Nekromanti Artikelförslag

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Något jag finner att jag ofta måste förklara för andra spelare är sannolikhetslära. Det är ett ämne som påverkar alla gamers (utom friformarna då, såvida man inte betraktar spelledarens omdöme som slumpmässigt), men som det florerar mycket missförstånd och okunskap kring (som klassikern "Nu har jag slagit fem ettor på raken, nu kan inte nästa slag bli en etta!", eller varför inte "Det är 95% chans att lyckas, så inget kan gå fel!").

Varför inte ha med en artikel där grunderna kring sannolikhetslära förklaras på ett spelanpassat sätt? Lite om olika sorters sannolikhetsfördelningar och sånt. Kanske lite om historiken kring sannolikhetsläran och dess användning i olika sammanhang?

Om man har konkreta exempel och bra figurer (sannolikhetslära är egentligen en väldigt grafisk matematik) så behöver inte en sådan artikel bli tråkig som en formelsamling.

Dessutom, trots att det är en så central kunskap för alla gamers (man blir bättre som rollspelskonstruktör och spelledare, man överlever längre som spelare, man blir bättre brädspelare) så har jag hittills inte sett någon artikel som tar upp det i en speltidning.

Bara ett förslag. Räkna inte med att jag tänker skriva artikeln...
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Lite om olika sorters sannolikhetsfördelningar och sånt.

Liksom skillnaden på tärningsslag som ger bellkurvor (alla där man kastar flera) och vilka som inte gör det (1T*). En av mina favorit-hat-blunders i ett visst favvospel är tabellerna där man slår fram hårfärg med 2T6, och "mörkhårig" och "blond" har fått jumboplatserna först och sist (lägst och högst resultat) medan parkettplatsen 7 upptas av "rödhårig", oavsett folkslag.

Bra förslag!

--
Åke
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Liksom skillnaden på tärningsslag som ger bellkurvor (alla där man kastar flera) och vilka som inte gör det (1T*). En av mina favorit-hat-blunders i ett visst favvospel är tabellerna där man slår fram hårfärg med 2T6, och "mörkhårig" och "blond" har fått jumboplatserna först och sist (lägst och högst resultat) medan parkettplatsen 7 upptas av "rödhårig", oavsett folkslag.
Lysande...

Ett annat lysande exempel på totalt uppfuckad sannolikhetsfördelning är Palladium, där man slår grundegenskaper med 3D6, men om man får 17 eller 18 så lägger på en D6 till. Med andra ord får man en prydlig klockkurva, men som helt saknar 17 och som har en rak bit längst upp. Ibland kan man inte låta bli att tänka "What were they thinking?".

En väldigt talande illustration för klockkurvor vid olika antal tärningar kan man få genom att rita dem i ett diagram (normaliserade till samma spann så klart). En tärning ger en rak fördelning, två ger ett upp-och-nedvänt V, tre ger klockkurvan och fler än tre ger en smalare klockkurva. När man ser det diagrammet, gärna dessutom med markeringar för vad 90% av utfallet hamnar inom så inser man vilken enorm skillnad det gör med olika antal tärningar. Det behövs inte speciellt många tärningar för att klockkurvan blir spetsig nog att sticka sig på...

Det skulle även vara kul med lite diskussioner kring andra varianter, tex OB-slag, vampires X tärningar över Y och Z ska lyckas samt slå flera tärningar och plocka bästa.

Sannolikheten att lyckas minst ett försök av flera, alternativt att lyckas med alla av flera är också sådant som brukar ställa till problem.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
Jag tycker också det låter som en trevlig artikel, i början åstadkom jag en del liiite underliga saker i Terra Draconis innan jag fick kläm på det där med utfallsmöjligheter och klockkurvor och liknande, så som spelkonstruktör hade jag gärna sett en sådan artikel för länge sedan och kommer säkert säga ''ahaaa'' i alla fall en gång om det skulle bli en så'n artikel för nog har man alltid något litet hål i sin kunskapsbank...
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
Låter mycket intressant. Jag har funderat en del över X behåll Y utan att lyckas få kläm på hur sannorlikheten egentligen faller ut.

Så vem skriver artikeln? :gremconfused: :gremgrin:
 
Top