Nekromanti Arrangemang

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Då vi står på tröskeln att bli antagna så har jag diskuterat lite med Ackerfors - eftersom han sitter på Sveroks kansli och tar emot alla ansökningar - om det här med verksamhet. Vår huvudsakliga verksamhet, vårt syfte, är ju att stödja och utveckla den där communityn och svenskt rollspelande i allmänhet. Hur ska vi göra det då?

Ja, vi måste ju göra någonting som aktiv förening för att ingå i Sverok. Vi kan inte bara sitta på arslet och få pengar. Det fungerar inte så. Vi måste göra något och vi måste såklart göra något med kommande bidragspengar och sådant. Föreningsliv = aktivitet. Vi kan inte bara pumpa in pengar i hemsidan. Vi kommer ju att finnas till som en spelrelaterad förening, inte som penningmaskin åt Rollspel.nu - även om också stöd åt hemsidan och communityn finns inom vår agenda.

Nå, så de arrangemang vi har att röra oss med i detta nu är forumsrollspel samt spel genom olika kommunikationsplattformar och chattklienter. Dessa skulle man kunna arrangera genom föreningen i framtiden om vi i föreningen tar det initiativet. Asbra! Forumsträffar kan vi också arrangera genom föreningen. Forumsöl går dock bort, ingen alkohol, och alla oavsett vanor, ålder osv. ska kunna vara med. Vi måste diskutera det här, allihop - spåna och öppna upp. Jag menar, om vi nu ska vara en Sverok-registerad förening. Kort och gott, vi måste ju forma oss som förening.

Så... På den inskickade ansökan som just nu ligger på bordet hos kansliet och väntar på godkännande eller avslag är vår verksamhet märkt som "Rollspel". Det eftersom den här communityn och sidan är till för just rollspel, dvs. bordsrollspel. Vi kan dock, om så skulle behövas eller önskas, utöka vår verkamhet inom följande "ämnen": [x] Rollspel, Lajv, Datorspel, Brädspel, Kortspel, Figurspel, Paintball, Airsoft, Annat.

... Jag vill att folk har detta i åtanke när vi spånar kring det här med vad vi egentligen vill göra och vilka arrangemang vår föreningen ska ställa till med.

Så, spåna på, vad vill/kan vi göra som föreningen?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ursäktar oavstående missar och stavfel... Jag är för bekväm ibland eftersom man (i alla andra forum utom föreningsforumen) annars kan ändra/rätta sina inlägg i efterhand.

Nå, arrangemang var det...

Om vi blir registrerade och godkända tänkte jag att man kunde dra ihop en liten crew och försöka organisera lite mindre aktiviteter som tävlingar. Som Sverok-föreningen - officiell förening - kan vi då söka sponsorer för lite priser, ordna egen prisbudget, söka samarbete - kanske med Fenix gällande publicering osv. Kanske... Ja, jag spånar ju. =)
Tävlingarna i fråga skulle kunna vara tävlingar som Skriva rollspelsscenario på tema, Skriva rollspel på tema, Illustrera rollspel på tema osv. Alltså tävlingar relaterade till spel och där främst rollspel. Kanske även tävlingar som rör sig inom föreningen som: "Din bild som tryck på förenings-tshirt" eller nåt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Hmmm...
<ul> [*]Anordna workshops (online/offline) i spelledande, spelskapande. [*]Forumspel [*]Konventsträffar/boende/aktiviteter [*]WRNUcon?
[/list]
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
Hmmm...
<ul><li>Anordna workshops (online/offline) i spelledande, spelskapande.</li><li>Forumspel</li><li>Konventsträffar/boende/aktiviteter</li><li>WRNUcon?
</li></ul>
Yay!
Asbra förslag, krank. =) Gillar dem.
Workshopsen gillar jag speciellt eftersom det är något som möjligen går att arrangera utan större huvudvärk, irl och/eller online beroende på.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
krank said:
Hmmm...
<ul> [*]Anordna workshops (online/offline) i spelledande, spelskapande. [*]Forumspel [*]Konventsträffar/boende/aktiviteter [*]WRNUcon?
[/list]
<div>Finns ju en hel del duktigt och erfaret folk här. Kanske går att kidnappa några till workshop/seminarie eller nåt på nåt fik eller så på nån sorts semiregelbunden basis? </div>
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Gardener said:
Kanske går att kidnappa några till workshop/seminarie eller nåt på nåt fik eller så på nån sorts semiregelbunden basis?
Absolut.

