Nekromanti Alternatriva attribut

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,756
Location
Göteborg
Jag håller fortfarande på och spånar på mitt Lloyd Alexander-inspirerade rollspel. Har i princip inte skrivit ned någonting, bara små snuttar. Nu har jag börjat fundera på attribut, eller grundegenskaper
Jag har tänkt att använda ett gäng grundegenskaper som man slår mot med 1T20 modifierat av en färdighet (typ hästar +2 eller liknande). Eftersom jag vill ha in känslan i Alexanders böcker, och känslan där är hjältemod och så, så tycker jag att attributnamn som 'karisma' och 'intelligens' är tråkiga och inte förmedlar stämningen. Följande namn har jag funderat ut:
Styrka, Mod, Skönhet samt Visdom. Nu vill jag även ha namn för smidighet och koordination. Det bästa jag har kommit på är snabbhet och självkontroll, vilka jag får använda i brist på bättre förslag. Hjälp mig!

En till fråga: Vad tycker ni om ett turvärde som man slår under eller lika med 1T20 för att lyckas med sådana saker som man själv inte kan påverka nämnvärt? Jag vet, det finns i Eon, men mitt förslag är att det börjar på 10 och höjs ett steg varje gång man 'misslyckas' och sänks om man 'lyckas'.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Vad är det för tråkigt med karisma? Jag tycker det är ett mycket trevligt ord :)

Inte för att påpeka det uppenbara, men karisma och skönhet är inte samma sak (om det var så du hade tänkt), intelligens är inte visdom, smidighet är inte lika med snabbhet och självkontroll kan vara något helt annat än koordination. Jag skulle hellre använda de vanliga namnen, ifall det är de egenskaperna jag vill ha. Men det är ju inte min ensak ;)

Varför skulle man få mindre tur varje gång man lyckas? Det verkar skumt, tycker jag. Om jag har otur vid ett tillfälle så skulle jag alltså få bättre tur i fortsättningen? Tämligen osannolikt. Jag skulle snarare bli nervös eller få dåligt självförtroende, och det blir inget bättre av :gremwink: Men som sagt, du gör som du vill.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Varför skulle man få mindre tur varje gång man lyckas? Det verkar skumt, tycker jag. Om jag har otur vid ett tillfälle så skulle jag alltså få bättre tur i fortsättningen?

Så skumt är det väl inte? Det är rent statistiskt vidrigt men folk brukar väl tänka på det viset rent intuitivt ("nu har jag slagit dåligt med tärningen så många gånger att jag _måste_ slå bra nästa gång").

Det är också rätt praktiskt eftersom det gör turvärdet självstabiliserande mot 10. Om man istället ökade turen vid framgång och minskade den vid misslyckande skulle folks värden i det skjuta iväg extremt.
 

Eternal watch

Veteran
Joined
19 Sep 2001
Messages
53
Location
Sverige, Boden
Jag har tänkt att använda ett gäng grundegenskaper som man slår mot med 1T20 modifierat av en färdighet (typ hästar +2 eller liknande). Eftersom jag vill ha in känslan i Alexanders böcker, och känslan där är hjältemod och så, så tycker jag att attributnamn som 'karisma' och 'intelligens' är tråkiga och inte förmedlar stämningen. Följande namn har jag funderat ut:
Styrka, Mod, Skönhet samt Visdom. Nu vill jag även ha namn för smidighet och koordination. Det bästa jag har kommit på är snabbhet och självkontroll, vilka jag får använda i brist på bättre förslag. Hjälp mig!

En till fråga: Vad tycker ni om ett turvärde som man slår under eller lika med 1T20 för att lyckas med sådana saker som man själv inte kan påverka nämnvärt? Jag vet, det finns i Eon, men mitt förslag är att det börjar på 10 och höjs ett steg varje gång man 'misslyckas' och sänks om man 'lyckas'.

