Nekromanti Ambitiösa Rollspelsprojekt

Vädur

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
79
Location
Göteborg
Jag, som de flesta andra på detta forum, har ett rollspelsprojekt på gång. Nu har jag däremot en funderare.

Med tanke på alla andra projekt etc man hör om så får man ju verkligen ångest /images/icons/yikes.gif (de verkar ju alltid befinna sig på nivån 300sid+).

Jag har i stort sett spelet klart med grundregler, varelser etc (dock ej telefonkatalogsstorlek) som behövs för att spela men när det gäller världen (spelvärlden) så är den endast klar i mitt huvud. Dvs den är inte nedtecknad.

Är det ändå ok att släppa spelet (för att motivera sig själv kanske att något äntligen är klart) och sedan komplettera med världen som en modul eller skall man dra på det och försöka få klart världen innan spelet släpps.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Med tanke på alla andra projekt etc man hör om så får man ju verkligen ångest (de verkar ju alltid befinna sig på nivån 300sid+)."

Få inte ångest. De flesta rollspelsprojekt kollapsar av sig själva efter ca 20 sidor. Så visst, många projekt är ambitiösa, men på grund av taskig planering och grund så rasar de, eftersom grunden och planeringen inte håller uppe ambitionerna.
 

Vädur

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
79
Location
Göteborg
Jag har skrivit och reviderat (man blir ju själv aldrig nöjd) i säkert över ett år och endast ca 65 färdiga sidor har jag. De färdiga reglerna slutar kanske på 90 sidor (om det blir som jag vill).

Så då är frågan hur man håller ångan upp och skrivar ytterligare 100-150 sidor om världen (troligen ca ett år till innan man blir nöjd.) Du (eller någon annan) kanske har några tips, utöver det som anges på din hemsida.

Eller är det ok att man släpper spelet till internetallmänheten innan världen är färdig. I reglerna återfinns då endast väldigt kort om hur världen är.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Så då är frågan hur man håller ångan upp och skrivar ytterligare 100-150 sidor om världen (troligen ca ett år till innan man blir nöjd.) Du (eller någon annan) kanske har några tips, utöver det som anges på din hemsida."

Vad ska du med 100-150 sidor till? "Less is more", som det heter.

Skriv så mycket som behövs för att man ska spela, och skrapa ihop resten till en världsmodul senare. Det går att göra ypperliga rollspel på få sidor - Usagi Yojimbo är på 96 sidor, och då ingår regler, bakgrund, tidslinje, ordlista, ett skitlass personer från serien, två introäventyr, spelledartips och en serie från Stan Sakai.

Faktum är att jag snarare får ångest över det motsatta: alla färdiga rollspel sväller och blir bara större och större. Det känns liksom som att ett rollspel måste vara 300 sidor+ för att få kallas för ett rollspel.

Nä, tacka vet jag de som skriver så mycket som behövs, som Greg Stoltze när han gjorde Usagi Yojimbo.
 

Vädur

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
79
Location
Göteborg
Ok, jag skall försöka följa ditt råd och fokusera mig på att få med det nödvändigaste för att man skall kunna börja spela. Sedan kan jag komplettera med världsmodul etc.

Det känns liksom som att ett rollspel måste vara 300 sidor+ för att få kallas för ett rollspel.

Jag håller med dig om denna inflation. Bläddrade i helgen i några gamla rollspel som tex Gamla Mutant. Där är regelboken under 100 sidor samtidigt som den faktiskt är mindre än A4 format. Det skulle vara skönt.
 

Astral

Veteran
Joined
18 Feb 2002
Messages
32
Location
Västerås
Jag har inte så stor erfarenhet av att SKRIVA rollspel eller regler. Men jag har stor erfarehet av att LÄSA rollspel. Jag tycker att man ska hålla reglerna ganska korta. Helst mellan 30 och 50 sidor. Däremot världen bättre beskriven( alltså fler sidor). Så tycker jag.

