Nekromanti Arkelogi prylen..

VVV

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
1
Hallå..

Tänkte bara påpeka att arkeologi grejen verkar väldigt likt "det Svenska Folkhemmet" om ni nu vet vad det e, :)

Om inte, så var det en socialminister runt 50-70 talet, som jag inte kommer ihåg vad han hette.. han och hans fru hade sin utopi om hur alla skulle leva...tja, som i en arkeologi, små kommunistiskt.
Allting på ett ställe, några föräldrar stannar hemma åt gången med alla barnen..
Alla barn har mjölk mustach... osv, :)

Nästan alla svenskar, iaf sådana med svenska föräldrar är något så när präglade av detta. Saker som ost hyveln kommer från den galna socialminsters dagar, :p

jaja, trodde ni kanske ville veta.. :)
Iställer för att diskutera vapen hela dagarna, *duckar* ;)
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
OCH VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ VAPEN??? om jag får fråga?

Har också för mig att jag läst om det nånstans... (arkologierna, alltså). Men osthyveln?

Robban-roar sig kungligt...
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Tja, Neotechs arkologier är ju inte särskilt kommunistiska...
Det kostar multum att byga en arkologi, och det kostar multum att bo i en... man måste nästan ha en vara anställd inom det ägande företaget eller vara svinrik för att ha råd. Så 'folkhemsarkologier' lyser med sin frånvaro, möjligen med något undantag. De i Stockholm skulle ju mycket väl kunna vara lite mer folkhemsaktiga.

/RipperDoc
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Du! Det här är Folkhemmet!

Lite små skum beskrivning av det svenska folkhemmet, måste jag säga.

Om det var nån socialminister som kom på det hela vet jag inte, men det var åtminstone Per-Albin Hansson, en av Socialdemokraternas första stadsministrar, som myntade uttrycket som hängt kvar enda fram till slutet av 1980-talet då folkhemmet försvunnit.

Tanken är att Sverige ska vara ett enda stort hem. Alla ska ha jobb, rätt till pension samt det viktigaste: välfärden. Alla ska tillsammans genom skatten betala skolan, vården och äldreomsorgen så att alla ska ha rätt till samma höga kvalitet och standard.

Sedan krisen i början av 1990-talet kan man säga att folkhemmet försvunnit helt, då både de borgerliga partierna samt socialdemokraterna valt att skära ner och istället avgift belägga vården. De privata skolorna är också ett steg ifrån Folkhemmet!

/Emil - Som vet
 
Top