Nekromanti Alldeles nyskapande idé

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Kom på en grej i helgen: (jupp -i duschen!)

En sorts blandning av lajv och konfliktspel; "kååånsigt, va?"

Man bör spela under ett pågående konvent, hade jag tänkt mig, med kanske så mycket som 15-20 deltagare. Fördelen med att spela under konvent är att man kan "låna" stora lokaler, som caféteria el.dyl. och använda som presslokaler när någon av deltagarna gör ett framträdande, med andra konventsdeltagare som publik.

Åh, nu gick jag handlingen i förväg. Vänta, så ska jag förklara: Spelet ska handla om rymdvarelser. Åtta stora rymdcivilisationer tänkte jag skulle utgöra basen i spelet (placerade i galaxen som uti hörnen på en sexsidig tärning), men mindre folkslag kan förekomma utspridda i universum. (i spelet har de rollerna som språkrör för koloniserade/förslavade folk)

Beroende på äventyret så får alla deltagare information om vilka de skall spela och en översikt av situationen. En standardsituation är när tre civilisationer skall ockupera ett solsystem tillsammans. Vem skall få bygga sina baser på vilka planeter? Vilket statsskick skall tillämpas, vilken anfallsstrategi bör användas? Den dominerade parten, hur djärv skall han vara i förhandlingarna? Ber han om för mycket vänder sig ju de andra mot honom och då får han plötsligt ingenting, m.m...

Jag valde rymdvarelser för att alla olika rymdvarelser kan ges fullständigt olika psykologiska profiler och modus operandi i diplomatiska situationer. Vad händer när krigarfolket Ludragerna brakar ihop med de intrigerande Koprilaterna? Vilka förhandlingar sker mellan de lömska spionerna från Psi-Laar och de förrädiska Gerthülerna? Kan det cybernetiska folket från Oriega bilda en allians med vildhjärnorna från Atruvis? Och vem kommer du ty dig till när det blossar upp till strid? De hänsynslösa El-Ghilaan eller det kontemplativa amfibiefolket från Calvador?

Givetvis har alla raser också interna konflikter att ta hänsyn till. Gerthülerna anländer till mötesplatserna med tre eller fler diplomater. Av dessa kommer de två som rönt minst framgångar att steriliseras efter sammankomsterna. (ett försök att snabba på utvecklingsläran) Givetvis betyder det att dessa kommer ligga i luven på varandra och att samtliga kommer skylla sina misstag på de andra.

Atruvierna, de har en massa klaner och religioner att ta hänsyn till under sammankomsterna. Om de stackars diplomaterna gör ett snabbt beslut utan att först rådfråga dessa, då riskerar hela kejsardömet att drabbas av inbördeskrig, m.m.

Jag vill ha ett helt galet byråkratiskt vimmelvammel med paragrafer hit och intrigerande dit. Det ska hållas möten där samtliga deltagare protesterar mot varenda punkt på dagordningen och lägger in skriftliga reservationer om vartannat. Förhandlingar på förhandlingar (och givetvis omförhandlingar efter det) skall tecknas, avtal på avtal ska göras (och brytas) och det ska finnas miljoner ömma tår att kliva på för samtliga deltagare.

De offentliga råden och mötena (där alla ska vara närvarande) kan växlas med öppna timmar för hemliga möten och privata sessioner. Med jämna mellanrum får spelarna gå över till "brädspelsbiten" där de får planera anfall och lägga fram strategier. Spelledarna slår tärningar och sköter alla regler, för att därefter lämna skriftliga rapporter från slagfältet (för att inte bryta illusionen, alltså), varpå nya förhandlingar, sammankomster, röstningar (och omröstningar) kan genomföras...

Till slut tänkte jag mig att alla diplomaterna i omgångar skall göra ett pressframträdande där de presenterar vilka förändringar som skett under sammankomsterna. Då gäller det förstås att linda in eventuella motgångar i fina ordalag, och försöka framhäva ens erövringar, om sådana finnes. Annars är den här tidpunkten förstås ett lysande tillfälle att hälsa ens anhöriga med några sista ord i livet...

