D&D Alternativ till vancian spell slots i DnD/d20/OSR

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Att spell casters har vancian spell slots är ett designval som Gary Gygax gjorde och något vi behållt i snart 40 års tid nu.
Men det finns ett antal spel som försökt ändra på detta.
Några av de spel som använder alternativ till vancian spell slots är:
- Five Ancient Kingdoms (5AK) - ett litet OSR-spel där magiker måste slå för att deras magi ska fungera, medan cleric får klassiska spell slots.
- ADnD2 Psionics. För att använda psionics måste man lyckas med ett ability check.
- ShadowDark, ett helt nytt spel som har en Kickstarter ute nu. Det är ett spel som försöker få DnD5 att kännas som OSR.
Det finns fler spel, speciellt inom OSR, men detta är vad jag kommer ihåg på rak ram (då jag inte har tillgång till mina böcker).

Ett system skulle kunna fungera så här (taget ur minnet, då jag inte har tillgång till böcker).
- En caster lär sig en ny spell per level.
- Spelaren rullar d20 + caster level + ability modifier vs DC 10 + 2 * spell level.
Matematiken är enkel: en level 1 caster har lika lätt att kasta en level 1 spell, som en lvl3 caster har att kasta lvl2 spell, lvl5 caster lvl3 spell, o.s.v.
Och en spell blir lättare att kasta (och kan därför kastas fler gånger per dag) när man stiger i level.
Lyckas man fungerar magin och man kan använda spellen igen.
Misslyckas man händer inget och man kan inte använda spellen igen förrän man sovit en hel natt.
Eventuella Crit- (vid natural 20), eller Fumble- (vid natural 1) tabeller är optional, men många spel har dem.

Vilka spel har alternativ till vancian spell slots?
Jag vet att jag missat massor med spel.

Hur fungerar reglerna i dessa system?
Kort förklaring räcker. Räcker med att jämföra och förklara skillnaden med mitt exempel ovan.

Säg att man har olika sorters spellcasters:
t.ex. Wizard (classic with spell book), Socrerer (spontaneous), Cleric (prayer), Druid (natures primordial power), Warlock (gift from dark powers), Psion (psionics - powers of the mind), o.s.v.
Vilket system skulle passa till vilken caster för att de ska känna olika varandra?

Det är mycker roligare när olika sorters magi faktiskt känns olika.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Whitehack: beskriv vad du vill göra utifrån förbestämda nyckelfraser, förhandla fram en kostnad med DM, betala i HP.

Edit: Förtydligade.
 
Last edited:

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Ghastly Affair som emulerar tidiga gotiska skräckromaner är fortfarande ett D&D/OSR-baserat system i grunden och har ett ganska kul D&D-baserat magisystem. En invigd magiker kan lära sig spells i olika varianter:

Incantations: klassiska besvärjelser, kraftord och gester. Kräver ett magiskt verktyg men inga ingredienser i övrigt. Begränsning: fysiskt utmattande, man tar lite icke-dödlig skada varje gång man kastar en besvärjelse (utom level 0/cantrips).

Ceremonies: Ritualmagi. Tar lång tid (en halvtimme per spell level) och kräver ofta dyra ingredienser men är den kraftfullaste magin, t ex i stort sett obegränsad räckvidd om man har något sympatetiskt-magi-föremål med band till offret. Begränsning: tids- och materialåtgång som sagt, en viss ritual kan bara utföras max 1 gång/dag. Om ett offer framgångsrikt motstår en ritual kan samma magiker aldrig använda just den ritualen mot hen igen.

Pacts: Någon ande, demon eller annat väsen utför effekten åt magikern mot en viss motprestation, som vanligen går ut på att antingen offra liv/blod (hela varelser eller hitpoint) eller förstöra värdefull egendom. Begränsningar: kostnaderna för offret + varje pakt kan bara aktiveras max 1 gång/dag.

Talismans: Binder en magisk effekt permanent i ett föremål. Kräver dyra och/eller osmakliga ingredienser. Begränsningar: kostnad för ingredienser, en magiker kan bara ha en talisman aktiv i taget, om någon annan än tillverkaren eller ägaren rör talismanen blir den urladdad.