Själv skulle jag älska både spelledarträffar, där man träffas och pratar om sina kampanjer och ber om idéer, nya vinklar och råd - och spelmakarträffar, där man gör detsamma med sina skötebarn till rollspel.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Kan vi inte utse Feuflux till föreningens varulvsspelsarrangör? Icke-exklusivt såklart, vem som helst annars får ju också anordna såna! Och vem som helst som har nån sorts forumtillvänt arrangemang kan säga till föreningen: "hej, jag vill göra det här, ge mig det uppdraget!"
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tja, det kunde kanske vara intressant att diskutera. Då behöver dock Feuflux bli medlem samt godkänna det själv. Men som du säger, Simon - man behöver ju inte lägga värsta fettyngden vid det utan mer ha det som "en grej" inom föreningsarret just för att Feuflux annars anordnar sådana. Skulle passa bra, yes. =)
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
solvebring said:
Tja, det kunde kanske vara intressant att diskutera. Då behöver dock Feuflux bli medlem samt godkänna det själv. Men som du säger, Simon - man behöver ju inte lägga värsta fettyngden vid det utan mer ha det som "en grej" inom föreningsarret just för att Feuflux annars anordnar sådana. Skulle passa bra, yes. =)
Smart. Eftersom föreningen är nätbunden så borde vi se över möjligheterna att ha en nätbunden aktivitet i så hög grad som möjligt.
Att ha nätbundna aktiviteter borde väll inte vara något problem? Langtrue var ju en rollspelschatt som fanns tidigare (när folk fortfarande använde windows 95) och de var - som jag uppfattade det anslutna till Sverok?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Smart. Eftersom föreningen är nätbunden så borde vi se över möjligheterna att ha en nätbunden aktivitet i så hög grad som möjligt.
Att ha nätbundna aktiviteter borde väll inte vara något problem?
Medhåll där, och nej, det borde inte vara några problem.

Langtrue var ju en rollspelschatt som fanns tidigare (när folk fortfarande använde windows 95) och de var - som jag uppfattade det anslutna till Sverok?
Syskonskapet som föreningen i fråga heter, som främst är inriktad på lajv om jag inte minns fel, finns kvar än idag. Likaså gör deras rollspelschattar, däribland Langtrue som är den mest aktiva. Mja, jag vet, för jag kikade in för ett tag sedan. Jag brukar spela en del där för 7-10 år sedan. =)
... Och redan då var Windows 95 historia... :gremwink:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Apa vad jag hatar att man inte kan ändra i de här trådarna... Jag kan förstå varför, men i alla fall...

Jag brukar spela en del där för 7-10 år sedan
"Jag brukade" ska det givetvis stå, så slipper vi missförstånd om att jag spelar där än idag och vidare frågor kring chattandet idag osv. För det har jag ingen koll på, mer än att det är aktivt.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Så, vad sägs?
Kom igen nu. Vi måste ju försöka hålla den här föreningen flytande om det ska finnas någon mening med den. Att komma igång är svårt, men det kommer tyvärr inte att ske av sig själv. Vi måste ju hitta på någonting, få lite projekt att formas och födas så vi har saker att arbeta med, söka pengar till osv.

Don't ask what your förening can do for you - ask what you can do for your förening! :gremwink:
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Vi kan ta över arrangemanget av indie-rummet. Arvid tycks trots allt ha en stafettpinne han gärna lämnar vidare, så vi kan fråga vad han tycker. Dessutom tror jag att en förening kan göra arrangemanget bättre och större, samt arrangera det på flera konvent. Ett bra sätt att synas!

Vi kan arrangera en paneldebatt på GothCon, LinCon eller SSK. Vi har ju kontakt med flera prominenta individer inom hobbyn via forumet, så vi kan kanske samla Krille, Anders Blixt, Dimfrost, Brior och någon till för att diskutera "Rollspelsdöden - är den verklig?" eller något liknande aktuellt ämne. Håll debatten levande och synlig.

Jag återkommer om jag kommer på mer. :gremsmile:
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
solvebring said:
Ett utmärkt förslag! =)
Har du lust du jobba lite med det och se hur dant det verkar se ut?
Nej. Inte under nuvarande förhållanden, i varje fall.

Jag kan inte sätta mig och göra detta åt föreningen. Om vi inte lyckas väcka något intresse och entusiasm - ett "ja, fan, coolt, tänk att vi kan få det uträttat tillsammans!" - och vad föreningen företar sig hamnar på en person, då kommer nog inte så mycket ske, tyvärr.

Föreningens styrka är just att vi kan uträtta något kollektivt som aldrig skulle blivit av annars. I redaktionen, till exempel, så står vi ganska ensamma med våra ansvarsområden.

