verlandes.
rollspelskollektivet
Bland det bästa jag vet i en rollspelbok är dess appendix. Tillhörande texter som inte fick plats på ett organiskt sätt i boken, men som ändå är relevant för helheten. Älskar små essäer om väldigt specifika rollspelsföreteelser, roliga spelledarverktyg, listor på saker som influerat boken (och hur!), förstudier på omslagsbilden, intervjuer med andra spelskapare, osv &c. Det finns flera rollspelsböcker jag köpt främst för att komma åt dess appendix.
Electric Bastionland är min guldstandard i detta avseende, Chris McDowall har i princip gjort ett urval av sina blogginlägg och renskrivit dem. Här finns en lista över bra fällor, alternativ till "you meet at a tavern"-kampanjstarten, äventyrsuppslag och massa andra karameller.
Vad har ni för tips på rollspelsböcker med bra appendix, och vad ser ni allra helst att ett sådant innehåller? Grej of the Day!
Electric Bastionland är min guldstandard i detta avseende, Chris McDowall har i princip gjort ett urval av sina blogginlägg och renskrivit dem. Här finns en lista över bra fällor, alternativ till "you meet at a tavern"-kampanjstarten, äventyrsuppslag och massa andra karameller.
Vad har ni för tips på rollspelsböcker med bra appendix, och vad ser ni allra helst att ett sådant innehåller? Grej of the Day!
Last edited: