Nekromanti Ang Försäljning

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418

Kauris

Veteran
Joined
13 May 2001
Messages
153
Location
Göteborg
Tack. Det är alltid roligt att få bekräftat vad man egentligen tror.

Kauris

"The greatest harm can result from the best intentions" The Wizard's second rule
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"Det där gäller bara EN affär... det säger inte så mycket."

Förvisso men jag känner inte till så många andra affärer som säljer rollspel, jag bor i Göteborg. Mig veterligen finns en affär vid namn Flamman i Göteborg som säljer rollspel, känner inte till några andra och jag tror att det är Tradition som säljer flest rollspel i Göteborg.

Sedan kan hur mycket reklam som D&D3ed för på hemsidan vara lite missvisande det som dock är inte är missvisande är topplistan. Tradition är en butikskedja med butiker i flera olika städer vilket gör att jag tror att deras försäljning är representativ för resten av landet vilket innebär att listan bör se i stort sett likadan ut hos hobbyspel och SF-bokhandeln. Om jag har rättt i mitt antagande kan kan de bara själv svara på dock.


Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
svar

Jag skulle nog vilja påstå att Tradition är Sveriges ledande rollspels-återförsäljare (hela butikskedjan, inte endast nätbutiken), varför Traditions försäljningssiffror bör vara ytterst representativa för den svenska spelmarknaden som helhet. Nu har jag inte tillgång till dessa försäljningssiffror, men på Traditions nätbutik finns i alla fall en fem i topp-lista över sålda rollspelsprodukter. Där har DoD6 i stort sett toppat listan sedan spelet kom ut. De olika regelböckerna till D&D har vanligtvis upptagit återstående platser, även om övriga DoD6-podukter numera också återfinns på listan. Först i och med att nya Forgotten Realms-boken kom ut åkte DoD6 ned från första platsen (till andra plats), vilket skulle kunna förklaras med att marknaden börjar bli aningen mättad på DoD6-regelboken efter 7 månader på första plats.

Alltså: Drakar och Demoner och Dungeons & Dragons säljer bäst på Traditions nätbutik. Hur det står till med hela butikskedjan Tradition har jag ingen aning om, men Seter hävdade att han pratat med butikspersonal i en tråd längre ned på forumet, och enligt honom säljer D&D bättre än DoD. Då antar jag dock att det gäller försäljning totalt, inte en enskild produkt. (Det finns ju långt fler D&D-produkter utgivna än DoD-produkter.)

Eftersom vi (Legend Hobbyspel) inte säljer utländska produkter ännu (i någon större omfattning i alla fall) så har jag egentligen ingen aning om hur bra D&D säljer kontra DoD. Drakar och Demoner är i alla fall den enskilda produkt som vi räknar med att för all framtid ha sålt flest exemplar av. Ingen annan produkt har sådan försäljningspotential som en ny utgåva av Drakar och Demoner i Sverige. Punkt.

Vad gäller Eon2 så stämmer NeoGames uppgifter inte alls med våra erfarenheter. Vi säljer trots allt (så gott som) endast svenska produkter än så länge, och Eon2 är så gott som osäljbart i dagsläget. Vi har nog inte sålt mer än ett par exemplar under hela 2001. Vi har vidare sålt drygt 10 (tio!) gånger så många exemplar av DoD6 som Eon2 (försäljning totalt, både 2000 och 2001), vilket inte säger så lite om efterfrågan. En förklaring är givetvis att NeoGames troligtvis dominerar Internet-försäljningen med sin egen hemsida (gissning). Hur Eon2 kan vara en försäljningssuccé kan jag dock inte förstå om man tar hänsyn till vår egen försäljning och jämför med topplistorna på SF-bokhandeln och Tradition...

Det kan tilläggas att vi huvudsakligen sysslar med antikvariatverksamhet (vi köper, säljer och byter spel) och att vår försäljning egentligen är en parentes i sammanhanget. Faktum kvarstår dock: Vi säljer knappt några nya Eon-produkter alls, medan DoD-produkter går åt som smör i solsken, så att säga.

/Pauli Paananen, återförsäljare

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: svar

"Hur Eon2 kan vara en försäljningssuccé kan jag dock inte förstå om man tar hänsyn till vår egen försäljning och jämför med topplistorna på SF-bokhandeln och Tradition."

Att jag började fundera på hur Eon2 sålde beror på att jag tyckt mig märka att Eon fått mindre utrymme på hyllorna i Traditions butik i femman i Göteborg, till förmån för D&D och DoD6. Detta har jag tolkat som att försäljningen sviktat.

"Ingen annan produkt har sådan försäljningspotential som en ny utgåva av Drakar och Demoner i Sverige. Punkt."

Sant dels har det funnits så länge och har en stor skara aktiva spelare av tidigare versioner samt det är skrivet på svenska vilket är en för del vad gäller att få nya unga personer att börja spela rollspel. Är de 12 år så är nog DoD6 regelbok tillräckligt mastig att ta sig igenom. D&D3ed består av 3 corerule böcker som är skrivna på engelska vilket kan vara avskräckande på en 12-åring eller dess föräldrar som troligen heller lägger pengarna på EN bok som dessutom då är på svenska.


Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Kauris

Veteran
Joined
13 May 2001
Messages
153
Location
Göteborg
Re: svar

Då jag frågade personalen på Tradition i Göteborg, hade de det svaret, att det i huvudsak är "gamla" D&D spelare som har fått tillbaka sitt intresse, som köper de nya D&D böckerna.
Det stämmer ganska bra med tidigare inlägg här i forumet samt det kan ge förklaringen på varför det inte är något problem att de är skrivna på engelska och att vi har råd till att spendera dyra pengar på tre stk core rulebooks.

Kauris

"The greatest harm can result from the best intentions" The Wizard's second rule
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
definitionsfråga (ot)

Hur Eon2 kan vara en försäljningssuccé kan jag dock inte förstå om man tar hänsyn till vår egen försäljning och jämför med topplistorna på SF-bokhandeln och Tradition...

Det beror litet på hur man tolkar det. Eon 2 _borde_ sälja ungefär lika snabbt som de sista lådorna av den gamla grundboken gjorde eftersom det är så litet nytt som tillkommit. Säljer den mycket bättre än detta är det definitivt en oväntad succé.

I.o.f.s kan det ju faktiskt vara så att den säljer som smör... något måste ju ha betalat NGs räkningar under den hittills produktlösa våren/sommaren.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
definitivt

Succé eller inte beror mycket riktigt på vad man jämför med. Men i så fall är Västmark också ett "bästsäljande" rollspel - vi har snart sålt fler utskrifter av Västmark än vi har sålt Eon2. (Jämförelsen är givetvis befängd, men allting är som bekant relativt.)

Nu verkar det dock som att NeoGames menar att Eon2 har sålt bra i jämförelse med andra rollspel. Jag citerar:

"Enligt ledande källor är Eon fortfarande det absolut bästsäljande rollspelet i Sverige, trots sina fem år på nacken och en ökad konkurrens!"

Jag vill ogärna kalla det för skitsnack men man undrar ju vilka spel Eon egentligen konkurrerar med. Inte kan det vara DoD och D&D i alla fall... Sedan kan man ju undra vad "ledande källor" egentligen åsyftar. (Om man vill vara ironisk så skulle man kunna gissa att det baseras på försäljningen på "NeoShoppen", där NeoGames givetvis inte säljer annat än sina egna spel.)

/Pauli Paananen, Legend Hobbyspel

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: definitivt

Jag vill ogärna kalla det för skitsnack men man undrar ju vilka spel Eon egentligen konkurrerar med. Inte kan det vara DoD och D&D i alla fall...

Jag gissar att de jämför Eons totala försäljning (Eon+Eon2) med DoD6 och D&D3s respektive totala försäljning. Eftersom Eon har fem års försprång i den jämförelsen vore det ju konstigt om det inte vann.

Alla kan ha sin egen definition av "bästsäljande" :)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
men varför tjata om tradition när det var SF jag pratade om?

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: definitivt

Jag gissar att de jämför Eons totala försäljning (Eon+Eon2) med DoD6 och D&D3s respektive totala försäljning. Eftersom Eon har fem års försprång i den jämförelsen vore det ju konstigt om det inte vann.

Nja, det står uttryckligen (på NeoGames hemsida) att det gäller Eon2, inte den första utgåvan.

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: definitivt

Mjo... jag frågade i eon-forumet och Marco anser att det är fel på traditions topplistor och att Eon2 sålt bäst... intressant...
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: definitivt

Jag kan inte uttala mig om korrektheten hos informationen på Traditions hemsida, men ser heller ingen anledning att betvivla på att fem i topp-listan är aktuell och korrekt. (Den lär vara kopplad till en databas och uppdateras automatiskt hela tiden. Så skulle vi i alla fall ha löst det.) Marcos spekultationer får han stå för själv.

Att även SF Bokhandelns topplista har D&D och DoD i topp förvånar hur som helst inte mig, eftersom även vi säljer mängder av DoD6-regelboken och övriga DoD-produkter. Eon2 däremot säljer inget vidare, faktiskt. För tillfället säljer Western-boxen bättre, liksom Västmark. Snart har även Gondica gått om Eon2, åtminstone vad gäller årets försäljning. Eon2 sålde hyfsat i samband med att det kom ut (vi fick in ca 10% av antalet förhandsbeställningar i jämförelse med DoD6, trots ett förmånligt erbjudande som även kopierades av Tradition, vilket egentligen säger mer om hur stort intresset var för förhandsbeställning av DoD6) men sedan dess har efterfrågan för Eon2 varit obetydlig. Åtminstone hos oss (och vi är som sagt obetydliga i sammanhanget).

/Pauli Paananen, Legend Hobbyspel

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Opps

Dax för nya glasögon tydligen. Fick för mig att du pratade om Tradtion som iofs oxå har en rollspelstopp. För läsa bättre i fortsättningen.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 
Top