Nekromanti Alternity?

Malakhai

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
157
Location
Kallinge / Blekinge
Hmmm sitter med ett litet dilemma.. eller tja... en undran är det nog mer.. Alternity... detta fd. TSR spel... är det nått att ha eg.? Jag letar efter ett kul & lätt spelat SciFi RPG.. vill ha mer Hi-Tech å rymdresor... det ska va Laserstrålar å rymdskepp.. fettös me andra ord.. men får gärna ha lite socialstrucktur å ROLLSPELANDE i sig... har letat å letat efter ett sådant men inget hittat... är ju iofs. inte så hemma på SciFi genren... jag vet inte varför men jag har fått för mig att Alternity kan vara vad jag söker... tack på förhand

Malakhai
Döden är bara början
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
min favorit!

Jag hade provat Fading Suns om jag vore du! Där får du fetmycket av det du eftersökte plus att en feodalkänsla hänger som en slöja över spelet. Ruskigt bra och ruskigt kul att spela.
Har dock aldrig provat Alternity, så om det kan jag intet säga.

"When the DM laughs it is already to late"
 

Malakhai

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
157
Location
Kallinge / Blekinge
Aldrig hört talas om...

Ja du... några små frågor från en lekman... vad för system anväder de sig av? å vilket företag har gjort det??
*Phettnyfiken*

Malakhai
Döden är bara början
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Babylon Project

...kan vara vad du söker. Rollspelet bygger på TV-serien Babylon 5, så rymdskepp, strålvapen och fett ös utlovas. Dess stora nackdel är väl att det bara finns tre produkter: regelboken, Earth Force Sourcebook och Gamemaster Resource Kit. Dess stora fördel är att det finns 110 timmar TV-serie, fyra långfilmer, ett dussin romaner och några serietidningar bakgrundsmaterial.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Har aldrig spelat Alternity, men jag har lite till det (Gamma World, Dark Matter och Tangents) och har kollat reglerna lite. Personligen tycker jag att reglerna är osedvanligt tillkrånglade. Jag vet ett tag sugen på att spelleda lite Gamma World, men efter att ha försökt komma underfund med reglerna och provspelat lite strid kom jag fram till att om jag skulle spela GW så skulle det definitivt inte bli med Alternity-regler.

Då rekommenderar jag hellre Babylon Project, som har enkla, snabba regler och dessutom har mycket "bakgrundsmaterial", via teveserien.

/Daniel
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
kolla länken!

Kolla in deras hemsida, där får du massvis med information: http://www.fadingsuns.com

Systemet är enkelt; grundegenskaper och färdigheter ligger mellan 1-10, man lägger ihop dem och skall slå under med d20. För att få perfekt skall man få samma resultat som summan av kardimumman, och fummel sker på 20. Inget nytt på västfronten där egentligen;) Förutom i stridssystemet som är lite annorlunda men väldigt bra och flexibelt.

"When the DM laughs it is already to late"
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: min favorit!

Jag har spelat både med Alternity (som är ett universellt SciFi system) och Fading Suns.
Båda har sin charm. Fading Suns har snabbare och smidigare regler, samt mer mörk känsla. Alternity's Star Drive är en ganska standard SciFi i lite Star Trek anda blandad med Traveller.

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://www.hobbyspel.com/kammaren)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Aldrig hört talas om...

Holistic Design. De använder sig av sitt eget system. Orginalförfattarna till Vampire har varit med och skapat spelets värld och dess system. Hela systemet är mycket enkelt. Slå 1D20 mot ett Goal number. Slå under för att lyckas, men slå så nära som möjligt. Helst lika med.

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://www.hobbyspel.com/kammaren)
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
trinity är iofs ett rätt bra spel, det är relativt billigt också...
där får du dessutom allt du krävde plus lite till, de har psioniska färdigheter bl.a världen är underbart beskriven.

/Dr_Morbid

errare humanum est - det är mänskligt att fela
 
Top