Jag tycker att det låter som en mycket bra idé att förändra attributen efter vilket rollspel man skriver på eftersom attributens namn självklart påverkar spelarnas uppfattning av det.

Däremot håller jag med om att det kanske blir lite jobbigt om spelarna skulle blanda ihop t.ex. karisma med skönhet. detta eftersom skönhet är rent fysiskt utseende (åtminstone till betydelsen), och karisma är utstrålning, och har nästan ingenting att göra med hur man ser ut.
Där finns helt klart ett problem, och jag kan försöka hjälpa dej att lösa dem (kanske inte heller är så bra på det, men kan försöka...)/images/icons/wink.gif

Intelligens och visdom är inte samma sak på långa vägar. Visdom är inlärt, intelligens är inte det. En del av intelligensen består dock av snabbtänkthet (engelska Wits). Kanske går att använda en annan synonym på det? (snabbtänkthet låter inte så bra).

Snabbhet och självkontroll är bra namn på smidighet och koordination. Självkontroll skulle då också kunna ha att göra med "psyke", eftersom mod inte har det (enligt mig).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,756
Location
Göteborg
Vad är det för tråkigt med karisma? Jag tycker det är ett mycket trevligt ord :gremsmile:

Jag är inte emot ordet i sig, men i en hjältesaga är inte prinsessan karismatisk, och inte hjälten heller. Sessan är vacker och hjälten skön, eller liknande.

Inte för att påpeka det uppenbara, men karisma och skönhet är inte samma sak (om det var så du hade tänkt)

Nej, det är de inte, men de fyller samma funktion i rollspelssammanhang. Man kan lika gärna använda det ena som det andra. Jag vet, det blir lite trist att man inte räknar med social kompetens, men så är det i sagorna.

intelligens är inte visdom
Tja, definera visdom. Är visdom = intelligens? Nej, men inte heller = kunskap. Jag anser att det är en kombination av de båda, vilket gör den perfekt i ett rollspel :)
Dessutom slipper man ju undan problematiken med hög intelligens till viss del.

smidighet är inte lika med snabbhet

Jag skulle vilja påstå att smidighet är en kombination av snabbhet, rörlighet (vighet) och koordination. Att dela upp den i snabbhet och koordination tycker jag funkar bättre, eftersom de är två helt skilda saker, och rörlighet används i princip aldrig i rollspel.

och självkontroll kan vara något helt annat än koordination
Jo, men det kan vara samma sak också :)
Har du något bättre förslag, så blir ingen gladare än jag.
Men, let's face it. Var Ivanhoe koordinerad? Eller Robin Hood? Eller Conan? Näh, det låter inte rätt. Självkontroll låter fel, det också, men inte lika fel.


Varför skulle man få mindre tur varje gång man lyckas? Det verkar skumt, tycker jag. Om jag har otur vid ett tillfälle så skulle jag alltså få bättre tur i fortsättningen? Tämligen osannolikt. Jag skulle snarare bli nervös eller få dåligt självförtroende

Tja, visst är det statistikvidrigt, men det har sina fördelar:
1) Det verkar utjämnande på spelet. En person har inte otur så många gånger i rad.
2) Spelarna blir inte lika sura när de missar slaget.

Dessutom, sagor är inte logiska, de står över statistikens lagar.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,756
Location
Göteborg
skönhet är rent fysiskt utseende (åtminstone till betydelsen), och karisma är utstrålning

Hmmm, vad sägs om aura? Tja, jag vet inte. Det är inte så sagolikt (hihi) heller va?

Där finns helt klart ett problem, och jag kan försöka hjälpa dej att lösa dem

Gärna. Brainstorma på bara! Du har inte en synonymordbok?

Intelligens och visdom är inte samma sak på långa vägar

Se svaret på Insignias inlägg.
 

Eternal watch

Veteran
Joined
19 Sep 2001
Messages
53
Location
Sverige, Boden
nej, har ingen sån...

