Nekromanti Alla tror på något...

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
vi tror på gott rollspelande.

Vad gör ni som SL om ni har spelare som inte riktigt "spelar". De bara svarar på SLs beskrivningar. Man får typ säga "Vad gör ni" (era idioter). De skapar inget interagerande med världen själva. Har försökt att helt enkelt bara säga till dem att "Ni får ju för fan rollspela lite oxå, ingen mening att jag spyr upp illustrationer om ni skiter i att ta vara på mena beskrivningar.
Ta en sån sak som att göra upp läger. Det skulle se ut typ såhär.
SL: Solen har traskat neråt ett bra tag nu och börjar försvinna bakaom de bergen i horisonten. Det är nog dagns att leta upp ett lämligt ställe att tillbringa natten på.
Spelare1: Ja visst, vi letar upp ett ställe. sen sätter vi oss ner...(lång tystnad)
SL: jaha.. ni sitter på ett ganska sjysst ställe vid ett par träd.
Spelare 2: Tja, vi kryper väl till kojs då...
SL: ok
Spelare1: Jag håller vakt ett tag.
SL: japp. spelare2 somnar efter ett tag. Solen har nästan helt gått ner bakom bergen och en orangeröd himmel breder ut sig. Det börjar bli mörkt...
Spelare1: Tja, jag håller uppsikt..
SL: när solen går ner blir det becksvart...
Spelare1: Men vi har ju en eld juh.
SL: när ordande ni den, varifrån fixade ni bränslet.
Spelare1: Men det är ju självklart föfan. Vi åt juh något oxå...
SL: hmmmmmm

/Sir Foilan - vill ha mer "målande" i form av ord...

"Blessed are the cheesemakers"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Håller i princip med... I ditt exempel skulle jag dock kunna förstå spelarna... har man beskrivit hur man slår läger 100 gånger tappar man litet sugen att göra det detaljerat en gång till :)
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
har man beskrivit hur man slår läger 100 gånger tappar man litet sugen att göra det detaljerat en gång till :gremsmile:

Sant..men vad gör man i verkligheten om man tänt elden hundra gånger i skogen, när man tältar..."Vi struntar i det, har ju gjort det hela tiden förrut"...

Riddaren
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Sant..men vad gör man i verkligheten om man tänt elden hundra gånger i skogen, när man tältar..."Vi struntar i det, har ju gjort det hela tiden förrut"...

Det är sådant man har färdigheten Överlevnad till!

Om man tvingas spelarna att beskriva minsta detalj har man litet problem med att de levt-i-skogen-hela-sitt-liv karaktärerna gör samma misstag som tonåringar som aldrig varit i vildare natur än tantolunden...
 

mcsvalander

Veteran
Joined
25 May 2000
Messages
14
Location
göteborg
Re: Alla tror på något... ->Drivkraft & motivation

Ja va faan. Förstår din frustration helt och fullt. Först och främst brukar jag se till att mina spelare är utvilade, mätta etc. Att engagera sina spelare är konst. Man kan ändra tonläge när man pratar, byta musik i bakgrunden, röra sig i rummet som alla spelare befinner sig i mm. Det som kan vara svårt är att få vardagshandlingar att beskrivas om det nu är det du menar.

Jag brukar råda bot på tristess med ett par knep. Ta en spelare ur rummet och berätta något som endast denne uppfattar. Detta brukar höja intresset hos de andra. En annan metodik kan vara att spela på karaktärernas amitioner och personligheter. Ordningsmakten kan användas för att skapa nojja tex. En handelsman/smugglare kan kanske se hamnvakten röra sig längs med hamnen och därigenom kanske börja bry sig. En adelsman kan kanske upptäcka ett båtvrak och en gammal linnetrasa som tillhört en fiendesläkt bland stenarna på klippstranden vid vattenfallet där de slagit läger etc.

Alltså, vad jag vill komma till, ta reda på som spelledare vad spelarna har som ambitioner, drivkrafter mm och spela på dessa i spelet. Så fort egagemanget sjunker beror det på något (inte någon), och då måste den som LEDER spelet göra något åt det! Jag kanske har fel, vad vet jag, men det är mina erfarenheter iallafall.

