Nekromanti Apocalypse sun MC Spoiler!

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Nu har jag läst hela boken samt planerat mina fronts inför det andra spelmötet som MC. Själv har jag inte bara stor respekt för Vincents skapelse utan känner i allmänhet att man ska spela ett spel som skrivet innan man förkastar eller förändrar det. IMO, alltså.

Det tog lite tid att preppa, men det var nog mest för att det var första gången. Jag gillar att ha en struktur som både inspirerar och begränsar, lite som att bygga städer till Dogs. Hursomhelst, egentligen är det inte alls något märkvärdigt det här med fronter och threats, det påminner mycket om hur jag preppar annars också.

Ögnat igenom ditt dokument och det är egentligen en lång lista på threats som du inte organiserat i fronter, eller hur? Vad är det du tycker är knepigt med att stoppa in de i olika fronter och lämna resten på the home front?

Btw, diggar custom intro moves (MC love letters)! Har skrivit inför nästa session, kanske borde posta dem på forumet här för comments?

EDIT: mycket bra idé att ha en lista på frågor du vill ställa till spelarna, missade det i dokumentet innan.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Svenne said:
Nu har jag läst hela boken samt planerat mina fronts inför det andra spelmötet som MC. Själv har jag inte bara stor respekt för Vincents skapelse utan känner i allmänhet att man ska spela ett spel som skrivet innan man förkastar eller förändrar det. IMO, alltså.
Jag har också tänkt precis så, och kört ett par spelpass med en annan grupp och ett pass med denna utifrån fronts- och får det inte riktigt att funka- Helt klart är det väl mig det är fel på, eftersom alla andra tycks få dem att funka.

Nu tänkte jag göra en utvikning... :gremsmile:

Någon skrev här på forumet ett grymt inlägg om bomber för typ två år sedan där han/ hon resonerade kring att bomber är jättesvåra att göra- medan vanliga förberedandet för SL där man skriver sida upp och ner med beskrivningar av platser och personer etc. är enkelt att göra. Det bara flyter på.

Personen resonerade sedan så att det som är svårt att göra när man förbereder är också svårt att göra i stunden som SL medan man spelar. Man kommer inte bara sådär komma på värsta bästa bomben mitt i spel. Det som är lätt att göra i förberedelser är lätt att göra i stunden. Man kan enkelt improvisera ihop hur saker ser ut och luktar och känns. Därför är det betydligt smartare att som förberedelser satsa på det som är svårt- tex att trycka fram coola bomber, än att göra massa grejer som man lätt kan komma på medan man spelar.

Precis så känner jag inför fronts- de ger mig det enkla men inte det svåra.

Jag gillar hela tänket med att man sätter ihop hoten i grupper utifrån tema och så. Även om jag inte upplevt i spel ännu att detta tillför ngt- men jag är beredd att man fattar det coola i sinom tid.

Det jag har svårt med är den faktiska användningen i spel. Det blir tyst runt spelbordet. Alla tittar på mig. Jag tittar ner på moves för min warlord och ser "Attackera ngn". Visst helt okej. Det skulle jag kunnat improvisera ihop på studs. Warlorden är en typ som kan attackera ngn.

Det som jag har svårt för att improvisera ihop är vem han ska attackera, vad han vill, hur det hänger ihop med vad som hänt tidigare etc. Tillvägagångssätt, motivation, riktning, koppling till annat som händer och har hänt. Jag behöver före spel ha klart för mig vad warlorden vill och vem han vill attackera för att jag löst och ledigt ska kunna improvisera kring hur han går till väga osv.

Frontsen ger mig varken hans motivation eller riktningen på hans agerande- vilket är de grudläggande sakerna jag har behov av när jag spelleder.

Att en viss grupp snubbar har impulsen "gå ihop och slåss som en familj" kan vara jätteanvändbart när de hotas av en rp- men säger ingenting om deras motivation när de söker upp RP av ngn anledning- eller det kanske säger något men det finns ändå en rad steg som jag måste improviseras fram i huvudet i stunden.

När rollpersonerna hamnade i en scen med en slp hade jag som spelledare svårt för att rollspela SLPn eftersom jag inte visste åt vilket håll SLPn drev- vad han/ hon ville. En eller två rader räcker för mig. Warlorden vill ta över stan. Han vill också gifta sig med Marie. Får jag detta kalrt för mig så är jag Game.