En synonymordbok har jag inte... /images/icons/sad.gif i ögat. Men! om du skriver i word kan du ju alltid skriva intelligens, markera det och högerklicka så får du upp en hel massa ypperliga synonymer! (om du har tur)

Varför använder du inte bara utstrålning som attribut?, personligen tycker jag att det låter bra, och passar in.

Har du förresten ett färdigt regelsystem och en spelvärld klar (i stort). Annars vet du ju inte vilka attribut som passar in överhuvuttaget. /images/icons/wink.gif

Jag säger till om jag kommer på nåt fyndigt... förresten; Kvickhet är ett ganska bra på typ smidighet... men jag vet inte om det heller passar in.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,482
Location
Helsingborg
Så många olika inlägg som jag vill svara på så jag skiter i att citera el. svara på dem så jag sätter det som svar på org.inlägget istället..

Intelligens och snabbtänkthet tycker jag är konstiga saker i rollspel.. RPn kan knappast vara mer snabbtänkt el. intelligent än vad spelaren är.. Och fejka att man är dummare brukar mer leda till att man kör... *öööh.. öhööö, ummmm...* ...som om man är stendum, även om man bara har ett värde som är några steg (20-skala) under normalvärdet.. Inlärningsförmåga är däremot nåt som borde tas upp.. Minne likaså.. Hur mkt man lärt sig, typ bildning, syns väl på hur mkt man har i färdigheterna..

Iakttagelseförmåga är en annan sak jag efterlyser.. Eon har Syn, men det är inte riktigt vad jag syftar på.. Deadlands och SW är iaf två rollspel som har det.. Har visserligen inte spelat så många rollspel men vaf jag kommer ihåg så finns det inte i så många.. Färdigheter el. intelligens-slag brukar oftast ersätta iakttagelseförmågan.

Mod, måste jag säga, låter som ett rätt ballt attribut..
När jag försökte slänga in Utstrålning till ett rollspel jag gjorde fick jag genast kommentaren "Utstrålar vaddå? Radioaktivitet" från 2 pers. vid 2 olika tillfällen.

Rörlighet kanske inte används så mkt fast ibland måste man slå ett slag för reaktionsförmåga, balanssinne, träffsäkerhet (kasta sten el. dyl.) el. utbrytningsfösök.. Och vad säger snabbhet? Att man är reaktionssnabb el. att man rör sig snabbt?

Turvärdet? Det påverkar väl inte de andra färdigheterna och ändrar väl bara sig när man slår för tur? Trodde först att det ändrade sig bara man misslyckades m en färdighet vilket skulle resultera i att man skrev hål på rollformuläret (sudda, skriva, sudda, skriva...).. Antar att det var så argumentet "Jag skulle snarare bli nervös eller få dåligt självförtroende..." kom till. Är det slumpen så kan man tycka att det bara är rättvist (tycker det själv iaf). Dessutom är det ett kul sätt att se hur mkt man misslyckats på turslagen..

/[color:448800]Han</font color=448800> som har lagt till de flesta attributen som han saknar till DoD (har 18 st +1)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,756
Location
Göteborg
Min spelvärld [snälla, läs!]

Varför använder du inte bara utstrålning som attribut?

Hmmm, tja, kanske det. Det är inte riktigt 'rätt', men jag tror inte att vårt stackars underutvecklade språk har något bättre att erbjuda.

Har du förresten ett färdigt regelsystem och en spelvärld klar (i stort). Annars vet du ju inte vilka attribut som passar in överhuvuttaget.

