Nekromanti Artikel om galenik - kommentarer önskas!

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Här är en artikel om galenik som jag tänker få publicerad någonstans nån gång, om Anders och Theos Kosmokrator vill! :)

I alla fall, jag skulle vilja ha lite kommentarer av forumet. Vad behövs mer? Vad är fånigt? Jag tål visserligen inte kritik men det skall ni skita i! :-D

Nightowl som alls icke försummar Fasterboken; den senaste draften ligger hos Anders för beskådande, kommentarer etc. Det blir om allt går väl bara en vända till - allt faktamaterial är klart, det måste bara utformas så läsvänligt och förståeligt som möjligt först - och sedan är allt klart.

PS: Gondica-turnering blir av på LinCon! Äventyret "Döden: In från vänster" som skulle spelats på MittKon kommer att hållas. Fullständigt gratis! Likt shakalen i tigerns spår finns jag i närheten av Anders' & Toves Westernhögkvarter!
DS.

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Hydror

Nix, inga hydror i Fasterboken. Fast det finns ett fett kapitel om styggelser; jag har för mig att Anders sagt att det är något man skulle kunna koka ihop med Livsförvrängning.

I stort sett har Gondica samma djurgrupper som vår jord (dvs ingen med flera huvuden) med följande undantag:
*Det finns djur som motsvarar varelser från sen krita och framåt som i Gondica samexisterar med "moderna" djur.
*Gondica har en grupp sexbenta ryggradsdjur, hexapoder. Hit hör bland annat kentauren, mantikoran och hsiaon. De verkar täcka upp liknande ekologiska nischer som jordiska däggdjur, och liknar dem förutom sin annorlunda extremitetuppsättning.
*Gondica har också en grupp av amfibiska, gälförsedda däggdjur, av vilka den antropomorfa tritonen är mest känd, men det finns fler, varav ett par presenteras i Fastboken.
*Gondicas leddjur kan uppnå enorm storlek. Myrmica och panterspindel har ni redan sett; ett par till exempel, som amfisvaina och mermecolion, kommer med i Fasterboken.

Sedan finns "övernaturliga väsen" som biofager, spöken etc, men de kommer att beskrivas på annat håll. Tyvärr. :-(

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
Kommentarer

Hej! Lite kommentarer till slut.

”Koncept”
Jag tycker att det är en klar förbättring till bokens antingen eller.

”Teori”
Det är i alla fall min uppfattning att Folkmedicin ligger närmare de ekomantiska idealen, än den akademiska färdigheten Medicin som även har färgats av mekanurgiska tankar. (Tänker på Dag´s artikel om medicin). Jag kan gå med på att det blir en aning svårare men kan inte förstå varför det skulle ta längre tid.

”Att jobba i grupp och Hubris”
Jättebra, stämmer precis in i min bild av ekomantin. Bra förklaringar om hur man kommer framåt i forskningen och vad man bör göra för att det ska fungera smidigt.

”Ingredienser”
När du nu är klar med ingredienslistan ta då med en liten kommentar om användningsområdet.

”Drogerna”
Ingen av drogerna har varken publiserad teori eller Recept, är det upp till SL att ordna eller något du inte tänkt på? Har bara tittat igenom drogerna lite lätt men de ser bra ut. Ska försöka att ta en noggrannare titt på dem om jag får tid över. Stort plus för Arcana Majoris att använda som underlag till legender.

/Mattias
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Kommentarer

"Hej! Lite kommentarer till slut."
Jabba! You're the first!

"Det är i alla fall min uppfattning att Folkmedicin ligger närmare de ekomantiska idealen, än den akademiska färdigheten Medicin som även har färgats av mekanurgiska tankar. (Tänker på Dag´s artikel om medicin). Jag kan gå med på att det blir en aning svårare men kan inte förstå varför det skulle ta längre tid."
Folkmedicin blir helt och hållet trial and error, Medicin inkluderar tankar om hur och varför saker fungerar. Därav större tidsåtgång.

Jag gillar inte Dags artikel, för den ignorerar komplett att ekomantisk magi existerar. Utövarna av den är oerhört inflytelserika, och de flesta människor torde snarast gå till sitt lokala tempel (som har en sjukstuga) än till en akademiskt utbildad läkare om de blir sjuka. Templet har säkert ingen mystagog men den som plåstrar om folk och ger dem piller där torde vara influerad av den traditionen. Att mystagogernas medicinska idéer - och det är helt klar av kapitlet om ideologin att detta är något som uppnås genom _studium av världen_ det är inte en mystisk oförståelig insikt - inte skulle influerat akademisk medicin överhuvudtaget tror jag bara inte på.

