Jag tänkte dela med mig av min pågående kampanj.
Det hela började när två spelare ville ha ett kampanjupplägg där jag spelledde som "passiv" spelledare. Min uppgift var alltså att se till att rollpersonernas vardag flöt på. Inget äventyr från min sida alltså. Spelarna fick sedan själv ta sig för projekt, och tanken var att deras handlingar skulle bestämma deras öden. Vanligtvis har man ju någon övergripande äventyrsplan, men inte i det här fallet.
Spelarna började som ungdomar, 18 respektive 16 år. Wilhelm Tilly, en socialt begåvad ung man från Soldarns arbetarklass och Thadox, en utstött ung marnakh-tirak från någon ort i Asharien, hade träffats som ganska unga. Tillsammans levde de som kringdrivare på gatorna och försörjde sig på mindre hederliga verksamheter (inbrott, rån, spel med mera). Ett år innan kampanjens början åker de dock fast under en av sina eskapader. Straffet för brotten blir straffarbete, och de placeras på ett handelsfartyg på Raunfloden (Jarla - Marek Pomian) som roddare.
Efter ett år är straffet avtjänat och de båda vännerna kliver av i Jarlas hamn, utan ägodelar men med några silver på fickan. Det var här vi började vår kampanj för ungefär ett år sedan. Efter ungefär en helgs spelande varje månad har en lång tid förflutit i Mundana, och vi har hunnit med en hel del.
De båda vännerna lyckades efter många nätter på värdshus skaffa sig enkla jobb (Skrivare i hamnen och soldat i stadsvakten). De lyckades inte alltid hålla sig på rätt sida om lagen, och en hel del av deras inkomster bestod av svarta pengar).
Genom sitt skrivarämbete lyckades Willhelm komma över information som möjliggjorde en stor kupp. Tillsammans med några kontakter lyckades gruppen genomföra en stor vapenstöld och frakta iväg vapnen till Caserion, där de sålde bytet med hjälp av falska papper.
Med hjälp av inkomsterna kunde vännerna börja etablera sig i staden. De köpte ett litet hus som de senare byggde ut i omgångar, och till slut hade de ett fint hem. De lade en del pengar på att skaffa sig bättre rykte och kontakter i staden. Tilly valde att cirkulera på de bättre uteställena och lyckades komma in i en del trevliga kretsar. Så småningom lyckades han arbeta till sig ett jobb som skrivare i stadsvakten, där han senare avancerade. Och där började hans karriärstege.
Thadox levde ett annorlunda liv. Han fortsatte att söka spänning i stadens mörka kvarter om nätterna, och levde på besparingar från rånbytet.
Trots sin kriminella aktivitet har mina spelare alltid hållit någon sorts "robin hood"- moral. De har endast utsatt andra tjuvar eller giriga handlesmän för brotten. Thadox har mer än en gång kommit til undsättning då ett rån begåtts i staden. Tilly verkar aktivt för att möjliggöra upprätthållandet av lagen i sitt ämbete.
Det handlar om infiltrering och korruption.
Spelarna har köpt sig fina fasader på rätt sida lagen som de hela tiden måste upprätthålla i ett vågspel mellan egoism och självbehärskning. Sitt förflutna är de av med genom ett enkelt ingrepp i stadsvaktens arkiv.
Kampanjen har tagit oss igenom en stor mängd händelser med tysta krig mellan olika underjordiska grupperingar, intriger mellan handelshus, kvällar på krogen, lönnmördade Jarler, uppköpta krogar, uppror, frierier, spelkvällar och slagsmål.
Den senaste tiden har Jarla varit en oroshärd. Jag bestämde mig till slut för att påverka spelarna att välja sida. Jargierna genomför sitt utlovade korståg mot Soldarn, och anfaller från två håll. Från Damarien och via Drunok/Asharien. Förtrupperna i form av spioner har tagit plats i Jarla för att rekognocera. Spelarna måste nu välja om de ska bejaka sin egoism och dra nytta av situationen eller gå i sina nya roller som goda samhällsmedborgare och stödja sin hemstad fullt ut. Och hittills har de agerat väldigt patriotiskt. Frågan är vad deras baktanke är.
Jag introducerade en tredje spelare, som kom in i spelet som jargisk kunskapare. Han upprättade en bas i Jarla och började infiltrera stadspolitiken. Hans katt- och råttalek med de andra spelarna och mitt etablerade system har varit väldigt intressant.
Under helgen kom kampanjen till en höjdpunkt då resultatet av den nytillkomne Vincerius falskspel visade sig. Wilhelm lyckades avslöja Vincerius som omedelbart gick under jorden och försökte göra så mycket skada som möjligt innan han lämnade staden. Lönnmord på ett antal rådsmedlemmar, däribland Vomdal, blev metoden. Efter att ha bränt bevis försökte Vincerius bryta sig ut ur staden. Wilhelm, som tagit över Vomdals uppgifter, hade satt staden i karantän för att söka efter infiltratören. Efter en lyckad utbrytning skjöts Vincerius till döds av skyttar utanför Jarlas västra port.
Jag ska göra en mer detaljerad text om hela äventyret senare och lägga upp. Jag försökte fånga huvudtanken här och berätta lite om början på historien och vart vi befinner oss just nu. Spelarna ringer varje vecka och vill spela. Om man ändå hade mer tid...
Nordan, som äntligen fått igång en lyckad långkampanj.