Nja, jag har en känsla. Jag vet hur atmosfären ska vara. Den ska vara sagolik (lik sagorna, alltså). Miljön ska inte riktigt vara som de klassiska sagorna, det ska finnas mer underliga saker, men det ska mest bestå av variationer på saker som redan finns, t ex skogar av jättelika svampar, svävande öar, grottor med kristallväggar eller ett hav med en jättelik virvelström som tar en till en försvunnen stad som man får rejält svårt att ta sig ifrån. Såna saker hade jag tänkt mig. Spelarna är då hjältkaraktärer som färdas vitt och brett och utforskar alla dessa mysterier och räddar sessor hit och dödar drakar dit. Eller, tja, vad gäller drakar så hade jag tänkt att det bara skulle finnas en. En urgammal drake som lever i bergen och är MÄKTIG.
Nu skrev jag ju ned riktigt mycket om världen. Vad tycks? Några förslag på häftiga platser? Åh, en sak till. Spelarna kan inte spela magiker. Det kan bara SLP vara. Däremot kan de ha magiska föremål. Detta löser en massa problem som t ex:
1) En magiker kan en myskobesvärjelse som kan få ut alla hjältar ur fångenskapen och klara uppdraget jättelätt.
2) Magikern är jättesmart, men inte spelaren.
3) MagikerSLP kan göra vad som helst med magi utan att det känns regelvidrigt.

Visst ja! *Slår mig själv på käften* Det ska inte heta magi, ordet är så uttjatat. Det heter trolldom. Inte magiker, utan trollkarlar och trollkvinnor/häxor.
 

Eternal watch

Veteran
Joined
19 Sep 2001
Messages
53
Location
Sverige, Boden
Din spelvärld

Gillar idén. Det kommer nog bli riktigt häftigt. Jag kom att tänka på något när jag läste om din MÄKTIGA drake. Vet en snubbe som skapade en drake som var så stor att den tog upp hela synfältet, hela horisonten. dess vingslag var så mäktiga att endast stenbyggnader fanns kvar när den flygit förbi. Den sades vara det väsen som en gång skulle förgöra världen. Den var ofantligt mäktig. Ta idén om du tycker om den.. han misstycker nog inte.

Om jag gjorde en sån värld skulle jag inte ha någon deffenition på magiker. allt är ju så fantastiskt. Jag menar; varför skapar du helt enkelt inte ett attributt som rollpersonen kan ändra på verkligheten med, en färdighet som vanliga rollpersoner förslagsvis är ganska dåliga på, men som magiker etc. är grymma på. Rollpersonerna bör inte alls kunna den från början, men bör kunna lära sig den eftersom spelet fortskrider. Extremt mäktiga rollpersoner kanske kan förändra utseenden etc. men inte mer. det skulle vara häftigt, med tanke på att världen du beskriver något liknar fantasia, narnia etc.... där fantasin är det enda stoppet.

Det svåra med din värld tror jag kommer att bli att hålla spelet seriöst, även om det är väldigt fantastiskt (har inget bättre sätt att uttrycka mej på).

Det verkar onekligen vara ett intressant projekt...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,756
Location
Göteborg
Intelligens och snabbtänkthet tycker jag är konstiga saker i rollspel...

Jo, visst, men de har bara en roll i visdom. Den andra är kunskap, så det blir inte lika illa som i många andra rollspel.

Iakttagelseförmåga är en annan sak jag efterlyser...

Visst ja! Det hade jag tänkt att ta med, men glömde bort det nånstans på vägen. Det finns med i mina gamla anteckningar. Tack för att du påpekade det. Men ordet är inte riktigt rätt. 'Uppmärksamhet' kanske, eller 'Sjätte sinne'.

...slå ett slag för reaktionsförmåga, balanssinne, träffsäkerhet (kasta sten el. dyl.) el. utbrytningsfösök...

Ett ord: koordination. Nej, visst ja! Självkontroll skulle det ju heta. Men det var inget bra, heller. Kroppskontroll, kanske? Detta attribut gäller iaf för alla de exemplen utom reaktionsförmåga.

Och vad säger snabbhet? Att man är reaktionssnabb el. att man rör sig snabbt?

