KH Angående fasthållning och hesapiskt björnspjut

Jedvard

Veteran
Joined
11 Jun 2010
Messages
103
Location
Falun
Har lite funderingar kring fasthållning och hur man räknar försvar för den som håller fast?
Hittar inget i regelboken om detta och funderar på om att hålla fast någon faktiskt oxå gör att man själv räknas som fasthållen?
Hesapiskt björnspjut har hullingar som egenskap vilket gör att personen som använder det borde vara låst vid vapnet som sitter fast i motståndaren. Detta borde ju innebära att personen som håller spjutet inte är förmögen att försvara sig mot eventuella andra atacker?
Eller kanske man bara stänger förvaret några snäpp ytterligare som grund?
Har jag bara "otur" när jag tänker eller har jag missat något?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,397
Har lite funderingar kring fasthållning och hur man räknar försvar för den som håller fast?
Hittar inget i regelboken om detta och funderar på om att hålla fast någon faktiskt oxå gör att man själv räknas som fasthållen?
Hesapiskt björnspjut har hullingar som egenskap vilket gör att personen som använder det borde vara låst vid vapnet som sitter fast i motståndaren. Detta borde ju innebära att personen som håller spjutet inte är förmögen att försvara sig mot eventuella andra atacker?
Eller kanske man bara stänger förvaret några snäpp ytterligare som grund?
Har jag bara "otur" när jag tänker eller har jag missat något?
Det kan vara en rimlig husregel, men tanken i designen är att det bara är offret som får "Garden nere". Den som håller i spjutet har mer frihet att rör sig, och håller ju i vapnet så att man t.ex. kan blockera med skaftet - eftersom man håller i vapnet med två händer i vanlig ordning har man mer frihet än den som blir fastpinnad.

Man måste ju fortfarande offra handlingar varje runda för att håla kvar offret.
 
Top