Nekromanti Alkoholreglerna

Kjölle

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
23
Location
Linköping
Inte för att jag vill verka jobbig, regeländringar är ju tunga grejer.

Men jag testade wallraff-metoden när det gäller berusningsgrad och kryssåterhämtning av alkohol. Visserligen var det inget representativt tillfälle. Varje fall anser jag att det är för lite tid det går åt för kryssåterhämtning av alkoholutmattning i Eon, kanske är alkoholen för svag på Mundana? Någon som har ett bra förslag på hur man kan göra för att lösa det, spela bakfull utan att regelnissa sig?

/Per
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
För lite tid? Det är ju långtidsutmattning du får. Sådan återhämtar du ju 5 per timme. Det betyder att det tar en timme att återhämta sig från en sejdel vanligt öl. Är det orimligt? Det tycker inte jag! Dricker du tills du deckar i Eon kan det nog ta ett dygn innan du har återhämtat dig helt...

Men tycker du att det tar för lite tid att återhämta sig från en berusning så dubbla kryssen man får alkohol. Mycket svårare bör det inte bli. Jag kan däremot tänka mig tilläggsregler för bakfylla. Någon som har några regelförslag?

/Emil
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Det är ju oftast upp till spelledaren, men om man räknar med reseutmattning mm så hinner oftast inte en stor mängd alkoholutmattning försvinna efter en normallång sömnperiod..

WHaLe - Som undrar varför alla spelare, med vissa undantag, måste dricka sig full så fort de får chansen..
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Mitt uppenbara råd är: Strunta i alkoholreglerna..det blir bara oerhört trögkört och tråkigt. Spela det istället, och utgå från verkligheten istället för reglerna...

*är inne i en 'trött-på-Eon-regler-period'*

/RipperDoc
<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Gorion

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
152
Location
Östersund
Jag tycker att det är upp till SL att bedöma hur bakis Rp:na blir efter en kvälls festande.

//Gorion
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Tjaa om du nu inte får nog att bakfyllor i riktiga livet så kan du ju låta spelarna slå ett slag mot supa på morgonen dagen efter för att undvika en svårare bakfylla. (En lättare/normal dagen efter tycker inte jag bör ge någon spelteknisk effekt men bör ju givetvis rollspelas.) Lämplig svårighetsgrad kan ju vara den maximala svårighetsökningen man fick av supandet. En svår bakfylla lär väl ge sisådär en extra tärning på det mesta.


/Bjorn
 
G

Guest

Guest
Allt fungerar regelmässigt för mig, jag tror bara att det är många som inte har tänkt på det. Om vi säger såhär, du är ute på krogen (Ej i Mudana alltså) dricker 5-6 starköl. Tänker du då på att dricka vatten i mellan? Enligt reglerna står det att så länge man har vätskebrist så får man inte tillbaka någon långtidsutmattning. I ett reält svarta-draken-rejs och Ob3t6 på utmattning lär man få vätskebrist och visst man kanske dricker vatten innan man lägger sig, men aldrig så mycket att man blir av med vätskebristen. Altså börjar man inte återhämta långtidsutmattningen förän långt in på förmiddagen. Denna långtidsutmattning symboleserar i min kanpanj "Bakfylla".

Husfurst Arelion
 
Top