Nekromanti Alver, dvärgar et cetera

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Alver, dvärgar, orcher och så vidare...

För inte länge sedan så utplånade jag dessa "titlar" från mitt "gothic/medieval/mythological/..." spel och införde istället andra namn för att slippa alv-,dvärg- och orchstämplar.

Släktet (The Kindred)
Släktet är mordiska före-detta nomader som numera bor i isolerade samhällen och vägrar kommunicera eller handla med andra än sin egen sort. De är också tudelade av inre konflikter, mestadels av kulturell natur, och vissa av dem ignorerar rent av varandras blotta existens. Mentalt har de fortfarande sin sadistiska natur kvar och tar stor njutning i att vålla dödliga varelser skada och lidande - något som de själva knappt kan uppleva. (Alver)

Calratherna (Calrathians)
Calratherna är deformerade humanoider som flydde till underjorden under Stammarnas korståg och där för ett strikt leverne som kontrolleras av en oemotsägbar envåldshärskare. De enda gånger de syns ovanför ytan är för att handla eller för att, nattetid, ta hand om de åkrar de kontrollerar - långt bort från de flesta andra civilisationer. Deras underjordiska komplex är däremot inte deras egna konstruktioner utan härstammar från en svunnen tid som ingen egentligen vet något om; tiden innan den första apokalypsen. (Dvärgar)

Stammarna (Tribals)
Ursprungligen kontrollerade Stammarna hela den kända världen och deras rituella blodsoffer var nära att utplåna både mänskligheten och Släktet. Men efter ett stort uppror krossades deras imperium och de flydde vind för våg dit folk inte mördade dem vid första åsyn. Idag behandlas de som skräp och hålls ofta som slavar, förutom det fåtal som försörjer sig genom att ta sina egna bröder och systrar till försäljningsstånden i Imperiets handelsstäder. Men delar av deras ursprungligen stolta släkte drömmer om ett nytt korståg... (Orcher)

-Entomophobiac,
som skrivit på detta spel i snart fem år... blir det någonsin färdigt ???
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
Re: Alver, dvärgar, orcher et cetera

Är alver mordiska?

Yassilus den store
--
Ei Saa Peittää
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Re: Alver, dvärgar, orcher et cetera

Tänk dig en varelse som inte kan dö av ålder, som faktiskt rent av är odödlig. Denna varelse har utvecklat ett kraftfullt intellekt som låter den kontrollera hjärnan till den milda grad att den kan filtrera och sortera minnen. Denna varelse är, uppenbarligen, många gånger kraftfullare än en människa eller en Calrathier eftersom den lever i all evinnerlighet.

Vad tror du denna varelse skulle tycka om de som var mindre värda ? De som, likt dagsländor, föds för att glänsa över en dag och sedan dö ?

För Släktet ("alverna") så är de andra raserna inget annat än insekter som saknar värde. De älskar att plåga dem eftersom de själva inte kan känna samma typ av smärta - de är ju odödliga ! Jämför med den tio-åriga pojken som jagar flugor med tändare och deo-spray...
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
Re: Alver, dvärgar, orcher et cetera

Jag tar tillbaka frågan.

Yassilus den store
--
Ei Saa Peittää
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Alver, dvärgar, orcher et cetera

"Vad tror du denna varelse skulle tycka om de som var mindre värda ? De som, likt dagsländor, föds för att glänsa över en dag och sedan dö ?"

Varför skulle de vara mindre värda? De kortlivade har en egenskap som de odödliga saknar - de kan uppskatta nuet på ett helt annat sätt. De odödliga vet också att allt (och jag menar allt, inklusive kärlek, vänskap, affektion, skönhet et cetera) kommer att förlora sitt värde och bli damm. Det är en tämligen deprimerande tanke, IMHO.

"Only mortals can believe that love is eternal. You should care for that illusion. It is possibly the greatest gift Humanity has ever received." - Lorien, den Förste av de Första, från "Babylon 5: Into the Fire"

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Re: Alver, dvärgar, orcher et cetera

Till saken hör att applicera detta mumbo-jumbo på ett medeltida feodalt system där trälar och bönder redan behandlas som skräp. Var är skillnaden mellan att behandla folk som skräp för att de arbetar med en viss syssla och att håna en hel ras för att de inte lever lika länge som du ?

Likna det vid antikens utkastande av Judarna från Israel eller den extrema förföljelsen av minoriteter när digerdöden började härja. Den rationalitet som krävs för att fälla Loriens uttalande i Babylon 5 kan man inte anklaga någon historisk individ för, särskilt inte under medeltiden.

Se det kanske som att Släktet, genom att plåga andra, får uppleva lite av det lidande som de anser att dödligheten måste vara. Det kanske fyller ett naturligt hål, eller föder deras sadistiska natur...
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Re: Alver, dvärgar, orcher et cetera

Inte för att blanda mig i, men om det nu rör sig om att Person A vill skriva ett eget rollspel, är det då inte upp till Person A att avgöra vilka som är "onda" och "goda"? Om han sen vill hämta inspiration från Alver, och tycker att de borde vara lite elakare så är det väl inget fel i det? SL har ALLTID rätt... Och det är ju därför SL är viktigast...

Eller är jag helt ute och cyklar?