Spelledaren/-ledarna ger därefter en epilog där de sammanfattar diplomaternas och civilisationernas framtidsutsikter, varpå prisutdelning kan ske för bästa strategi, mest framstående diplomati, vitalast rollgestaltning, fulast trix och så vidare, samt förstås det åtråvärda priset åt byråkraten som stått för det mest ambitiösa fiaskot.

Trots allt ska det ju bara handla om att ha kul.

Ps. Jag tänkte mig raserna som tämligen humanoida, för att exhibitionisterna inom vår rörelse skall ha möjlighet att förklä sig till dessa utan större svårigheter. Tja, jag vet inte, låter det kul? Finns det redan? Respons? Idéer?

/Rising
 

Micke H

Veteran
Joined
7 Oct 2000
Messages
132
Location
Uddevalla
Låter som en kul ide, om det organiseras bra kan det nog bli en höjdare!
Förresten, anar man inte lite Master of Orion över det hela?

Annars har jag svårt för diplomatlajv - det enda jag varit med på (utspelade sig i Tolkiens värld BTW) var dödstråkigt, höll på att somna. Hela lajvet var ett 4-timmars rådslag, och jag hörde att vakterna utanför, vars troligtvis enda roll var att stå där och vakta mot orcherna (som givetvis inte fanns med i lajvet), hade så tråkigt att de började skjuta slumpmässigt utvalda folk med sina armborst /images/icons/wink.gif...

/Micke
<a href="http://www.noctum.da.ru">http://www.noctum.da.ru</a> <a href="http://www.noctum.da.ru">
</a>
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Masters of Orion?

Sorry, känner inte till Masters of Orion... Har jag uppfunnit en idé som redan finns? (inte första gången isf, jag har uppfunnit både filmprojektorn och sailor moon flera år efter att de ursprungliga upphovsmännen kom på dessa) ;^D

Förklara gärna kort hur det fungerar, eller skicka iväg mig på en länk någonstans.

Jag är medveten om hur trist det kan bli med diplomati om det görs utan vett.. Det handlar förstås om att plantera kraftiga incitament och svåra, intrikata intriger. Det får inte bara handla om ett eller två avväganden som man kan göra kompromisser på och sedan sluta för dagen. Nå, jag tror ändå att man ska fokusera på själva människorna bakom de diplomatiska fasaderna och låta lajven vara roliga ur rollspelssynpunkt likafullt som ur strategisk dito.

Sedan vill jag bara nämna att jag oroar mig för dina läggdagstider...

/Rising
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
djävlar, säger jag, det här låter ju inte så lite kul!!!
detta vill jag spela!

/King Kromm

Andvändarna av detta forum har i snitt 42 inlägg vardera.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,499
Location
Helsingborg
"<EM>...låter det kul? Finns det redan? Respons? Idéer?</EM>"
Kul? Tja.. Det låter intressant.
Finns redan? På finns nätspel där man kan förhandla m andra människor.. Dock inte så intrigmakande.

Kasta paragrafer på varandra innebär att man måste plugga lite.. Kommer alla att göra detta och om man inte gör det, kommer man tycka att det är kul?

Går att genomföra. Vampirelajven borde vara ung. likadana som detta då dessa (ska vara) är intrigaktiga.

/[color:green]Han</font color=green> som skulle sätta en varningstext i konventsfoldern om att man måste lägga ner lite tid på förstudier
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jo, grunden är inte särskilt konstig. Mycket kommer vara bekant för vampirefrälsta och strategispelare.

Det jag skulle vilja se är mer av är interna uppdelningar, och lite mer nyanserade raser. Vampireklanerna är som värst bara platta kulisser med en enda karaktärsegenskap; Gangrel är natursnubbar, Tzimische är arrogans-snubbar, Nosferatu är monstersnubbar och så vidare...

