Nekromanti Artefakter och Kongelat

Telephalsion

Swordsman
Woo, första inlägget.

Iallafall, läste igenom Legender och Hemligheter och fann i slutet att det fanns ett roligt artefakt som kontinuerligt skapar kongelat. Hur skulle ni formalisera "receptet" för ett sådant artefakt?

Och om det är möjligt att ha ett föremål som producerar kongelat, borde det inte då vara möjligt att ha ett föremål som konsumerar kongelat? Typ en knallpulver pistol, fast istället för knallpulver är det ett kongelat, och istället för rök och knall blir det en mindre besvärjelse.

Jag vet att jag inte nödvändigtvis behöver ha formler för att introducera sådana artefakter i mitt äventyr om jag skulle vilja ha dem, men jag mår bättre i själen om jag vet att jag inte våldför mig alltför hårt på reglerna. :gremsmile:

Tillägg: Om man har en formulerad besvärjelse som säger att man ska alstra t.ex 5 filament fototropi och sen transformera till t.ex pyrotropi och sen väva effekter. Kan man då i genomförandet av denna besvärjelse byta ut alstringen av filament mot användandet av kongelat, eller måste man då ha en besvärjelse som är formulerad så att man tar kongelat istället för alstring?

Kan man ha en formulering som tillåter Antingen Alstring eller Kongelat? Eller måste man välja en metod och dra hårda fasta, taggtrådsbefästa linjer runt allting?

Välkommen ^^

Jag skulle säga att en sådan artefakt dels måste bestå av något som förser den med filament (som kristaller och generatorer), och dels en "kongelator" som kongelerar sagda filament. Artefakten i fråga skulle jag göra något i den här stilen

Generator (rang 1) + transformator (daimotropi -> pyrotropi), alstrar ett filament pyrotropi var fjärde timme

Alternativt den nya beståndsdelen

"Alstrare" [pyrotropi, magnitud 6] - alstrar med jämna mellanrum ett pyrotropiskt filament vid sex tillfällen per dygn.

+

"Kongelator" [pyrotropi, rang 1] - kongelerar ett pyrotropiskt filament i samma matris då den stöter på det.

Eftersom det senare i vanliga fall kräver en tredje rangens alkemisk process lär man dock få jobba om magins betydelse i Mundana lite om man inför det här som allmänna recept, då magiker med en nästan obegränsad källa till filament kan göra bra mycket kraftigare magier. Bara så att du är förvarnad :gremwink:

Back