är så vana vid det.

Kombinerat med vad de andra säger så föreslår en stor, fantasirik och mångfacetterad värld, där det är tydligt att fantasi får gå före logik, gärna där olika tekniknivåer blandas, och konceptet ska vara enkelt att ta till sig. Som Mutant, Staden eller Terone. (Men där har Terone lyckats mycket bättre än Staden, tror jag - Folk älskar Terone, men blir förvirrade av Staden.) Å andra sidan så är det lite sned justering av att Terone fortfarande är nytt och bara når ut till de som verkligen är intresserade, när Staden dök upp på forumet för första gången så blev trådarna gigantiska.

Och Mutant gillar ju alla.
 
Jag är skeptisk.

Jag är rädd att världen ifråga kommer att bli någons baby, och därmed ingens baby ety denne "någon" skriver om det han känner för, vilket inte passar in en centimeter på vad "alla" vill läsa. Detta gäller i synnerhet om världen råkar ha en egen smak - jag har diverse erfarenheter av hur folk inte vill skriva till diverse världar som råkar vara någorlunda unika...
 
Toppen

Tack för ett bra svar. Det är precis sånt jag måste ta ställning till... funderar vidare.

M.
 
Back
Top