När det gäller paragrafpluggandet tror jag ändå att det kan göras tämligen enkelt. Alla spelare får veta de paragrafer som gäller för honom. Om du som militäröverhuvud måste veta vilka regler som gäller för deklareranden av "heliga krig" får du väl konsultera med din religiösa ledare. Om ni har råkat i luven på varandra så kan han förstås förse dig med misinformation...

Fast huvudtema ska ändå vara relationer och intrigmakande. Då behöver du bara plugga in vad din karaktär har för åsikter om de andra raserna, och en grundläggande karaktärbeskrivning av dig själv och hur du beter dig i diplomatiska situationer.

Det blir nog inte så mycket.

/Rising
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Masters of Orion?

Har jag uppfunnit en idé som redan finns? (inte första gången isf, jag har uppfunnit både filmprojektorn och sailor moon flera år efter att de ursprungliga upphovsmännen kom på dessa) ;^D

Sailor Moon må väl vara, men det är rätt skarpt att lyckas missa filmprojektorn.....

--
Åke, som iaf gärna vill veta mer om Risings Sailor Moon. (-:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,776
Location
Göteborg
FN-rollspel

Tja, det finns redan, men i en annan form. Det kallas FN-rollspel. Det spelas i gymnasieskolor lite var stans i landet. Jag har själv varit med på ett. Det är i princip likadant som din idé, förutom att man istället tar på sig rollerna av delegater från olika länder i FN.
Själv spelade jag Pakistan när Kashmirkrisen var som störst. Det var jobbigt, men kul. Det var inte lätt att försvara landets handlingar.

En idé som kommer just därifrån lyder så här:
Ha några SLP, eller vad man ska kalla dem, som går in och gör uttalanden på spelledarnas begäran. Kanske Kztvrtxxerna säger i smyg till en SL att de vill stödja terroristattacker i Abayernas områden. En SLP kan då göra uttalanden att kraftiga gerrillakrig har utbrutit osv... Eller någon kanske vill göra ett anfall fast utklädda till en annan ras? I så fall kanske spelarna inte behöver sköta strategierna, de säger helt enkelt till en SL att de vill anfalla. SL:s presenterar sedan på overhead eller nåt, vart de senaste angreppen och landvinningarna ägt rum.

Idén kommer som sagt från det FN-rollspel där jag var med. Mitt i förhandlingarna kom en general fram och meddelade att pakistanska plan hade bombat indisk civilbefolkning. Inte kul...

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Så här var det:

Okej, vi börjar väl med filmprojektorn...

Jag var på en mässa där någon hade modifierat en overheadprojektor på något sätt så att man på den kunde bläddra förbi overheadpapper en efter en som genom en roterande trumma. Alltså ungefär samma princip som när man visar "tecknad film" på sidorna i ett blädderblock. Det lät förstås alldeles fördjävligt med de smattrande plastfilmerna, varpå jag utbrast "åh! man borde lägga dem sidledes istället på ett långt band och rulla förbi dem istället!" och trodde att jag träffats av en snilleblixt. Mina vänner undrade om jag slutat köpa kalendrar på 1800-talet och föreslog ett studiebesök på närmsta biograf så att jag kunde se att den uppfinningen redan hade gjorts...

Min Sailor Moon-uppfinning var det iofs lite adult-varning på, då jag tänkte mig att man i framtiden skulle ha tecknad våldsporr istället för snälla barnprogram. Jag kom på en lång följetong som skulle heta "Lolita High", med underåriga nymfomaner på en skola i helvetet som slaktade fula demoner och hade sex med de snygga ditona.

Några år senare började jag teckna på en liten kulig (och barnvänlig) serie med söta småtjejer med magiska krafter och läskiga monster. (95, kanske 96) Det var på det stora hela samma koncept som jag sedan till min förvåning såg redan fanns som anime. Fast i ärlighetens namn var min version rätt mycket sämre. Tja nu vet ni.