Så som fronts beskrivs tycker jag inte att de hjälper en med detta. Däremot kan jag innan spel lättare få uppslag för mina bomber när jag tittar på threatsens moves.

Nästa pass tänkte jag mer förbereda mig som klassiska fronts och se igen om det funkar eller ej. Lite ut på hal is igen alltså... :gremsmile:

SKRIV LÄTT UPP DINA MC LOVE LETTERS- vill rågärna se, ska själv sitta med det imorgon, och behöver all hjälp/ inspiration jag kan få :gremsmile:
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Intressant. Jag håller med om att det som är svårt, ja, det är svårt både innan och under spel. Och man ska självklart inte bry sig om sådant som är svårt i onödan, bara om det ger bra spel.

Ang. threats så är det självklart så att du kan skriva en rad eller två (eller mer!) om dina threats motivation o.d. (Visst, då kanske inte front-sheetsen funkar men de är rätt plottriga i vilket fall.)

Här är var Vincent skriver i ett av sina exempel-threats i boken:

Description & Cast: Brimful’s family is enforcing the quarantine on the waders & infected. Brimful’s wives: Arbys, Snug. Brimful’s gang: Mammoth (boss), Pants, Angler, 10 more (2-harm gang medium 1-armor).
Kanske inte mkt till motivation, men lite iaf, och kanske allt som behövs i detta specifika fall?

Och när du organsierar hoten i en front så får du mer matigt att gå på. Då har du Dark future / agenda som är lite som "what would happen if the Dogs never came" - det ger bra vinkel på hotens motivation och - i synnerhet - vad de gör om RP:na inte bryr sig om Fronten. Också dina Stakes ger dig frågor som du vill se svar på, och det kan driva ditt spel.

Jag gillar annars att Vincent tycker man ska ge jäkligt enkla motivationer till sina SLP:

Make your NPCs human by giving them straightforward, sensible self-interests. They’re just not that complicated. They do what they want to do, when they want to do it, and if something gets in their way, well, they deal with that now. What they do in life is follow their parts around — their noses, their stomachs, their hearts, their clits & dicks, their guts, their ears, their inner children, their visions.
Man kan ta en kroppsdel och tuta och köra! :gremsmile: Förutom att det ger en något att gå på när man kör fast, så är det också en uppmaning att göra det enkelt för sig. Jag tror det går hand i hand med hela improvisations-vinkeln: om du gör komplicerade SLP:er blir risken så mycket större att du: 1) färster dig för mkt vid dina SLP och 2) planerar plottar och storys i huvudet. Och det ska man ju inte göra om man MC:ar AW enligt bokens alla regler!
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Spolier spelarna, du också Calle...

Custom setup moves för spelpass 4.


Hej Sundown!
Syskonkärlek är en utopi, eller hur? Du har tappat din mask, dina kläder och din kompanjon på tre spelspass- hårda pix! Känns som om du är på väg dock, eller hur, mot något, en riktning, ett syfte som inte är riktigt tydligt ännu. Håll ögonen öppna och passa på att köra över dem med dina krafter under tiden!

Slå +Sharp
• 10+ Sundrises övergrepp har lämnat en skärva av henne kvar i dig- kryssa för movet Unnatural lust trasfixion
• 7-9 du får en vision, välj 1
1. Fylld av förtröstan faller du till marken av en vision om hur stora delar av mänskligheten hann undan innan apokalypsen- de dök in i ett håll långt ner i underjorden under Enough-to-eat
2. Fylld av glädje får du en vision av en människa som kärleksfullt kryper ner i din säng- du minns ansiktet- säg till när du ser henne, vid detta eller kommande spelpass!
3. Paralyserad av skräck får du en vision av hur barnet i Chins mage är vuxet och sitter på en tron av dödskallar och skrattar medan hans/ hennes trupper förstör och förslavar hela världen.
• Miss Hold, ta en ovan plus: 1 +1 (en var alltså) Vi spenderar hold när du ser/ träffar en ny person för att antingen bestämma att din tidigare historia med den personen gör att du vill beskydda henne till varje pris, eller döda henne till varje pris.
Lycka till!
Din MC

Hej Buddy!
Trouble loves you, som Morrissey sjunger, man tackar och tar emot! Gillar hela din godhetsgrej i en värld av skit- ska bli spännande att se hur länge du klarar av att hålla den akten igång… Ser fram emot fler feta eldstrider där du mejar ner folk- förhoppningsvis inte fädrar och mödrar och familjeförsörjare, eller vad säger du?