Det hela började när två spelare ville ha ett kampanjupplägg där jag spelledde som "passiv" spelledare. Min uppgift var alltså att se till att rollpersonernas vardag flöt på. Inget äventyr från min sida alltså. Spelarna fick sedan själv ta sig för projekt, och tanken var att deras handlingar skulle bestämma deras öden. Vanligtvis har man ju någon övergripande äventyrsplan, men inte i det här fallet.
Spelarna började som ungdomar, 18 respektive 16 år. Wilhelm Tilly, en socialt begåvad ung man från Soldarns arbetarklass och Thadox, en utstött ung marnakh-tirak från någon ort i Asharien, hade träffats som ganska unga. Tillsammans levde de som kringdrivare på gatorna och försörjde sig på mindre hederliga verksamheter (inbrott, rån, spel med mera). Ett år innan kampanjens början åker de dock fast under en av sina eskapader. Straffet för brotten blir straffarbete, och de placeras på ett handelsfartyg på Raunfloden (Jarla - Marek Pomian) som roddare.
Efter ett år är straffet avtjänat och de båda vännerna kliver av i Jarlas hamn, utan ägodelar men med några silver på fickan. Det var här vi började vår kampanj för ungefär ett år sedan. Efter ungefär en helgs spelande varje månad har en lång tid förflutit i Mundana, och vi har hunnit med en hel del.
De båda vännerna lyckades efter många nätter på värdshus skaffa sig enkla jobb (Skrivare i hamnen och soldat i stadsvakten). De lyckades inte alltid hålla sig på rätt sida om lagen, och en hel del av deras inkomster bestod av svarta pengar).
Genom sitt skrivarämbete lyckades Willhelm komma över information som möjliggjorde en stor kupp. Tillsammans med några kontakter lyckades gruppen genomföra en stor vapenstöld och frakta iväg vapnen till Caserion, där de sålde bytet med hjälp av falska papper.
Med hjälp av inkomsterna kunde vännerna börja etablera sig i staden. De köpte ett litet hus som de senare byggde ut i omgångar, och till slut hade de ett fint hem. De lade en del pengar på att skaffa sig bättre rykte och kontakter i staden. Tilly valde att cirkulera på de bättre uteställena och lyckades komma in i en del trevliga kretsar. Så småningom lyckades han arbeta till sig ett jobb som skrivare i stadsvakten, där han senare avancerade. Och där började hans karriärstege.
Thadox levde ett annorlunda liv. Han fortsatte att söka spänning i stadens mörka kvarter om nätterna, och levde på besparingar från rånbytet.
Trots sin kriminella aktivitet har mina spelare alltid hållit någon sorts "robin hood"- moral. De har endast utsatt andra tjuvar eller giriga handlesmän för brotten. Thadox har mer än en gång kommit til undsättning då ett rån begåtts i staden. Tilly verkar aktivt för att möjliggöra upprätthållandet av lagen i sitt ämbete.
Det handlar om infiltrering och korruption.
Spelarna har köpt sig fina fasader på rätt sida lagen som de hela tiden måste upprätthålla i ett vågspel mellan egoism och självbehärskning. Sitt förflutna är de av med genom ett enkelt ingrepp i stadsvaktens arkiv.
Kampanjen har tagit oss igenom en stor mängd händelser med tysta krig mellan olika underjordiska grupperingar, intriger mellan handelshus, kvällar på krogen, lönnmördade Jarler, uppköpta krogar, uppror, frierier, spelkvällar och slagsmål.
Den senaste tiden har Jarla varit en oroshärd. Jag bestämde mig till slut för att påverka spelarna att välja sida. Jargierna genomför sitt utlovade korståg mot Soldarn, och anfaller från två håll. Från Damarien och via Drunok/Asharien. Förtrupperna i form av spioner har tagit plats i Jarla för att rekognocera. Spelarna måste nu välja om de ska bejaka sin egoism och dra nytta av situationen eller gå i sina nya roller som goda samhällsmedborgare och stödja sin hemstad fullt ut. Och hittills har de agerat väldigt patriotiskt. Frågan är vad deras baktanke är.
Jag introducerade en tredje spelare, som kom in i spelet som jargisk kunskapare. Han upprättade en bas i Jarla och började infiltrera stadspolitiken. Hans katt- och råttalek med de andra spelarna och mitt etablerade system har varit väldigt intressant.
Under helgen kom kampanjen till en höjdpunkt då resultatet av den nytillkomne Vincerius falskspel visade sig. Wilhelm lyckades avslöja Vincerius som omedelbart gick under jorden och försökte göra så mycket skada som möjligt innan han lämnade staden. Lönnmord på ett antal rådsmedlemmar, däribland Vomdal, blev metoden. Efter att ha bränt bevis försökte Vincerius bryta sig ut ur staden. Wilhelm, som tagit över Vomdals uppgifter, hade satt staden i karantän för att söka efter infiltratören. Efter en lyckad utbrytning skjöts Vincerius till döds av skyttar utanför Jarlas västra port.
Jag ska göra en mer detaljerad text om hela äventyret senare och lägga upp. Jag försökte fånga huvudtanken här och berätta lite om början på historien och vart vi befinner oss just nu. Spelarna ringer varje vecka och vill spela. Om man ändå hade mer tid...
Nordan, som äntligen fått igång en lyckad långkampanj.