Nekromanti Andromeda

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Häromdagen såg jag lite reklam för en halvskabbig sf-serie av Gene Rodenberry med Kevin "Herkules" Sorbo i huvudrollen. Den var kanadensisk och hette "Andromeda". Vad är det här för något och vad är Rodenberrys del i det hela?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag har bara sett ett avsnitt av serien själv (där John "Q" deLancie var med), men om jag har förstått det rätt så handlar det om ett fetingskepp från det gamla imperiet som dog för en herrans massa år sedan som fastnat i en händelsehorisont och tidsdilerat sig till "nutiden" (i serien då). Skeppets kapten, Dylan Hunt, försöker åka runt och göra snälla saker och eventuellt försöka återuppbygga imperiet, och har en salig blandning besättning (främst bestående av de som drog ut skeppet ur händelsehorisonten).

Roddenberrys inblandning är inte så aktiv p g a att han är död, men jag har för mig att serien bygger på någon idé han lämnade efter sig.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Andromeda = halvsunkigt, men småkul.

Det är en halvsunkig men underhållande scifi-serie med acceptabla karaktärer, rentav skojiga i vissa fall, och totalt genomusel dramaturgisk uppbyggnad. Kevin Sorbo spelar överstursk kapten på rymdskeppet Andromeda Ascendant, Glorious Heritage Class (drygt namn, någon?) som fastnar i ett svart hål och floffar ut en ohemulisk massa år senare, typ. Då är kaptenen ifråga fast besluten att återupprätta sitt Galactic Commonwealth, eftersom galaxen far sååå illa utan det, och tar några slackiga lycksökare till hjälp.

...tror Gene Roddenberry har skrivit manuset eller åtminstone kläckt originalidén, och det förvånar inte det minsta. Typiskt hans inskränkta moraluppfattning (=hjälten har Rätt), som lyser igenom från första avsnittet.

Men...sin sugighet till trots så har 'Andromeda' visst underhållningsvärde. (Och AI:n är läcker). Men det är också allt.

- Ymir, sågar det hela tämligen okonstlat
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
frågan är hur Kevin "Herkules" Sorbo fortfarande kan få roller... har folk inte insett att han är riktigt usel skådespelare?

//Netfeed, gillar inte Kevin Sorbo
 

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
tv 4 visade en första (och andra?) säsong av serien för ett rätt bra tag sen.. den var lite småputtrigt kul tyckte jag....

helt klart bäst alla kategorier var folkslaget "nietchians", ett elitistiskt gäng skapade av genteknik (om jag minns rätt) någon gång för väldigt länge sen... stor del av deras existens verkar gå ut på att vara störst, bäst, vackrast och coolast i galaxen.. fast det där sistnämnda är en personlig reflektion :gremwink:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Kvalitetsunderhållning? [Trolldags igen]

Tja...Keanu Reeves får roller, likaså resten av Hollywoods mediokra till usla skådespelarflora. Så man ska nog inte överskatta det amerikanska folkets krav på underhållning.

- Ymir, spekulerar
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,581
Häromdagen såg jag lite reklam för en halvskabbig sf-serie av Gene Rodenberry med Kevin "Herkules" Sorbo i huvudrollen. Den var kanadensisk och hette "Andromeda". Vad är det här för något och vad är Rodenberrys del i det hela?
Jag har sett alla avsnitt som hittills sänts, det vill säga tre säsonger. Även om serien är lite Star Trek-plastig så har den en viss charm, speciellt efter halva andra säsongen.

Man känner dock igen rollstereotyperna för mycket från Herkules och Xena: gode hjälten, välmenande tönten, krigarkvinnan, krigarguden och dumsnälla våpet.

Det finns ett par kul citat som anspelar på Xena och Herkules:

Om kapten Hunt: "And then you showed up looking like som Greek god..."

Sagt av Hunt: "Mythology, it's all Greek to me.".

Vad Gene Roddenbery bidrar med? Sitt namn.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Kvalitetsunderhållning? [Trolldags igen]

Är det så konstigt? De riktigt stora produktionerna i Hollywood kostar otroligt mycket pengar. Där borta är de övertygade om att en mycket viktig ingrediens till att en film säljer är att det är med en skådespelare som publiken känner igen. Denne får gärna vara i ropet dessutom.

Detta är en simpla förklaringen till att lönerna för vissa skådespelare har vuxit till absurda nivåer. Tror någon på allvar att någon producent skulle våga satsa på Terminator 3 utan att se till att ha Arnold Schwarznegger med? Arnold är inte dum och inser givetvis samma sak och kan begära lön därefter.