Måste erkänna att jag tänkt slå ihop dessa. Jag tror inte att det gör så mycket. Visst, det är väl möjligt att man kan ha olika värden på dessa, men om man skapar en hjälte som är snabb, vill man alltid ha höga värden i båda, så...

Turvärdet? Det påverkar väl inte de andra färdigheterna och ändrar väl bara sig när man slår för tur?

Herregud, ja! Annars skulle ingen vilja spela spelet!

Dessutom är det ett kul sätt att se hur mkt man misslyckats på turslagen..

Visst. Man kan ju ha en highscore-lista, med det högsta uppnådda turvärdet (och därmed mest otursamma person) och tvärtom.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
"vad sägs om aura?"

Varför inte? Om du vill göra något udda, varför inte låta karisman bestämmas av hur kraftig auran är, så att trista personer är nästan osynliga på astralplanet (eller var nu auran kan tänkas synas)?

Bara en tanke från en sömnig hjärna, så det kanske inte alls fungerar :gremwink:
 

stormumriken

Veteran
Joined
7 Nov 2001
Messages
73
Location
Jönköping
Kvickhet vore kanske ett bra alternativ till snabbhet...? Vad gäller det andra så tycker jag att det känns rätt bra. Men jag vet ju inte... har inte själv läst nåt av Lloyd Alexander nämligen.

Dessutom är ju inte karisma samma sak som skönhet... så om du ska ha med det så kanske du borde lägga till ledarskap (eller vad du nu vill kalla det) så att du får med den biten av personligheten också.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,756
Location
Göteborg
Magiattribut å så

Vet en snubbe som skapade en drake som var så stor att den tog upp hela synfältet, hela horisonten. dess vingslag var så mäktiga att endast stenbyggnader fanns kvar när den flygit förbi. Den sades vara det väsen som en gång skulle förgöra världen. Den var ofantligt mäktig.

Hmmm, om inte annat så kan ju detta vara legenden om draken. Ingen har faktiskt sett den på tvåhundra år, men min farfars farfar kände en kille som hade lyssnat på en som sett draken, och den var stor som hundra jättar och andades eld som kunde ödelägga en hel åker och, och, och...

...ett attributt som rollpersonen kan ändra på verkligheten med...

Atributt? *fniss* Nej, sorry. Men allvarligt talat, så, tja, kanske det. Jag hade funderat på att rollpersoner skulle kunna lära sig besvärjelser efter hand. Typ, vifta med armarna såhär och säg de här orden, så händer det här... Besvärjelserna skulle i så fall kräva någon sorts materiella komponenter för att de inte skulle bli alltför mäktiga.
Problemet med ett attribut är att spelarna ofta kommer att säga saker som: "Jag förvandlar honom till en groda!"
SL: "Nej, det kan du inte"
Spelare: "Men en apa, då?"
SL: "Nej!"
Spelare: "Men vad kan jag göra då?"

Detta segar ned spelet ordentligt.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Magiattribut å så

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Problemet med ett attribut är att spelarna ofta kommer att säga saker som: "Jag förvandlar honom till en groda!"
SL: "Nej, det kan du inte"
Spelare: "Men en apa, då?"
SL: "Nej!"
Spelare: "Men vad kan jag göra då?"

<hr></blockquote>



Det kan ju stå i regelboken hur man kan använda sitt magi-attribut vid olika nivåer, och så kan man inte göra något riktigt avancerat förrän man har typ 42 eller så :gremwink:
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Smidighet kan kallas Vighet eller Motorik, beroende på hur du ser på den. Koordination skulle jag föredra att kalla Precision...eller Motorik. Som sagt, det beror på hur man ser på egenskaperna.

/Skuggvarg - som gör sitt första inlägg nu på två veckor
 

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Re: Intressant

Jag gillar tanken med att karaktärens livsglädje, aura eller karisma (eller vad man nu vill kalla egenskapen) skulle avgöra hur mycket man syns (och kanske kan påverka) på astralplanet. Intressant.
 
Top