Nekromanti Artikel om »fantazy [sic!]« i dagens SVD ...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
I kulturdelen i dagens SVD finns ett helt uppslag om fantasy.

En av artiklarna kan dessutom hittas på webben.

Dessutom nämns att det senaste numret av BLM har fantasy som tema.
 

Cesa

Veteran
Joined
4 Sep 2002
Messages
71
Location
Örebro
Intressant artikel ( och för en gångs skull utan de sedvänliga travarna faktafel :gremwink: (iofs var det första gången jag sett fantasy stavas med z...hmm)), vad handlar resten av artiklarna om? Det kanske är värt att knalla till bibblan och läsa resten?

Själv kan jag bara hoppas på att genren fortsätter vara lika stark som den är nu, och poängen i artikeln att barn som växer upp med Harry Potter kommer att fortsätta läsa fantasy kanske (förhoppningsvis) stämmer. Synd bara att intresset för science fiction i bokform har minskat som det gjort (i Sverige). Detsamma tycker jag verkar vara fallet för skräcklitteratur (fortfarande i Sverige), Stephen Kings försäljningssiffror faller i princip för varje bok om jag minns rätt, och förutom Koontz så verkar inga andra författare ta över tomrummet. Det vore synd om Fantasy tog över helt, de andra två genrerna är minst lika intressanta enligt mej.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Kul att det skrivs om fantasy !

Tycker att det är trevligt att det skrivs såpass mycket om fatntasy ! Med lite tur så kansek det inte blir så många feltolkningar om det hela..
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Definationen av Fantasy?

Vad är egentligen fantasy? Begreppet är luddigt men innefattar enligt experterna i stort litteratur där man skildrar detaljerade, mytiska världar, parallellvärldar eller världar där under- och övernaturliga saker och händelser bryter in i vår vardagliga värld.

Först tyckte jag den var dålig, men när jag så det där sista tar den nästan vara på allt som fantasy faktiskt är... Vad tycker ni?

/Herr Balderk, experimenterarn (med signaturen, /Hr Balderk Eller /Herr Balderk hmm... några tester till krävs..)
 
Top