Arkham Horror-expansioner

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,494
Location
En mälarö
Jag har andra utgåvan av Arkham Horror men inga expansioner. Det finns ganska många att välja mellan. Vilka är bra? Behöver man ens några? Ska jag nöja mig med grundspelet? Vad händer om man lyckas genomföra ett parti med alla expansionerna? Öppnas det en portal då? Var leder den?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,611
Location
Huddinge
Jag har andra utgåvan av Arkham Horror men inga expansioner. Det finns ganska många att välja mellan. Vilka är bra? Behöver man ens några? Ska jag nöja mig med grundspelet? Vad händer om man lyckas genomföra ett parti med alla expansionerna? Öppnas det en portal då? Var leder den?
Nu tycker jag inte om spelet så jag är nog fel person att fråga. Men jag har spelat med expansioner ändå så många gånger att jag kan ge ett svar.
Men min erfarenhet är att de små ecpantionerna oftas är bättre än de större.
De större lägger alla till ett till spelbräde och alla nya bräden är tråkiga, gör spelet länge och gör att antigen är en spelare ensam där hela spelet och inte interagerar med andra spelare eller så slumpar det sig så att alla kan struna i extra brädet och det bara lägger på admin och tid.

Bland de små expantionerna tycker jag bäst om de som främst lägger till kort till lekar som redan finns. Spelet behövde rinte mer kort som man bara drar någon gång ibland.

Jag har spelat med alla expansioner på en gång och det var en överraskande tråkig upplevelse.
Alla nya gimimick blev alla så urvattnade när deras mythos kort var ihop blandade med en för stor korthög, vilket gjorde att spelet kändes väldigt vanilja fast längre och man hade mindre koll på vad de andra spelarna gjorde på andra sidan kartan.

Jag tror du kan skaffa några små expansioner om du vill ha lite variation på korten i spelet, men om du inte upplever det som ett problem i grundspelet tycker jag att du kan skippa expantionerna.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Jag har andra utgåvan av Arkham Horror men inga expansioner. Det finns ganska många att välja mellan. Vilka är bra? Behöver man ens några? Ska jag nöja mig med grundspelet? Vad händer om man lyckas genomföra ett parti med alla expansionerna? Öppnas det en portal då? Var leder den?
Om du menar Fantasy Flights första utgåva, alltså den andra utgåvan totalt, så håller jag med Lukas. De större expansionerna kan man skippa helt. Man kan köra med bara grundspelet ganska många gånger innan man tröttnar (iaf om man är mig) och det räcker ganska långt att bara slänga in en eller två av de små för lite variation om man vill.

Om du menar FFs andra utgåva (alltså den tredje utgåvan totalt) så har jag ingen aning. Jag köpte den, spelade grundversionen en gång och konstaterade att de visserligen gjort en del grejer enklare/bättre men att de alldeles för mycket annat blivit för mekaniskt och flavor-löst och tråkigt. De lånade för mycket från kortspelet istället för att bara ta det som funkade från Eldritch Horror. Kanske blir det roligare med någon av expansionerna? Jag hoppas det, för jag kommer sannolikt förr eller senare köpa på mig allihop eftersom jag är dum i huvudet och har dålig självkontroll när det gäller de här spelen och moduler och samlande.
 
Top