Mvh
Astral
 

Angmar

Veteran
Joined
9 Dec 2001
Messages
88
Location
Stockholm
Precis vad jag tycker också. Man behöver inte ha så mycket krångliga regler. Bara grundreglerna och några "ramar" spelarna måste hålla sig inom. Det är dock ett plus om världsbeskrivningen är utförlig. Även den behöver inte vara särskilt lång för att lyckas. Det tycker jag man ser många exempel på i de populäraste rollspelen som finns att köpa idag. Annars tycker jag de skriver för mycket regler. Det är trots allt bara ett spel, fast vissa inte verkar tycka det.
/images/icons/dragon.gif/images/icons/dragon.gif/images/icons/dragon.gif/images/icons/frank.gif/images/icons/dragon.gif/images/icons/dragon.gif/images/icons/dragon.gif
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Nu är det ju så att de gamla rollspelen var mindre just för att det inte var så mycket världsbeskrivning utan det mesta var regler, spelledarna förväntades fixa det mesta själv.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Ett annat förslag kan ju vara att du frågar här på forumet om det finns någon vaänlig själ som vill hjälpa dig med skrivande. De brukar nästan alltid vara någon som ställer upp.
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
"Bläddrade i helgen i några gamla rollspel som tex Gamla Mutant. Där är regelboken under 100 sidor samtidigt som den faktiskt är mindre än A4 format."

Konstigt att det formatet inte används länge, för själv tycker jag att det på många sett är mer "mysigt", fast de e klart, om ett rpg med 300 A4 blir tryckt i den storleken blir det ju en poket, på bra mycket mer än 300s. kort och gott jobbigt!
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det lilla formatet [OT]

"Konstigt att det formatet inte används länge, för själv tycker jag att det på många sett är mer "mysigt", "

Jag håller med. Jag älskar att bläddra i de gamla DoD- och mutantböckerna just för formatets skull. De känns bläddervänliga och mysigare än dagens stora otympliga böcker. Det finns iofs moderna spel som använder det lilla formatet (splatter, tex) men jag tycker många fler borde ta efter.

När det gäller fördelningen mellan regler/världsbeskrivning tycker jag det beror på rollspelet. Vill man göra ett fantasystandardrollspel fast med superseriösa regler så behövs ju bara regler och sedan kan man lämna världsskapandet åt spelledarna. Har man däremot en rubbad värld som det är viktigt att spelgruppen förstår så behövs helt klart tonvikt läggas på världsbeskrivningar, medan reglerna kan hastas förbi.

Det viktigaste tycker jag är att regelboken kan läsas från pärm till pärm. Något jag stör mig på med alla moderna rollspel är att de verkar vara skrivna helt huller om buller. I changeling verkar de ta för givet att man läser om de olika raserna först, sedan börjar från början med stämningsnovellen, därefter om bakgrundshistorien och sedan från bokens början, eller nåt. Jag hatar när man läser något som verkar vara skrivet åt någon som redan vet en massa om världen som inte hunnit bli presenterat i reglerna ännu. Liksom "...fast en Oobafnooba skulle säkert inte låta sig imponeras så enkelt!" och man tänker "vad fan är en Oobafnooba?"

Fast det hade kanske inte med saken att göra.

Ett tips till alla hobbyrollspelskreatörer, förresten; skriv inget kapitel om vad rollspel är. Sånt känns bara onödigt att skriva ut. Vem inleder sin rollspelskarriär med ett obskyrt hobbyrollspel?

/Rising
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Det lilla formatet [OT]

"Ett tips till alla hobbyrollspelskreatörer, förresten; skriv inget kapitel om vad rollspel är. Sånt känns bara onödigt att skriva ut."

Håller med.

Det finns två skäl till att ett sådant kapitel letar sig in i ett hobbyrollspel. Det ena är tradition (dvs "alla andra har ett") och det andra är att man vill apa efter de riktiga rollspelen för att själv verka vara så riktig som möjligt (dvs återigen "alla andra har ett").

"Vem inleder sin rollspelskarriär med ett obskyrt hobbyrollspel?"

Tja, jag känner i alla fall tre pers som inledde sin rollspelande bana med Västmark. Men det kanske inte är obskyrt nog, eller?
 

Vädur

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
79
Location
Göteborg
Ett annat förslag kan ju vara att du frågar här på forumet om det finns någon vaänlig själ som vill hjälpa dig med skrivande. De brukar nästan alltid vara någon som ställer upp.

Ja, jag tror säkerligen att det finns någon som kanske vill ställa upp att hjälpa mig. Problemet är ju snarare att då måste jag ju ingående förklara världen etc för personen om han skall kunna skriva det så som jag önskar mig det. Detta medför att eftersom världen är klar men inte nertecknad så blir det ju ändå lättast för mig att skriva det själv.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Skriv en kort beskrivning av världen då, och posta den här på forumet.

Sen sparar du alla svar du måste ge när folk frågar - då borde hälften vara färdigt!

/Henrik
 
Top