Nekromanti Alstring ur vandöda

Regmolar

Swashbuckler
En av mina spelare tog upp den intressanta frågan om alstring ur vandöda. Det finns ju en nekrotropisk förmåga som tillåter alstring av filament ur en vandöd till lägre svårighetsgrad, men borde det gå att alstra ur dem annars, och vad blir de regeltekniska effekterna? Blir det svårare att alstra ur dem än ur lik eller annat, och kommer det att försvaga den vandöde? Står det något om det här i modulen?

Och om man samlar tillräckligt mycket vandöda på en plats, borde deras sammanlagda påverkan på balansen i det magiska fältet vara nog för att det ska gå att alstra filament där? (förutsatt att de har en sådan påverkan, då; vad anser ni om det?)

Hur mycket kan man alstra i de respektive fallen?

Lycan

Hero
Vandöda av hög rang hade kunnat förenkla alla nekrotropiska alstringar imom en radie beroende av rang.

Vandöda av lägre rang kanske tillåter nekrotropiska alstringar enligt gängse regler, men de borde samtidigt försvagas om någon extraherar de nekrotropiska energierna ur dem.

- L

Duddmannen

Hero
Min husregel

Jag har en husregel där jag gjort det så enkelt att den som skapat en lägre vandöd närhelst han behöver kan "tömma" den på 1 filament nekrotropi per rang hos den vandöde och förvandla den till damm. Den vandöde funkar effektivt sett som sin rang antal kongelat av nekrotropi.

Jag har inga andra data att backa upp detta med, jag tycker bara det är coolt.

wallahad

Swordsman
Det finns en specifik Necrotropsik proces som man kan ge en lägre vandöd för att kunna suga necrotropisk energi ur denna.

Att en ansamling vandöda skulle göra det möjligt att spontant generera nekrotropi, nja.
Då talar jag om storleken av en armé, stor nog att hota ett mindre kungadömme.

Däremot att ett område, efter en stor drabning med vandöda, blir så "besmittat" av nekromanti att man helt sonika kan alstra energin ur växterna i området, utan att växterna dör eller att få en svårighets ökning, JA.

Dibuk

Veteran
Jag tror inte mängden vandöda på en plats kan ändra den eftersom dom ändå blir utsprida (om dom inte står på varandras axlar :p) dom tar ju fortfarande plats utan mer om många hög rangade vandöda samlas på en plats så förändras väven på det stället dock under en mycket kort stund eftersom kraften är för liten. skulle nog krävas en gud för att kunna förändra väven för några år

wallahad

Swordsman
Nja, har för mig att det i magi boken finns en liten intro text om Thaum.
Där en Demon av icke specad rang stälde till det på en skola. Området ska fortfarande vara... kaotiskt.

Så vist att ett gäng KRAFTIGA vandöda skulle kunna ändra väven men de behöver inte vara gudar.
Men då inte genom en Pasiv närvaro, utan som jag var inne på tidigare, även med exemplet, en kraftig aktivitet där den råa energin i respektive aspekt spontant släpps loss, lite där och då.

Regmolar

Swashbuckler
Allmänt svar

Introtexten i fråga gäller (har jag för mig) en ospeciefierad daimotropisk fältstörning, så det var nog mer än en demon inblandad där... troligen ett "naturfenomen" (i stil med, säg, ett vulkanutbrott eller en liten jordbävning, fast daimotropiskt...)

Men, till saken... (notera att jag frågar för att folk ska spåna vidare på saker och inte för att hacka på någon)

I V&N nämns ju "dödsnoder", som skapas pga. att den nekrotropiska energin som blir resultatet av en tillräckligt stor massaker orsakar någon typ av fältstörning, vilket räcker för att under lång tid (ibland hundratals år, om jag minns rätt) påverka platsen.

Frågan var då, att om varje vandöd är ett "permanent lik" (= ökar flödestätheten för nekrotropiska potentiella filament), kommer denna störning, då vi talar om, säg, minst ett tiotal, och upp till tusentalet, att kunna leda till en så pass markant påverkan av flödestätheten att alstring blir möjlig i hela området (på samma sätt som närvaron av luft och jord påverkar flödestätheten så att alstring av pneumo- och geotropi alltid är möjligt på platsen)?

Varför skulle man kunna alstra nekrotropi ur levande växter bara för att vandöda varit i närheten? Skulle det inte per definition innebära att växterna är döda? (eller i alla fall förmultnande, vilket ju är ungefär samma sak...)

Och varför borde kvaliteten på de vandöda påverka så mycket? Innebär det att filament bundna i den fysiska världen ökar flödestätheten runt sig? (då antalet bundna filament ju är den stora skillnaden). Varför borde en mumies sex filament göra mer påverkan än två zombiers sex filament? (hoppas jag inte feltolkar någon...)

Jag talar inte om att ändra "väven" (vad exakt menar ni med det, för den delen?) utan om den lokala flödestätheten där de relevanta vandöda befinner sig, för övrigt.

Så, jag tror att jag har lyckats svara på allt nu... hoppas det var någorlunda sammanhängande, i alla fall.

Regmolar

Swashbuckler
Re: Min husregel

Låter som en ganska bra idé, även om jag nog åtminstone skulle ge lite svårighetsökning eftersom filamenten "sitter fast" i den vandöde... i övrigt så verkar ju det hela ganska logiskt (så logiskt som det nu blir när man pratar magi, vill säga :gremwink:) ska nog spåna vidare mer på det här...