Varulv Among Us

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag velade länge om jag skulle posta i varulvsforumet, eller "övriga spel"-forumet - men det här är ett "varulvsspel".

Among us är ett onlinespel för 4-10 spelare.
Spelarna har olika roller på ett rymdskepp.
En (eller fler) av spelarna är förrädare och försöker döda de andra.
Spelarna samlas till "emergency meetings" för att bestämma vem som ska skickas ut genom sluftslussen.

Någon som spelat och vet om det är bra eller ej?

 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Jag har spelat det lite. Tyckte det var OK. Omgångarna är jättesnabba, en hel omgång är över på 5 minuter.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Spelat.

Det är ok, ett sämre och lättillgängligare maffia. Det tar stor skada av att folk som spelar har kollat på streamers och, lite likt rollspel på Youtube, har fått en jävla skev bild av hur en spelar varulvsspel. Med vettiga spelare som inte tror att det är bra att skrika förolämpningar hela matchen så är det ok :)
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,236
Jag har spelat massvis av det. Spelar minst en gång i veckan och oftast flera kvällar på raken i många timmar, med allt från vänner till kollegor. Det är roligast att spela med folk över röstchatt och några du känner och du bör iaf vara minst 6 pers för att det ska vara värt att spela och helst 8+, för då kan du ha två impostors.

Men alltså, det är hysteriskt kul. Det är hyperintensivt och du lever dig verkligen in i det. Så enkelt, men ändå varierande. För den som gillar social deduction-spel är det verkligen att rekommendera. Jag rekommenderar det varmt.

Det finns även på mobilen och där är det gratis – och funkar faktiskt superbra (dessutom har du crossplay). Så det är ett bra sätt att få med spelare!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Among Us är precis så bra som dina kompisar är.

Är du någon som har ett gäng som gillar att spela varulvsspel. Great.
Ska du plocka upp en bunt randoms på nätet. Mindre bra.
Verkligen så, spelet utan de sociala bitarna är ingen höjdare direkt och ännu sämre om det sociala är dysfunktionellt :)
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Har inte spelat men alla mina kollegor är helt besatta av det.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Det är ett jättekul spel med både likheter och skillnader med varulv. Likheterna är att det finns en utröstningsfas och en "nattmordfas". De största skillnaderna är att du som "ulv" kan bli påkommen när du utför dådet, samt att det finns andra fakta som kan binda dig vid dådet. Det blir mer deduction om vem som befann sig vart och gjorde vad än vem som sade vad och röstade hur. Även om röstningen förstås också kan analyseras och det givetvis ligger i "ulvens" intresse att bluffa. Ja och så är omgångarna bara mellan några minuter och en kvart.
 
Top