Vanliga läkare kan iofs inte uppfatta vitalis, men mystagogerna utövar ju själva världslig medicin och borde inse vissa saker rent praktiskt. T.ex. borde de insett att åderlåtning inte är en universalmedicin eftersom de rent fysiskt upptäcker att folk inte blir bättre. Dessa idéer borde nått fram till andra medicinare.

Men inte ens begreppet vitalis nämns i artikeln. Det är ett fundamentalt begrepp i den vidoniska världsbilden som har med liv och hälsa att göra, och det berörs inte ens i en utläggning om medicinska teorier. Även om akademikerna är mekanurgiskt anstuckna borde de åtminstone ägna sig något åt att _motbevisa_ det, att påstå att det finns andra förklaringar. Vad gör man när vareviga patient frågar "Kan min vitalis ha försämrats, doktorn?" och man själv inte litar på begreppet eftersom man inte kan se fanskapet? Jo, man skapar ett eget. Detta borde ha varit en major debatt de senaste seklena men nämns inte.

Den enda gången Dag nämner ekomantin är på tal om sinnessjuka. Dessa anses det bättre att lämna över till mystagogerna. Dag verkar sätta vitalis lika med "själ", violket kompliceras dels av att det inte stämmer med grundboken, och dels av att inget som antyder att mystagoger kan bota eller lindra sinnessjukdom ens antyds i reglerna (innan mina Mesmerism-regler) - utom möjligtvis genom galeniska psykofarmaka, men doktorerna ignorerar tydligen de rent fysiska galeniska droger som finns, t.o.m. som en sista utväg.

Jag anser därför att det är en bra artikel, men ofullständig. (Dags sista frustrerade argument när vi diskuterade saken var att Anders ju faktiskt godkänt den, men jag är en obstinat typ som aldrig låtit mig stoppas av sådant som att spelkonstruktören och jag inte är överens ;-) Jag vet bäst! ;-)

Men åter till ämnet - eftersom det ändå finns en tradition av att skapa galenik (som använder sig av uttryck som "forskning", och daladhiska namn...), och eftersom BIL icke nödvändigtvis motsvarar akademisk bildning (eftersom tritoner, som är stenåldersvildar, kan få BIL 11...) utan mera allmän kunskap, så tror jag att Medicin finns hos vissa, särskilt visa mystagoger/matriarker, och att det är de som skapat de Stora Teorierna.

Däremot kanske inte Folkmedicin borde ha något avdrag alls för att utarbeta _receptet_ för där gäller i hög grad vad du säger. Hm.


"När du nu är klar med ingredienslistan ta då med en liten kommentar om användningsområdet."
OK, bra noterat.

"Ingen av drogerna har varken publiserad teori eller Recept, är det upp till SL att ordna eller något du inte tänkt på?"
Gah. Det är nog främst det senare, fast jag hade en vag idé om lite noter om publicerat _var_, så jag svär mig fri genom att skylla på att det nog var för att det inte var klart. Men du har rätt, det måste vara med. SL kan ju alltid ändra; det är den slöa SL man måste tänka på.
Flitiga SL som gör allt själv behöver inga regler och ingen bakgrund. Att skriva för dem är bara dumt!

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
Re: Kommentarer

”Folkmedicin blir helt och hållet trial and error, Medicin inkluderar tankar om hur och varför saker fungerar. Därav större tidsåtgång.”

Då fattar jag hur du tänker!

Om man tittar på artikeln Det mekanurgiska sinnet borde mekanurgerna ha sitt största inflytande inom kirurgin och överhuvudtaget inte ha någon större att säga till om inom övriga delar. Så den akademiska färdigheten Medicin skulle kanske vara speciallicerad mot någon av inriktningarna?

Apropå BIL varför har minotaurer så låg BIL (1-3)? Och varför så hög REF? Förklaring någon?