Men jag är blott normal filmslukare, jag gräver inte i den obskyra lådan i videobutiken, jag laddar inte hem totalt okända (i allmänhetens ögon) asiatiska "mästerverk" och jag beställer inte DVDs från diverse skumma webbplatser för att komma åt film från orienten. Därför är jag så obildad när det kommer till film att jag inte kan förstå asiatiskt skådespeleri. I mina ögon gör de allesammans usla prestationer mest hela tiden, så hur kan film över huvud taget göras där borta?

Det finns givetvis mediokra till usla skådespelare även i Asien. Skillnaden är att här i väst är det få som känner till dem. Dessa mediokra till usla skådespelare får säkerligen jobb de också. Så mycket skiljer sig inte filmbranscherna åt.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Serien är en lätt charmig SF-serie. IMO ligger den någonstans mellan Star Trek Original Series och Next Generation i kitschighet, och på liknande kultfaktor som ursprungliga Star Trek.

Största behållningen är skeppet Andromedas AI som tar formen av ett hologram av en vacker kvinna (hon får sedan även en androidkropp som är rätt cool) och Trance Gemini, en typisk snäll men ack så mystisk tonårsflicka med lila hud och en svans... Menar så långt som jag har sett (upptill halva säsong 2,menmissat några avsnitt här och där), så vet man fortfarande inte vad hon är för något egentligen.

En serie med Kevin Sorbo i huvdrollen kan inte ta sig själv på allt för stort allvar, men serien funkar IMO bra mycket bätte än all eländig Star Trek-dynga som vi överöses med.

(Babylon 5 är min preferens av RIKTIGT BRA sf..)

Serien är såvitt jag vet baserat på något som Roddenberry skrev någon gång för en massa år sedan.

/Ulfgeir
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,581
Trance Gemini, en typisk snäll men ack så mystisk tonårsflicka med lila hud och en svans...
OK, här kommer en spoiler: någonstans i andra säsongen får hon guldfärgad hud, blir av med svansen och blir lite tuffare.

En serie med Kevin Sorbo i huvdrollen kan inte ta sig själv på allt för stort allvar, men serien funkar IMO bra mycket bätte än all eländig Star Trek-dynga som vi överöses med.
Japp, håller med. Ta den inte på för stort allvar och se den på kul så är den bra. Den kan inte mäta sig med giganter som Farscape, B5, Jeremiah och Lexx, men den är i klass med EFC (och mycket bättre än EFC's sista säsong!!!) och nästan i klass med Firefly.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Jeremiah? EFC? Vad är det för serier?

Vad gäller Andromeda är ju Trance rätt tuff ibland när så behövs. Som när hon säger åt Harper och skurken från första avsnitten att om inte de lägger ifrån sig vapnena så skulle hon skjuta båda. Och hon skulle komma undan med det för att hon var söt...

Gillar definitivit hennes förmåga att läka sig själv och hennes "intuition".
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,581
Jeremiah?
En serie av skaparen till B5, baserad på (fast snarare inspirerad av) tecknade serien med samma namn av Hermann. Just nu väntar jag på att andra säsongen ska börja.

Earth Final Conflict. På många sätt en upphottad och moderniserad V. Första fyra säsongerna är rätt OK, men inte exceptionella, femte suger. Den är rolig för att tekniken faktiskt utvecklas under seriens gång och samhället påverkas av det.

Vad gäller Andromeda är ju Trance rätt tuff ibland när så behövs. Som när hon säger åt Harper och skurken från första avsnitten att om inte de lägger ifrån sig vapnena så skulle hon skjuta båda. Och hon skulle komma undan med det för att hon var söt...
Iofs, det är rätt kul när hon ska rapportera hur hon fick Hunt ur fängelset också...

I alla fall så blir hon mindre gullig och mer stjärtsparkande i tredje säsongen. Dessutom förlorar hon svansen.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Jag har sett alla avsnitt som hittills sänts, det vill säga tre säsonger. Även om serien är lite Star Trek-plastig så har den en viss charm, speciellt efter halva andra säsongen."

Är serien nedlagd i nuläget eller spelas det fortfarande in avsnitt?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,581
Är serien nedlagd i nuläget eller spelas det fortfarande in avsnitt?
Såvitt jag vet så är det minst en säsong till planerad, troligen två eller tre.
 
Top