Nekromanti Andra regler för beräkning av XP i FR

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Heh, är jag den enda som först missade det nya sättet för beräkning av XP-Awards i FR CS (sid 299)?

Jag antar att dessa nya regler är en efterkonstruktion då WotC insett i efterhand att de regler för XP i DM's Guide kan ha en del absurda effekter, ex en karaktär får mer XP för samma kills om han äventyrar med andra som är på levels lägre än honom själv än om de varit på samma level. "3 Years of Playtesting" ;)

Ett kort exempel för att påvisa hur olika dessa två beräkningssätt slår för en blandad grupp (olika levels): 3 st level 5 karaktärer + 1 st level 9 karaktär besegrar en CR 7 varelse.

DM's Guide: alla 4 karaktärer får 675 XP (2700/4=675) var.
FR CS: de tre level 5 karaktärerna får 750 XP (3000/4=750) var medan level 9 karaktären endast får 337,5 XP (1350/4=337,5).

Vad tycker ni om det nya sättet att beräkna XP, vettigt eller korkat?
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
XP och ålder (lite OT)

Iofs är det ju också ganska egendomligt att en alv lär sig lika mycket på 120 år som en människa lär sig på 20 (lvl 1).
När de väl börjar äventyra får de ju XP lika snabbt.




Var smartare än andra om du kan - men låt dem inte få reda på det (pseudoindiskt ordspråk)
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: XP och ålder (lite OT)

Det problemet finns i fler spel där raser startar vid olika ålder, det blir liksom inte så logiskt. Man kan ju låta alla starta vid en hygglig ålder typ 20, men modifiera det något då det kommer till andra raser +10-20 år. De kanske har en väldigt lång barndom där de lär sig saker väldigt väldigt långsamt.

-Annars tycker jag att XP systemet är något bättre i FR, men lite hemsnickeri använder jag i alla fall, för att det skall flyta på.

"When the DM laughs it is already to late"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,519
Location
Stockholm
I o f s tjänar båda parter på att ingå i ett blandat party, inte bara de höglevlade.
- höglevlade: Får mer XP för enkla utmaningar.
- låglevlade: Får en möjlighet att överhuvudtaget slåss mot, och överleva, monster mäktigare än de egentligen har någon möjlighet att besegra.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Ja low levels tjänar alltid att vara i en blandad grupp med high levels då de kan besegra tuffare motstånd. Detta gäller förstås också med det nya sättet för att beräkna XP.

Det nya beräkningssättet slår dock hårt mot just de med högre levels i en blandad grupp då de får mindre XP pga av att XP nu beräknas efter deras egna aktuella level och inte längre efter ett medelsnitt för gruppen. Likaså tjänar low levels mer XP jämfört med det gamla sättet då de också får XP enligt sin egna level och inte något gruppsnitt.

Vad jag kan se så tjänar low levels alltså dubbelt upp (kan döda tuffare monster samt får mer XP rent generellt) med de nya reglerna medan en high level absolut bara förlorar på att äventyra med någon på lägre levels än honom själv.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: XP och ålder (lite OT)

Frågan är ju ändå varför de plötsligt börjar lära sig lika snabbt som alla andra. Det är väl bäst att inte rota för mycket i det; jag känner ett par spelare som antagligen inte skulle gilla att jag inför specialregler för t.ex alver eller dvärgar utan någon vettig förklaring.

Hemsnickeri använder vi väl alla; speciellt dörrar och bord brukar bli bra.

Var smartare än andra om du kan - men låt dem inte få reda på det (pseudoindiskt ordspråk)
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: XP och ålder (lite OT)

...problemet är bara att jag hade bättre betyg i syslöjd.

Annars var ju ålderssystemet i gamla Drakar & Demoner Expert ganska trevligt.

"When the DM laughs it is already to late"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
hmm

DM's Guide: alla 4 karaktärer får 675 XP (2700/4=675) var.

Skall man inte räkna efter _snittlevel_? I detta fall skulle alla karaktärer då få xp som om de var lvl 6 (eftersom (5+5+5+9)/4=6).


FR CS: de tre level 5 karaktärerna får 750 XP (3000/4=750) var medan level 9 karaktären endast får 337,5 XP (1350/4=337,5).