Det är när vi lär oss att arbeta tillsammans i grupp som föreningens aktivitet kommer lyfta. Vi behöver utnyttja vårat numerär. Det är därför jag pekade på två möjligheter snarare än formulerade mer färdiga förslag. Jag vill ge er andra möjlighet att ge respons - "det där vill jag vara med och utveckla", på idéplanet eller mer konkret. Själv är jag ingenting. En nolla.

Jag tror vi börjat i fel ända här. Ingen i den här föreningen vet vart vi gemensamt vill ta den här föreningen, för det har vi aldrig diskuterat - då är det givetvis också jättesvårt att samarbeta. Därför håller jag nu på att formulera en ny trådstart.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Nej. Inte under nuvarande förhållanden, i varje fall.

Jag kan inte sätta mig och göra detta åt föreningen. Om vi inte lyckas väcka något intresse och entusiasm - ett "ja, fan, coolt, tänk att vi kan få det uträttat tillsammans!" - och vad föreningen företar sig hamnar på en person, då kommer nog inte så mycket ske, tyvärr.
Sant.

Jag tror vi börjat i fel ända här. Ingen i den här föreningen vet vart vi gemensamt vill ta den här föreningen, för det har vi aldrig diskuterat - då är det givetvis också jättesvårt att samarbeta. Därför håller jag nu på att formulera en ny trådstart.
Good point!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag funderar på fullt allvar över rollspelschattar. Jag vet inte vad folk tycker om rollspelschattar - då tänker jag främst på det välbekanta (hm?) Langtrue på Syskonskapet. Ja, de har flera chattar förövrigt. Här är de. Om man vill se hur det ser ut inne i en chatt kan man logga in som lurkare i t.ex. Langtrue här. Själv spelade jag på Langtrue förr och hade mycket roligt där, faktiskt. Numera vet jag inte. spelade lite Sporadiskt nyligen bara för att jag hade tråkigt, men annars var det typ åtta år sedan sist. Jag har inte lika mycket fritid, jag tillbringar mest min internettid här och dessutom har de gamla goda veteranerna försvunnit - tillsynes.

Vill att ni noterar att detta inte behöver gälla just fantasy - man kan ju ha flera rum, en fantasyvärld, en sci-fi-värld osv. Ja, vad vi nu kommer fram till. Syskonskapets chattvärldar är t.ex. väldigt klassiska - vi kanske skulle försöka vara lite mer nyskapande och fräscha i det avseendet.

Hur vore det då om vår föreningen satte upp rollspelschattar i anknytning till Rollspel.nu som ett bestående arr, som en del av den aktiva verksamheten?


Mina tankar
:
Det är en rollspelsaktivitet, mer behöver jag inte säga om det.

Föreningen aktiveras. Alla som är intresserade kan bidra. Detta kommer att kräva folk. Vi behöver folk som skriver världen/världarna, raser/klasser, kultur, flora, fauna etc. Folk som illustrerar lite stämningsbilder, tecknar värlskartor och dylika. Folk som kodar och sätter ihop skiten, chattadmins och moderators, tillhörande wiki m.m.

Vi stödjer och främjar Rollspel.nu. Sidan utvecklas, får fler ansikten, säkerligen fler användare etc. Kanske finns det också skäl för en fast donation från föreningen till Rollspel.nu, vilket bidrar rent ekonomiskt.
... Beroende på hur man formar det. Man kan ju göra det som så att man måste vara medlem i forumet för att chatta, eller medlem i föreningen - eller både och eller inget av det.

Föreningen kommer att främjas med nya medlemmar (beroende på, se ovanstående stycke). Vi kommer att kunna visa upp en aktiv verksamhet och ett aktivt arrangemang.

Det är webbaserat, liksom föreningen, och alla kan delta. Det är mycket bra. Föreningen är webbaserad, vi är spridda över hela Sverige och det finns t.o.m. användare utomlands. Här kan vi nå varandra och få en rullande spelaktivitet ihop.

... Kanske kunde ett rum ha ett webbaserat shema där man kan boka i spelsessioner - säg dygnsvis för att inte stressa sönder skiten - men tärningsbot och dylika, där man kan spela mer traditionellt rollspel i fasta grupper?


Nu, the main question: Finns det intresse för ett sådant projekt? (Vänder mig till både Rollspel.nu och Föreningen WRNU).
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Eller om föreningen distribuerade något dylika?

Det är bara en lös idé men det vore helt klart coolt, plus att Rollspel.nu då skulle kunna stå för något sådant å de svenska rollspelarnas vägnar. =)
 
Top