stenhöna said:
Vilken relation bör råda mellan spelvärld och regelsystem?
Det beror på vem man vänder sig till.
(Själv skiter jag ju i regelsystem och skulle gärna se spelvärldar sålda utan regler)
stenhöna said:
Hur bör spelvärlden vara uppbyggd?
Det beror på vilken vision man har och vem man vänder sig till.
stenhöna said:
Hur stor/liten bör den var, hur detaljerad/specifik?
Tillräckligt specifik för att det ska gå att skapa stämning och konkreta äventyr, tillräckligt gwenerell gör att de ska få plats.
stenhöna said:
Hur får man fram sin idé tydligast? Hur får man fram spelets egenart? Hur skapar man en stämning?
Det beror på vilken idé det är, vilken stämning det rör sig om, och vad som är spelets egenart.
Hemskt tråkiga svar, men det är hemskt allmänna frågor du ställer. Jag har jobbat på ett helt annat sätt när jag skrivit Evolutionens Barn än jag gjort med Midnatt, och jag har jobbat ytterligare annorlunda med Scriptura och VÄRMEDÖD. Varje projekt har sin egen publik, sin egen idé, sin egen stämning - och då anpassar man arbetssättet till det.
stenhöna said:
Posta dina designtips och mest lyckade misstag/erfarenheter här!
Det bästa jag kan göra med en så hemskt generell frågeställning är att länka till mina
fästytor, för de är ganska generella av sog. Så snart man vill bygga en värld borde man tänka på fästytor, liksom.
Nå, jag tror att du får bättre svar ju mer specifik du blir - det är lättare att diskutera hur man skapar skräckstämning i 1700-talets Paris än hur man skapar stämning överhuvudtaget.