Aria: Canticle of the Monomyth (1994)

mrund

Kummelgast
"Verbose, obtuse, badly explained, badly organised, repetitive, over-complex, pretentious, but containing one phenomenally good idea. Aria should have been a milestone in the history of roleplaying games. Unfortunately, it has turned out to be a large and expensive doorstop instead. Aria is quite literally unplayable." (Wikipedia)

Jag vet själv ingenting om detta 32 år gamla spel som aldrig fått en nyutgåva. Har forumiterna några erfarenheter att dela med sig av?

Har forumiterna några erfarenheter att dela med sig av?
Inte än! Men fick hem det IDAG, med intention att utforska det. Galet sammanträffande. Kan ta en bild lite senare — det är en stor matig bok.

Författarna gick sen vidare och skrev Lord of the Rings- och Star Trek-rollspel (Decipher).

Last edited:
Jag ägde ett exemplar någon gång på 90-talet, men kunde inte stå ut med hur pretentiöst det var, så sålde det snart igen.
Jag blev nyfiken på det för att det i grund och botten verkar vara ett väldigt brett karaktärsskapandespel, där du inte ens spelar individuella rollpersoner utan nationer (eller motsvarande).

Back