Nekromanti Arken - en scifi spelmiljö

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,654
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Hej

Jag håller på att skriva en SF-spelmiljö baserad på ett generationsskepp som utsätts för en invasion av ett främmande ekosystem. Lite Brian Aldis Non-Stop och Alien (eller för den delen det gamla TSR spelet Metamorphosis Alpha).

Tänkte använda samma regler som jag och David Bergkvist använde i Tellus. Genom att spelmiljön utgörs av ett generationsskepp utan några egentliga detaljer om vad som finns utanför så går det också att lägga in den i ett annat sf-spel (typ Tellus, Star Wars, Terra One, Alternity, Traveller, etc).

Kolla gärna på filen jag bifogat och kom med kommentarer. Vad saknas? Är något onödigt? Vad ska ändras? Osv.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Tänk en sak..
I många av dagens SF så för ett sådant skepp inte med sig några "levande" djur eller ens djupfrysta foster utan allt DNA lagras i en dator i digital form som sedan omvandlas genom otroligt skickliga kemiska labb ( Helautomatiska ) till riktig DNA och "föds" från en articifiell livmorder...

Tänk vilka möjligheter...

säg att 5% av besättningen är djupfrysta mäniskor som ska "uppfostra" första generationen av dator födda människor och se till att djuren klarar sig..
MEN under färden så lyckas alien eller dator hackers Borgs hacka sig in och ändra lite på DNA sekvenserna så när "barnen" föds kanske det blir något hemskt som kommer ut..

Livet är en gåta utan enkla svar.
 
G

Guest

Guest
verkar väldigt skojigt! fast jag tycker att det skulle vara aliens istället för parasiter... men men...

Mvh Ezzy
 

SKIN69

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
308
Location
SKövde
Läste en kul serie en gång, den handlade om en grupp människor på en planet i ett annat solsystem. Dom hade skickats dit för att kolonisera planeten och göra den beboelig för människor. När sen jorden sprängdes efter ett par år så hade en ark skickats iväg med en massa dna i.
När den slutligen kom fram efter ett par hundra år så var det första dom gjorde att skjuta kolonin på planeten i småbitar och dödade nästan alla, det fanns en hjälte och en hjältinna kvar. Anledningen? På ävgenhade dna:t utsatts för en massa skum strålning och muterats, de som föddes på skeppet blev helt enkelt ohyggligt fula. När dom såg hur vackra kolonisatörerna var så förstod dom att dom skulle bli utskrattade när dom anlände så dom beslutade sig helt sonika för att skjuta dom i småbitar.
Så kan det gå!
Inte helt realistiskt men iallafall, en underhållande historia :]

/SKIN69 -This is your boss skinhead speaking
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Lite som en novell jag aldrig skrev färdigt. Den handlade om en forskningsexpedition, som efter fem hundra mänskliga år i rymden kommer tillbaka för att undersöka jorden.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Nej men det finns möjlighet att spela de få piloter och besättning som vaktar datorerna som har DNA strängarna lagrade i sig och som sätter igång koloniseringen

Livet är en gåta utan enkla svar.
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Book of the Long Sun

Det finns en schysst bokserie av den allmänt feta författaren Gene Wolfe (killen bakom Nya Solens Bok) som heter Book of the Long Sun. Handlingen är förlagt till ett generationsskepp, men det har varit på väg så länge att folket som bor där mer eller mindre glömt... tja, det mesta faktiskt. Majoriteten av människorna lever i vad som närmast skulle kunna beskrivas som ett medeltida samhälle. Skeppet är stort, och innehåller en egen liten ekologi.

Jag har dessvärre inte hunnit komma över mer än första delen av serien ännu, men det kan kanske vara något att kolla upp för inspiration...?

-Gaxar, /images/icons/cool.gif
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,654
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Non-Stop av Brian Aldiss

Jag känner till serien men har inte läst den än. Håller faktiskt fortfarande på med Den nya solen.

Jag måste rekommendera Non-Stop av Brian Aldiss som jag nämnde tidigare (tror den hette Universum på svenska). Den handlar om ett liknande senario där besättningen på skeppet glömt sitt ursprung och tror att deras skepp är hela världen.

"Arken" utgår dock från att besättningen fortfarande känner till sin situation och dess syfte. De är bara lite upptagna av en smärre komplikation, nämligen att ett främmande ekosystem slagit rot i skeppet och håller på att konkurrera ut dem.
 
Top