Och jag har checkat Masters of Orion också. Jag gillar ett par av deras idéer (bla en sorts insektsfolk som jag ämnar sno) men tror faktiskt att diplomati måste spelas med andra människor för att det skall vara roligt. Mer om det senare...

/Rising
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: FN-rollspel

Jo, det här är förstås en parodi på sådana rollspel. Jag har inte deltagit vid ett äkta FN-rollspel, men känner till principerna. Fördelen med rymdvarelser är ju att FN är på allvar och kräver en massa förkunskaper. Med knäppa rymdvarelser kan vilken idiot som helst plugga in något blad med lägesrapporter och sedan bara ha kul.

Sedan är det ju roligt att planera krig tillsammans också, inte bara medla och propagera för fred. Jag vill ha läskiga möten där man dividerar om huruvida man skall arkebusera den manliga delen av den ockuperade befolkningen och förslava de kvinnliga, eller tvärtom. Var ska man bygga dödsläger? Vilka svaga punkter bör man angripa? Hur skall man avskräcka motståndsrörelser; skall man bygga upp ett kraftigt angivarnätverk eller satsa på att inoperera hjärnsonder i folks huvuden? Hmm, beslut, beslut...

/Rising
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Re: Så här var det:

Tror inte dina PorrSail-Moon kan vara värre än de Hentai-filmer som finns. Inte en chans... Om du har lust att göra ett ordentligt datorspel av det hela efteråt (en sisådär 4 års arbete) så gör gärna det!
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Så här var det:

Nej, givetvis inte. Jag var ganska inspirerad av Bondage fairies på den här tiden, (som jag hävdar är den bästa snuskmangan.)

Nu är ju det ganska keffigt med snuskmanga, så min riktiga sötsliskserie var väl den intressanta. Hur jag lyckats förutspå (om än i efterhand) Sailorkonceptet. Värsta lill-Saida.

/Rising
 

Micke H

Veteran
Joined
7 Oct 2000
Messages
132
Location
Uddevalla
Re: Masters of Orion?

Förklara gärna kort hur det fungerar, eller skicka iväg mig på en länk någonstans.

Jag önskar jag kunde förklara varför det inte fungerar... det hänger sig för mig så fort jag för muspekaren till högra kanten /images/icons/tongue.gif.
Det verkar på nedanastående inlägg som du redan listat ut vad det är, så jag skippar förklaringen. Men jag kan ju passa på att tipsa om spelet Master Of Magic som är fantasyversionen av MoO - garanterat bästa strategispelet i 320x240 VGA (och ja, jag har spelat Civilization, men jag fattade det aldrig /images/icons/wink.gif)

Sedan vill jag bara nämna att jag oroar mig för dina läggdagstider...

Hehe, jag kan informera dig om att jag jobbar mellan kl 16.45 och 00.15 varje dag, så mig är det ingen fara med, jag sover hela dagarna...
Däremot så borde du oroa dig lite för din egen nattsömn - om jag inte minns fel gjorde du i Noctums gästbok ett inlägg kl 05.03 - TÄNK om din mamma fick reda på det! /images/icons/wink.gif
Antar att du har arbetstider som liknar mina?

mvh, *gäsp*, och godnatt /images/icons/wink.gif
/Micke
<a href="http://www.noctum.da.ru">http://www.noctum.da.ru</a> <a href="http://www.noctum.da.ru">
</a>
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jobbtider... [OT]

Jag börjar faktiskt redan 12, men jag är för hård för att sova, så jag behöver inte lägga mig tidigt. ;^D

Eller så var jag ledig dagen därpå, vilket du nu finner troligast...

/Rising

"Time flies like an arrow, but fruit flies like a banana."-Groucho Marx
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,776
Location
Göteborg
He he [nt] ....

............................käö

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 
Top