"He ho conquers the past, commands the future.
He ho commands the future, conquers the past."
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,658
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Re: Alver, dvärgar, orcher et cetera

Krille skrev:

Varför skulle de vara mindre värda? De kortlivade har en egenskap som de odödliga saknar - de kan uppskatta nuet på ett helt annat sätt. De odödliga vet också att allt (och jag menar allt, inklusive kärlek, vänskap, affektion, skönhet et cetera) kommer att förlora sitt värde och bli damm. Det är en tämligen deprimerande tanke, IMHO.

Min kommentar:

Kanske en god anledning att börja känna avundsjuka, sorg och hat. Dödandet och plågandet ger upphov till mycket starka känslor hos den utsatte och kanske kan ge en tillfällig reflektion även hos utövaren. Kärlek och vänskap innebär ju att alven själv måste engagera sig och göra sig sårbar, några gånger är det säkert lockande men efter ett tag ägnar de flesta sig åt enklare nöjen som tortyr.

Om det fungerar på så vis ger det ett intryck av att alvernas psyken inte är byggda för evigt liv. Vad döljer sig i deras fornhistoria tro?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Re: Alver, dvärgar, orcher et cetera

Självklart har du rätt. Men vem som helst som skriver sitt egna rollspel måste samtidigt kunna motivera varför, annars håller inte spelets sammansättning.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Medeltida rationalism

"Var är skillnaden mellan att behandla folk som skräp för att de arbetar med en viss syssla och att håna en hel ras för att de inte lever lika länge som du ?"

Rätt stor. Även om du är en hög och mäktig adelsman så är du direkt eller indirekt beroende av att någon utför sysslan ifråga. Att håna en hel ras för att de inte lever lika länge som min är irrationell rasism utan grund (och förmodligen jefligt farligt).

Och bara för att det är medeltid så behöver det inte vara irrationellt. Tvärtom hade medeltida människor lika stort behov av rationella förklaringar som nutidens. Det var bara det att deras referens på rationellt var annorlunda.

"Den rationalitet som krävs för att fälla Loriens uttalande i Babylon 5 kan man inte anklaga någon historisk individ för, särskilt inte under medeltiden."

*fniss* Tja, du kan ju försöka säga det till den helige Fransiscus av Assisi eller Thomas av Aquino, som båda funderade över Guds natur tämligen rationellt. Thomas av Aquino funderade till exempel på vad som fanns innan tiden, och kom fram till följande: "Tiden är en del av Skapelsen. Att tala om 'innan skapelse' saknar mening för dödliga, eftersom 'innan' kräver en tid som Skaparen gjorde som en del av världen."

Rätt rationell tanke, eller hur? I synnerhet för att vara mitten på tolvhundratalet.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

SKIN69

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
308
Location
SKövde

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Re: Alver, dvärgar, orcher et cetera

Självklart !

Under en svag epok i Släktets historia så slet sig en stor del av dem ur de äldres järngrepp och flydde in i det mänskliga samhället. De ville inte längre se på när deras äldre plågade både varandra och andra. I det mänskliga samhället misstroddes de av historiska skäl och många av dem försökte rent av dölja sin sanna natur, exempelvis genom att skära av sig de spetsiga öronen eller att äta upp sig ordentligt, gå krumryggigt o sv.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Re: Medeltida rationalism

...detta under samma medeltid (låång epok.. jag vet :gremsmile: ) som turkars huvuden användes i tornerspelen där vi idag ser meloner och adelsmän avrättade, bannlyste och torterade de som var ovilliga att arbeta. Det finns exempel på både det ena och det andra, självklart, men jag föredrar det våldsammare och MINDRE rationella eftersom världen i mångt och mycket betonar dessa aspekter. Det är vad jag - med ogillan - kallar ett mörkt fantasy rollspel; för fantasy är inte egentligen vad det är.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Nutida rationalism

"...detta under samma medeltid (låång epok.. jag vet :gremsmile: ) som turkars huvuden användes i tornerspelen där vi idag ser meloner och adelsmän avrättade, bannlyste och torterade de som var ovilliga att arbeta. "

Samma medeltid.

Medan vi ändå är inne på rationalism...

* Trots att det krävs sisådär femtusen individer för att en stam inte ska hamna i en genetisk återvändsgränd så anser Norges regering att ca 100 vargar är lagom för Sverige och Norge.
* Folk köpte Telia-aktier.
* President George W Bush "dömde" indirekt ett antal hundra tusen (!) kvinnor till döden genom att dra in pengar till hjälporganisationer som bland annat tillhandahåller aborter i u-länder.
* Falun Gong förföljs och torteras för att de inte har lust att göra som den kinesiska regimen tycker.
* Folk dödas i Indonesien för att de kommer från den östra änden av ön.
* 37 personer tog livet av sig för att de trodde att de på så sätt skulle komma till ett rymdskepp som gömde sig i kometen Hale-Bopps svans.
* Fatwan (dödsdomen) mot Salman Rushdie blev inte tillbakadragen häromdagen. Hans smädelse gentemot islam är så grov att varje rättrogen muslim ska göra sitt bästa för att döda honom.

... jag kan nog fortsätta ett tag. Så rationellt, eller hur?

Poängen är att vi är nog lika goda kålsupare då som nu. Vi till och med tror att vi är mer upplysta nu än då, precis som då.

För övrigt tror jag inte på mörker. Ett spel där man behöver ljusförstärkare för att kunna se siffrorna på rollformuläret är helt enkelt inte min tekopp.

Och härmed avslutar jag min ände av diskussionen.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: B5-citat

*ler* jag är inte förvånad att du känner till en sådan användbar sida.....

Livet är en gåta utan enkla svar.
 
Top