Det verkar ytterst korkat. Höglevelkaraktären lär ju vara till mer nytta, varför skall han få mindre XP för detta?
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: XP och ålder (lite OT)

Det var det säkert; jag har aldrig spelat Drakar och Demoner
(men fortsätt bara, jag är rätt bra på att fejka kunskap)

Var smartare än andra om du kan - men låt dem inte få reda på det (pseudoindiskt ordspråk)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Jag håller fast vid det gamla ...

Enligt det gamla sättet får låglevelgubbar lite färre XP om de har en höglevelgubbe med sig än vad de annars skulle fått. Rimligt eftersom höglevelgubben antagligen gör det lättare för dem att piska monster. Lättare = färre XP.

På samma sätt får en höglevelgubbe lite fler XP om han äventyrar med låglevelgubbar än om han sällskapar med gubbar av sin egen level. Rimligt eftersom låglevelgubbarna förmodligen gör det svårare för honom att piska monster. Svårare = fler XP.

/Dante
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,519
Location
Stockholm
Re: hmm

Tanken är att höglevlare inte ska få XP för encounters som normalt inte skulle ge dem XP.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Re: hmm

Ett party med snitt level på 6 får 2700 XP för en CR 7 varelse att dela på. Alla fall i min kopia av DM's Guide.

DM's Guide: alla 4 karaktärer får 675 XP (2700/4=675) var.

Skall man inte räkna efter _snittlevel_? I detta fall skulle alla karaktärer då få xp som om de var lvl 6 (eftersom (5+5+5+9)/4=6).
 

Oliestion

Warrior
Joined
13 Oct 2000
Messages
228
Location
Liu
Fördelen med det nya XP systemet

... det är väl att alla grupper har en tendens att gå mot utjämning av levels snabbare. Och det är mycket bra, tycker jag.
Men ag tycker inte att low-levels PC ska ha mer XP än vad som är beräknat för medel level på gruppen, om gruppen har en PC med högre level.
Däremot så skalar jag gärna av lite för den PC som har högre level.

****** Oliestion ******
<A HREF="http://www.morningrise.8m.com/page6.html" target="_new">http://www.morningrise.8m.com/page6.html</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: hmm

Tanken är att höglevlare inte ska få XP för encounters som normalt inte skulle ge dem XP.

Säg att en lvl-1 mage följer med en lvl-10 krigare och de stöter på ett troll (CR 5)... Magikern står då vid sidan av och skickar iväg ett par Ray of frost under tiden krigaren slaktar järnet... Efter detta möte får den mäktige krigaren nästan inga XP alls men den oanvändbara åskådaren får massor. Är det rimligt?

I det gamla systemet skulle de i.a.f. få något så när rimliga värden. Krigaren skulle fortfarande lära sig mer för samma ansträngning av att vara ensam men det är inte fullt lika absurt...
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,519
Location
Stockholm
Re: hmm

Men anta att samma grupp stöter på en orcher. Är det då rimligt att 10:e levlaren ska få XP för att döda dem _bara för att 1:a levlaren är med_? Hade han varit ensam skulle han ju inte fått några XP alls.

Är babysitting-XP rimligt?

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: hmm

Men anta att samma grupp stöter på en orcher. Är det då rimligt att 10:e levlaren ska få XP för att döda dem _bara för att 1:a levlaren är med_? Hade han varit ensam skulle han ju inte fått några XP alls.

Får han verkligen XP av det? tänk på att gruppens medellevel är 5.5 och att en enstaka Orc har en CR av 1/2...
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,519
Location
Stockholm
Re: hmm

Okay, visst, men du fattar principen, right?

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: hmm

Jo, jag förstår vad du menar... men jag håller inte med... Om det är en utmaning som ger deras medel-level en notervärd mängd XP så tycker jag nog att de kan vara värda det. Höglevelkaraktären kanske får mer XP än om han hade varit ensam men å andra sidan lär ju låg-levelkaraktären vara mer till hinders än till hjälp...
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
ni missar något

nämligen det att man kan få xp för varelser med "för låg CR" .. ad hoc xp.
Om tex en orch visar sig vara motstånd för en level 10 fighter så ska fightern få xp ändå.. sannolikheten, nja.. men det kan gå..

i äventyret axe of the dwarvish lord hoppar det runt massa kobolder med magiska vapen som är elaka.. tyvärr får man bara 15 xp för dem eftersom de är kobolder..

det är inte längre möjligt då det inte är varelsen utan utmaningen som är det viktiga.

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 
Top