Nekromanti Andevärlden

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
Jag kommer att spelleda Järn för två nybörjare. Hur har ni gjort med beskrivningar av andevärlden? I boken finns det tips hur man ska beskriva den vilket är fränt men å andra sidan är det lätt att den ena spelaren blir piloten i Star Wars. Speciellt med tanke på att de är två. Att bara göra spells av det gör att man tappar så mycket känsla och det vill jag att de ska få med sig. Jag har inte spellett på nästan tio år så jag är rätt rostig.

Hur skulle ni göra?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
Spontan tanke: gör den andra spelaren till en slags bispelledare med särskild uppgift att fylla i med sinnesintryck. Färger som virvlar, kyliga dimmor, spökkorpens blänkande öga... den sortens grej. Kanske med utifrån ett gäng stämningsord du sammanställt i förväg ifall du vill hålla i tyglarna lite på vilken sorts stämning det ska vara.

Jag har varken spelat eller läst ordentligt än så det kanske passar skitdåligt, men ja, jag lägger fram det i alla fall.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag skulle använda skillnaden mellan andevärlden så att det är två skilda upplevelser, där det finns hinder för andebesvärjaren som den vanliga personen måste övervinna. Exempelvis en stängd grind: för den vanlige personen är det bara en grind. För andebesvärjaren står det en väktare i svart rustning med gigantiska horn och en enorm yxa, och som vrålar "YOU SHALL NOT PASS!". Andebesvärjaren kommer ha mycket större problem att komma förbi grinden än den vanliga personen; hon måste prata och övertyga grindväktaren eller besegra den, medan den vanlige personen bara behöver gå genom grinden.

Det kanske därför som en andebesvärjare aldrig går först genom dörrar och grindar: hon kan inte, utan att utmana väktar-andar eller övertala dem hela tiden. Det är mycket enklare att slå följe med någon som kan öppna grinden och gå igenom den.

Man kan angripa problemet med andevärlden lite på samma sätt: den är inte bara cool och läskig, men framförallt är den en helt annorlunda upplevelse med helt egna hinder. Det finns vissa överlappande saker, men vissa saker som skiljer. Beskriv de skillnaderna istället och dra nytta av dem för att ge olika utmaningar till de två personerna.
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
Krille;n138762 said:
Jag skulle använda skillnaden mellan andevärlden så att det är två skilda upplevelser, där det finns hinder för andebesvärjaren som den vanliga personen måste övervinna. Exempelvis en stängd grind: för den vanlige personen är det bara en grind. För andebesvärjaren står det en väktare i svart rustning med gigantiska horn och en enorm yxa, och som vrålar "YOU SHALL NOT PASS!". Andebesvärjaren kommer ha mycket större problem att komma förbi grinden än den vanliga personen; hon måste prata och övertyga grindväktaren eller besegra den, medan den vanlige personen bara behöver gå genom grinden.

Det kanske därför som en andebesvärjare aldrig går först genom dörrar och grindar: hon kan inte, utan att utmana väktar-andar eller övertala dem hela tiden. Det är mycket enklare att slå följe med någon som kan öppna grinden och gå igenom den.

Man kan angripa problemet med andevärlden lite på samma sätt: den är inte bara cool och läskig, men framförallt är den en helt annorlunda upplevelse med helt egna hinder. Det finns vissa överlappande saker, men vissa saker som skiljer. Beskriv de skillnaderna istället och dra nytta av dem för att ge olika utmaningar till de två personerna.
Det är hårt att vara andebesvärjare, ett evigt fightande :)

Jag kommer att lyssna med spelarna hur de känner att de vill hantera en sådan här situation men ligger tyngd på att det är en viktig del av att skapa känsla för världen. Ett roligt upplägg skulle vara att besvärjaren måste ha en person med sig som underlättar resande och förflyttning. Då får man iofs ett hierarkiskt förhållande och det är nog inte optimalt med nybörjare. Vi får se hur det blir men några spells blir det iaf inte.

Hur som helst tack båda två för svaren.
 
Top