Slå +Sharp
10+ En ung kvinna sitter gömd mitt i krigszonen- det är Fanny i kött och blod som hon var när du var tonåring och ni var förälskade. Hon tittar på dig men tycks inte känna igen dig.
7-9 Dogspit rusar mot dig och ber om hjälp, välj 1
1. Han har inte ett stort hål där hans mage borde vara
2. Insekter täcker inte hans ögon och mun
3. Han viskar inte om att en person som du håller kär är på väg över till andra sidan och behöver din hjälp. Vem viskar han om, och var befinner sig den personen (inte i Enough-to eat)?
4. Han har inte sett dig död och torterad på andra sidan- för gräsliga brott, vad påstår han att du ska ha gjort för brott?
Miss: I skuggan mellan husen ser du en glimpt av några blödande fjortonåriga pojkar med stora spikar och hammare – En av dem skriker ngt som låter som (hans mun är trasig och blöder)”Du svek oss!”, men när du går dit för att fråga vad fan de menar så är de försvunna. Märkligt vad lika de var dina barndomsvänner som torterades ihjäl när ni var ungdomar…

Stor kärlek!
Din MC

Tjenare Marlon!
Hoppas du får möjlighet att dra lite med din nya kärra! Inte lätt att vara "knarkare-för-fartens skull" när en brud tagit ens droger och man inte ens får sitt bakom ratten…

Slå +Cool
10+ Någon person i din närhet gör att du känner dig full av energi och fokus- när du är i närheten av den personen kan du i korta ögonblick låta bli att tänka på blodsdrogen. Vem är det, och vad är det som ger dig sådan själslig kraft? Kärlek, vänskap, hat?
7-9 Välj två av dessa
• Abstinensen har gjort att du börjat spy blod
• Du ser syner om rymdskeppet och fått en lust att predika den frälsning som rymdskeppet innebär
• Du hungrar efter blod- vilket blod som helst
• Du känner dig fysiskt trasig med sprängande huvudvärk och längtar vansinnigt efter en trygg famn att krypa upp i- att omfamnas med kärlek
• I ditt förvirrade tillstånd händer det att du läser in helt felaktiga intentioner och meningar i vad folk säger
Miss- en av de ovan plus- Abstinensen gör dig galen. Markera erfarenhet när du oprovocerat går aggro på någon det här spelpasset. Du har dessutom +1 på det slaget…
Stor kärlek- och lyckat till på vägen!
Din MC

Hallå där Boo
,känns som att hela jävla stan snart passerat din operationsbår. Gött att du har vett att utnyttja situationen. Framtiden är oviss och det gäller att kapa åt sig så mycket av kakan som möjligt. På tal om det, vem är det som knackar på din dörr?

Slå +hot
• 10 +Mox och han har knarkat, och trasig som fan- skräckslagen av drogen i honom. Han vill bli av med den desperat, vill bli ren- och han vill vara din vän igen.
• 7-9 Mox knackar och välj 1
1. Inte drogad och otroligt våldsam
2. Han är ångerfull och vill vara din vän igen
3. Han är inte beväpnad med en handgranat utan sprint..
• Miss- Mox står utanför din dörr, drogad, våldsam och i sällskap med några av Audries systrar.
Stor kärlek!
/ Din MC
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Front för Shadow Cult
Har gjort typ en blandning av AWs front och mitt eget sätt att förbereda, hoppas nu de åker till den här delen av världen... :gremsmile:

Front
The Shadow Cult

Dark future: SC föder insektsdrottningen Ghbada mer och mer, och fler och fler av SC försvinenr iväg och blir insektsdrottningens tjänare- insektsdrottningen blir stark nog att kravla upp ur sitt håll, svärma över hela träsket och sluka alla människor- sedan förbereda att ta sig ut från träsket och bredda sina jaktmarker.

Träsk i skuggan av berget. Fuktigt, sunkigt, rester av döda som ligger uppblåsta i vattnet. Träpalisadhus. Höga växter och enorma insekter. Vatten- och trädormar.