Vid sidan om dessa finns det Magical rituals som vilken rollperson som helst kan lära sig, men som måste utföras exakt korrekt. De funkar oftast ungefär som en ritual eller pakt. Detta är oftast klassiska "folkliga" trollformler som att förtrolla en hartass för tur i spel, spå i kort, etc.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
I 5e versionen av Symbaroum har de ersatt vancian slots med korruption. Du får 1d4+spell level korruption när du kastar en besvärjelse. Det gäller att inte dra på dig mer korruption än din korruptions-tröskel som är: (proficiency bonus + spell casting ability modifier) x 2.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Kopparhavets Hjältar (och evt Hjältarnas Tid, som jag aldrig läst..) kör ju med en variant på korruption oxå, Skuld. En besvärjelse kostar X antal T6 skuld att lägga, och får du mer Skuld än du har Insikt (ett värde mellan 35-85 typiskt?) så är du rökt. Skuld sänks genom vila, renande ceremonier, etc.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Warhammer Fantasy Role Play har ju istället att varje gång du kastar en besvärjelse, riskerar du att förlora Sanity eller råka frammana kaosdemoner eller annat fanskap. I 2e rullar du en T8 per "kraftnivå" du vill lägga (typiskt 1T8 till 3T8)- och slår du två eller flera av samma siffra, så går det åt pepparn. Så risken är kostnaden..
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Warhammer Fantasy Role Play har ju istället att varje gång du kastar en besvärjelse, riskerar du att förlora Sanity eller råka frammana kaosdemoner eller annat fanskap. I 2e rullar du en T8 per "kraftnivå" du vill lägga (typiskt 1T8 till 3T8)- och slår du två eller flera av samma siffra, så går det åt pepparn. Så risken är kostnaden..
Jag läste precis WFRP 4e och förstod det som att risken för ett "magiskt missöde" är det enda som talar emot att en magiker kastar besvärjelser stup i kvarten. Finns liksom inga andra magic points, spell slots eller liknande vad jag kunde se. Eller missade jag något?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Jag läste precis WFRP 4e och förstod det som att risken för ett "magiskt missöde" är det enda som talar emot att en magiker kastar besvärjelser stup i kvarten. Finns liksom inga andra magic points, spell slots eller liknande vad jag kunde se. Eller missade jag något?
Jag har inte lirat 4e som magiker eller ens läst det ordentligt. 2e är det däremot precis som du beskriver. Men ja. Bara som ett exempel, man kan liksom förlora 1 sanity och jag tror man typiskt har typ 10. Och går man ner till 1 eller 0 tror jag man får spendera resten av livet som lallande dåre. De flesta SL brukar väl husregla att man kan återfå sanity på olika sätt men jag tror inte det egentligen finns i spelet. Det är så att det på ett ställe står i regeltexten typ "X var en magiker som inte tänkt efter, och istället för att tända en lampa la X Light. Det gick sådärbra och nu har X förlorat 1 sanity utan större anledning. Var inte som X. Tänk efter." Värre missöden kan t.ex. vara att en stor jävla kaosdemon dyker upp och TPKar gruppen och ödelägger någon näraliggande stad. Så ja. Det är evt ett av de hårdare magisystemen jag sett..
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Jag har inte räknat på det, men jag tror 4E är snällare än 2E vad gäller risken för magiska missöden och möjligheter att gardera sig mot dem.

En annan iaf teoretiskt begränsande faktor i 4E är att svårare besvärjelser kräver att man laddar upp mycket kraft för att kunna aktivera dem (i 2E väljer man bara hur många tärningar man vill släppa lös, i 4E måste man bygga upp den gradvis), vilket kan vara svårt att hinna med i tid om man inte är så mäktig - men det är ju egentligen bara en issue i strid eller andra situationer där man mäter tid i sekunder snarare än minuter eller timmar. Tyvärr tenderar magisystemen i alla utgåvor av WFRP att vara extremt stridsorienterade och följaktligen IMO lite tråkiga.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
I 5e versionen av Symbaroum har de ersatt vancian slots med korruption.
Corruption är en kul lösning som går att variera lite.
Mongooses Conan d20 hade corruption som jag tycker om.
WotC använde själva ett system som heter Taint i Oriental Adventures (deras version av Legend of the Five Rings)
Har man Star Wars d20 finns ju Dark Side med negativa egenskaper.
Även Cthulhu d20 kan räknas hit då man förlorar sanity när man använder magi, vilket kan ses som korruption.

EDIT: även Mage the Ascension hör hit med sin paradox.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Kopparhavets Hjältar (och evt Hjältarnas Tid, som jag aldrig läst..) kör ju med en variant på korruption oxå, Skuld. En besvärjelse kostar X antal T6 skuld att lägga, och får du mer Skuld än du har Insikt (ett värde mellan 35-85 typiskt?) så är du rökt. Skuld sänks genom vila, renande ceremonier, etc.
Warhammer Fantasy Role Play har ju istället att varje gång du kastar en besvärjelse, riskerar du att förlora Sanity eller råka frammana kaosdemoner eller annat fanskap. I 2e rullar du en T8 per "kraftnivå" du vill lägga (typiskt 1T8 till 3T8)- och slår du två eller flera av samma siffra, så går det åt pepparn. Så risken är kostnaden..
De står i bokhyllan så jag ska ta mig en titt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Hittade den här videon:
Med ett system för DnD5.
Han nämner ShadowDark och DCC som inspiration (jag glömde DCC).

Hans system fungerar nästan som det jag beskrev.
Roll d20 + ability modifier + proficiency bonus vs. 10 + spell level.
Det resulterar i att spells blir svårare att kasta ju högre level de är, då spell level stiger snabbare än proficiency bonus.
Givetvis får "halva" spell caster bara en ny spell var annan level, och "kvarts" spell casers bara var fjärde level.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Lamentations of the Flame Princess-magisupplementet Eldritch Cock (jaja...) har ett alternativt magisystem för B/X-varianter som går typ så här:
  • Inga spell levels (eller i praktiken är alla spells level 1). Hur kraftfull en spell är beror på magikerns level och hen behöver inte använda sin fulla kraft.
  • Man kan memorera/förbereda en spell per (magikerns) level.
  • Magikern har ett "spell slot" per level som hen kan använda för att kasta valfria av sina förberedda spells säkert och riskfritt. Det är inte hela storyn dock, se nedan.
  • Slutligen kan man också kasta besvärjelser under riskabla villkor. Det kan man göra så ofta man vill, mendå måste man klara ett saving throw eller slå på en vanligtvis katastrofal miscast-tabell. Riskabla villkor innefattar:
    • Alla fortsatta spells efter att man bränt sina spell slots.
    • Lägga en spell som man inte preppat direkt från sin formelbok.
    • Lägga en spell direkt från någon annans formelbok eller en scroll.
    • Första gången man lägger en spell.
    • Om man bär mer än lätt belastning.
    • Om man inte är vid fulla hitpoints (skydda era magiker!).
 
Top