Nekromanti Allt eller inget??

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Vad är det för idé med en *trovärdig* värd om den är *tråkig*. Discworld tycker jag tillexempel är en mycket charmig värld, och den hade inte en karta föränn ganska nyligen. Narnia hade ingen karta (De omgivande länderna kanske, emn inte själva landet), och jag själv har kommit ganska långt på en amatörmässig fantasyroman utan någon karta till (Och det är jävligt skoj. speciellt roligt är det att bara kunna lägga till ett land som inte omnämnts tidigare i historien, tillexempel: "Han var större än kungen av Peckaburn")
Jag kan säkert komma med många fler exempel.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Frennevi

Veteran
Joined
16 Oct 2000
Messages
17
Location
Växjö, Sverige
Om du skriver ett litet rollspel bör du nog koncentrera dig på de viktigaste delarna, dvs de platser där de flesta äventyr ska äga rum. Det kan också vara bra att skriva om världen lite mindre detaljerat från början för att få en bra bild över det hela. Allt eftersom så kan du ju alltid utöka ditt rollspel med detaljer och nya områden. Att beskriva världens länder, etc kan dessutom vara bra för spelarna i och med att deras rollpersoner kan få olika nationaliteter, kulturer, religioner, osv.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Re: Flexibla kartor

Jag tror du har rätt med att reseinformation förmodligen skulle vara det mest korrekta att visa spelarna. Saken är den att de ofta får det. De får fråga folk om hur de ska ta sig fram och hur långt det är.

Jag brukar göra ungefär likadant själv.

Man kunde (relativt) lätt mäta tiden för att resa någonstans. Men det var mycket svårare att förstå riktningar, eftersom de inte gick att mäta, bara uppskatta.

Dessutom är väl restid det som är intressant, riktningar och annat 'dravel' kan man ju nästan strunta i egentligen.
En kul grej i sammanhanget är att det fanns en romersk ritning på en vagn med en mekanism som liknade ett urverk och som i ena änden var kopllat till hjulaxeln och i andra änden hade en visare som visade reslängd, ungefär som en trippmätare.

[color:green]Putoris Vulgaris Astrabo, legionär med eklövskrona
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 
Top