Ett stort flyktingläger med människor som bor på en ö. Någon gång i veckan kommer The Shadow cult i båtar och hämtar ett par personer och lämnar processad mat. Dessa heter Refugees.

I träsket finns det faror. Shadow Cult förser en stor insektsdrottning Gbadha med människooffer och får tillbaka insekter som kryllar upp, som de maler ner och gör köttfärs av.

Shadow Cult och flyktingarna blir med och mer insektslika- ibland försvinner någon av dem in i träsket för att förena sig med Ghbada och bli hennes halvmänskliga tjänare.

Flyktingarna
Hunting pack: To attack victimize anyone vulnerable
Audries syster finns här. Fler personer som de känner. Människor som bara vill överleva och få mat. De förvandlas sakta till insekter själva av att äta Ghbadas nermalda barn.
• Barnen attackeras av insekter och ingen medicin finns att få, sjukdom sprider sig
• Rykten om att det är sig själva de äter upp- mals ner och käkas
• Rollpersonerna uppmanas ge ngn av sig
• Ngn underhåller och passar på att stjäla saker- ngn försöker förföra ett sällskap från cirkusen
• Ngn går ner sig i träsket (och slaktas) – bes om hjälp
• Ngn försöker ta rps grejer
• Ngn försöker göra en samlad attack tillsammans med RP
• Ngn menar att maten finns att samla för den som ger sig ut i träsket
• Ngn påstår sig ha sett en halvfungerande båt ute i träsket
• Plågar någon svag

Slå +Sharp första gången du möter Flyktingarna
10+ En av dem är en gammal vän, kärlek, släkting, familjemedlem- hon kommer till dig för att be om hjälp. Vem är hon och vad vill hon?
7-9 En av dem är någon som du känner. Hon kommer fram till dig och välj 1
• Ber dig om en gentjänst, för det där du gjorde, du minns va?
• Berättar att hon svurit att mörda/ hämnas på en av de andra rollpersonerna- vem och varför?
• Ber dig dra för din och allas skull- varför?
Miss- En av dem hatar dig eller är en gammal fiende- som dessutom har hållhakar på dig. Varför hatar hon, och vad ger henne leverage över dig?

Shadow Cult
Brutes: Sybarites- to consume someones resources
Halvmänniskor, halvträsk, grön hud, döljer sig av kåpor. Halvinsektsbarn. Matar insektsdrottningen med människor, får tillbaka mat. Ristar Ghbanas tecken.
• Väljer en rp som mat
• Blir galen och försvinner ut i träsket
• Vill byta till sig utrustning
• Kräver utrustning
• Behöver en läkare
• Genomsöker flyktingarna efter vapen- tillåts ej
• Ristar in Ghbanas tecken på ett träd
• Utmanar någon på en duell i träsket
• Blir kär i någon

Träsket
Landscape: to trap, to frustrate passage
Här finns farliga ormar, insekter men också andar- de som käkats rör sig här ute- kommer tillbaka, om man öppnar huvudet här så kommer andarna. Döda människor som i Sagan om Ringen. Lyktgubbar. Också skatter, stora skatter- ett gammalt… armeéläger, eller vad? Pentagon? Massa resurser och onda Gudar i träsket. Vatten och broar, hemliga stigar, sjunker ner i vattnet

Om går ut i träsket slå +Sharp
10+ inga problem, dessutom ser du en ”skatt” (fornfynd från förr) av ngt slag på avstånd.
7-9 välj två
• Ni har gått vilse och det är blött överallt
• Andarna har fått vittring på er, och de är hungriga
• Ni hör okända rörelser i buskaget
• Det luktar blod.
Miss- alla fyra + att ni trampat rakt ut i sankmark och sjunker snabbt.

Insektsdrottningen Ghabana och hennes insektsbarn
Warlord: Hive Queen, to consume and swarm
Stor insektskvinna. Massa småinsekter. Gör om människor till insekter när de äter hennes barn. Byter människor mot barn för att ge mat till Shadow Cult- med planen att långsamt förvandla alla människorna till hennes tjänare och få dem att hämta ännu mer mat från bortom träsket.
• Slå till mot någon
• Kräva ngt orimligt
• Kontakta ngn psykiskt
• Infektera ngn
• Låta sina barn svärma över ngn eller ngt
 
Top