/illustratören
 

Hunden

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
110
Location
Borlänge
Re: Alla tror på något... ->Drivkraft & motivation

Kan också bero på spelgruppens samman stättning, och om det finns några naturliga ledare i spelgruppen. Jag tycker att spel aktiviteten bland spelarna kan bero på enekel grupp psykologi. Har varit med om spelgrupper där en spelare har fått ledarrollen i spelet(omedvetet) och blivit en tyst ledare som alla bara sitter och väntar på. Och då funkar det inte spelmässigt. Så enligt mig så kan det bero på att grupp kemin inte funkar när aktiviteten i spelet inte funkar. Och det behöver inte bero på att spelarna är ovänner.
 
G

Guest

Guest
"Sant..men vad gör man i verkligheten om man tänt elden hundra gånger i skogen, när man tältar..."Vi struntar i det, har ju gjort det hela tiden förrut"..."

Ponera att rollpersonerna är på en ganska händelselös tvåveckorsresa genom vildmarken. Om man som SL då kräver att spela allt i detalj, och kräva att spelarna förklarar sin minsta handling så kommer det endast att resultera i att både spelare och spelledare blir trötta och tappar lusten. Dessutom blir det fånigt.

Spelare: "Jag går och lägger mig."
SL (elak): "Under natten spricker din urinblåsa och du dör."
Spelare (förbryllad): "Va?"
SL: "Vadå, har du en enda gång under två veckor sagt att du urinerat kanske? Klart som fan att blåsan spricker."

För den som slagit läger hundra gånger är det inte mer onaturligt att göra upp eld än att slå en sjua.

/Jakob
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
<i>"Håller i princip med... I ditt exempel skulle jag dock kunna förstå spelarna... har man beskrivit hur man slår läger 100 gånger tappar man litet sugen att göra det detaljerat en gång till :)"</i>

Hmpf, det är naturligtvis ingen mening med att i detalj gå in på saker som är riktigt alldagliga. (Det där med kisseblåsan håller inte). Men man kan ju nämna lite vad man sysslar med... Speciellt då om det är just den där kvällen som det där speciella skulle hända. Blir lite mer levande spel då.
Men det jag egentligen ville få fram va att de inte hittar på så mkt själva, Tar inte mkt initiativ. Det blir aldrig jag som får anpassa mig efter deras nycker. Asså, improvisationen blir lidande och på så sett även spelandet. Emligt min mening iaf.
Man kan slänga in dem i aldrig så många intriger och de lyckas iaf inte komma igång (eller inte ofta iaf)

/Sir Foilan - varför är HTML avslaget... suger..../images/icons/mad.gif

"Blessed are the cheesemakers"
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: Alla tror på något... ->Drivkraft & motivation

Ja, jag får fortsätta försöka. Ska fan i mig sprida intriger mitt ibland dem. Det finns inget (?) som är så underhållande när nån spelare tror att en annan spelare vet ngt viktigt som denne inte vill dela med sig.


/Sir Foilan - är alldeles pfer trött nu.

"Blessed are the cheesemakers"
 

Lord of Empire

Warrior
Joined
23 Jul 2000
Messages
211
Location
Stockholm, himla nära Bromma Flygplats
Re: Alla tror på något... ->Drivkraft & motivation

Kan också bero på spelgruppens samman stättning, och om det finns några naturliga ledare i spelgruppen.

Det värsta prblemet vi har i vår grupp är at alla är ledarpersoner. Det är inte ofta de drar åt samma håll och de tjafsar ständigt om vem som skrivit bäst bakgrund eller vem som kan spöa den andra.
DESSUTOM är det två spelare i gruppen som absolut inte kommer överrens när vi spelar utan sitter hela tiden och pratar i munn på varandra.
Innan jag rådde bot på detta blev det mycket "a, jag säger till värdshusvärden att vi vill ha ett rum och sedan går jag och lägger mig".

/Erik, som omvände spelarna genom några burkar med Cola /images/icons/smile.gif

an'Lofir
Haunted by my own mind.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Alla tror på något... ->Drivkraft & motivation

En annan smått rolig grej är att börja slå lite "onödiga" slag med tärningarna. Det brukar skaap en viss frustration och panikångest. Testa det nån gång, det funkar nästan alltid !
 
Top