Nekromanti Alkemiska elixir

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Lite spontana kommentarer om detta utbud...:

0. Allmänt: Fan ta er, Järnringen, för alla de hemska T4-slag ni vill tvinga på oss...!!! ;-)

1. Elementaressens, skyddsolja: ger bonusen till/mot ALLA attacker under scenen, yes?
2. Magikoncentrat: avses nästa Viljestark-slag som rör mystiska krafter lite i allmänhet, eller ska man tolka formuleringen som att elixiret bara hjälper dig "starta igång" en mystisk kraft? (Dvs kan jag svepa en dos Magikoncentrat medan jag håller igång en av mina krafter för att öka chansen upprätthålla kraften, eller är det bara före "startandet" av en kraft - "initialslaget" - som drycken hjälper?!?)
3. Magikoncentrat: ska jag utgå från att effekten försvinner vid scenens slut (om det nu inte blev läge för några mystiska förmågor)?
4. Örtkur: petimätern i mig vill dividera om ert påstående att "Örtkuren helar mer om den används av en rollperson med förmågan Medicus"... Jag påstår att en örtkur alltid ökar snitthelningen med +1, oavsett allt annat. Således helar den lika mycket (extra) oavsett om den används av en klåpare, novis, gesäll eller mästare inom Medicus... ;-)
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
0. Varsågod! :) Och om du vill slå fre t4:or för Alkemi så skaffa ritualerna Häxcirkel och Snabbväxt.
1. Så är det, alla slag under scenen.
2. Jupp, nästa slag, måste inte vara initialslaget.
3. Korrekt, om koncentratet inte utnyttjats under scenen så är den förbrukad.
4. Så säger inte reglerna, men husregla det om du anser att ert spel blir bättre på ditt sätt.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Lilja;n40106 said:
4. Så säger inte reglerna, men husregla det om du anser att ert spel blir bättre på ditt sätt.
Utan medicus: 1 tål istället för ingenting, dvs +1 jämfört med utan någon örtkur.
Med novis: 1T6 tål istället för 1T4 utan örtkur, i snitt 3.5 istället för 2.5, dvs +1 jämfört med utan någon örtkur.
Med gesäll: 1T8 tål istället för 1T6 utan örtkur, i snitt 4.5 istället för 3.5, dvs i snitt +1 jämfört med utan någon örtkur.
Med mästare: 1T10 tål istället för 1T8 utan örtkur, i snitt 5.5 istället för 4.5, dvs i snitt +1 jämfört med utan någon örtkur.

Tack för snabbt svar!
Lilja said:
Precis, du lägger det på snittet medan grundreglerna ger chans till 2 Tål mer om man slår bra - men det kan ju enligt grundreglerna också bli mindre...

Ska bli intressant att höra hur din husregel tas emot!
CapnZapp said:
Ingen husregel, mer ett besserwissrande kring ert påstående "Örtkuren helar mer om den används av en rollperson med förmågan Medicus" - jag påstår att örtkurens effekt förblir i snitt konstant oavsett om användaren har Medicus och oavsett grad :)
 
Top