/Mattias
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Kommentarer

"Det mekanurgiska sinnet borde mekanurgerna ha sitt största inflytande inom kirurgin och överhuvudtaget inte ha någon större att säga till om inom övriga delar. Så den akademiska färdigheten Medicin skulle kanske vara speciallicerad mot någon av inriktningarna?"
Jag tror det mekanurgiska inflytande har mindre att göra med actual skills, och mer med mekanurgisk filosofi - som man kan ansluta sig till även om man saknar mekanurgisk perception, vilket många akademiker gör. Kolla skillnaden i mekanurgisk och ekomantisk livsinställning i regelboken, magikapitlet. Jämför filosofin under säg Descartes i verkligheten (ganska lik även vetenskapligt) kontra kristendom under samma period - det blir ideologiska konflikter.

Mitt förslag är dock att en mekanurg som behärskar Fältskär (Folkmedicin innefattar EMU inga större rena operationer) eller Medicin får lägga sin MEP som bonus till slaget, precis som för hantverk. Han måste dock köpt färdighet i färdigheten (läs Orson Scott Cards Alvin the Maker-serie för problemet med att joxa med levande materia, även om MEP(m) funkar lite annorlunda än Alvins "universella perception"). Och jag tror att en del mekanurger ägnat sig åt medicinsk teknologi, typ avancerade kirurgiska experiment och mekanismer som fungerar som proteser (kapten Ivrobri igen...)

Minotaurernas REF är nog representerande för deras "djuriska reflexer"; de är mest "rovdjur av naturen" av alla raserna, eller snarare krigare av naturen. Tänk lejon - stora men snabba.

BIL är ett mörker. Tritoner kan ju få 11, liksom kentaurer... Anders?

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Kommentarer

<I>Apropå BIL varför har minotaurer så låg BIL (1-3)? Och varför så hög REF? Förklaring någon?</I>

De har snabba reflexer av naturen, antar jag. Och enligt minotauravsnittet på rollspel.com är deras intellekt mer inskärpt på praktisk inlärning än på teoretisk - en genomsnittsminotaur bör alltså kunna lära sig spåra jaktbyte eller bygga hus på mycket kortare tid än en genomsnittsmänniska, men de har ett litet helsicke med att lära sig läsa och rabbla huvudstäder...
Som en naturlig följd erbjuder det minotauriska samhället ytterst lite teoretisk bildning, och därmed får eventuella ungdomar med ovanlig talang för sådant det ändå inte tillgängligt.

--
Åke
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
Re: Kommentarer

"Som en naturlig följd erbjuder det minotauriska samhället ytterst lite teoretisk bildning, och därmed får eventuella ungdomar med ovanlig talang för sådant det ändå inte tillgängligt."

Men borde inte en minotaur som växt upp under andra förhållanden få en högre BIL?
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Kommentarer

<I>Men borde inte en minotaur som växt upp under andra förhållanden få en högre BIL?</I>

Tänkbart, men de är <I>ofantligt</I> sällsynta. Ytterst få minotaurkvinnor beger sig ner från Mirakplatån, praktiskt taget ingen gör sig bofast därnere, och att ha en familj där... Då är det nog mer realistiskt att ge en sån RP en bakgrund typ "rövades bort av pelasger som liten kalv och räddades av en mänsklig bergsvandrare som uppfostrade honom..."
Och han skulle fortfarande få mindre i BIL än en människa, pga sämre naturlig talang för det.

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Kommentarer

"Ytterst få minotaurkvinnor beger sig ner från Mirakplatån, praktiskt taget ingen gör sig bofast därnere, och att ha en familj där... "
Vänta lite nu... Jag hade fattat det som att det fanns "minotaurghetton" i vissa områden i Vidonia; ättlingar till emigrerande minotaurer... Talet om minotaurer som anpassat sig till ekomantiskt synsätt (var det i Björnligan eller nåt Kampanj-utkast?) tyckte jag tydde på det.

Fast oddsen är ju ändå emot dem även om det stämmer; människor vill inte utbilda dem, de vill inte bli utbildade, och de kan tydligen inte lära sig...

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Kommentarer

<I>Jag hade fattat det som att det fanns "minotaurghetton" i vissa områden i Vidonia; ättlingar till emigrerande minotaurer... Talet om minotaurer som anpassat sig till ekomantiskt synsätt (var det i Björnligan eller nåt Kampanj-utkast?) tyckte jag tydde på det.</I>

Det tolkade jag mer som minotaurmän som kommit ner som legosoldater o dyl, och tagit intryck av idéer nere på låglandet. Nå, Anders kan väl svara närmare på det.

--
Åke
 
Top