Nekromanti Alkemi - min variant

ZaiToh

Warrior
Jag brukar finna de flesta motsägelser i modulerna... men i MoM hade det faktiskt slinkit förbi en. En process har jag alltid tagit som att den har en maxtid t då t = magnitud * 12 timmar, kan ej dubblas för att sänka svårigheten. Detta står klart och tydligt på s.53 i modulen. Samtidigt står det på s.36 (i 'Besvärjelsens tisåtgång') )att det inte är möjligt för en besvärjelse att dubblera tiden för att sänka svårigheten men att detta är möjligt för ritualer, alkemi och cermonier.

Detta fick mig att börja undra på vad det egentligen är som gör det lättare att genomföra en process i ett större lab. För egentligen är ju det enda som det medför att det finns större yta att jobba på och fler preparat och utrustning.

Men en enkel process består ju inte av så många delar så då borde ju en stor labmodifikation inte kunna tillgodoräknas då det helt enkelt saknas arbetssysslor till alla. Därför sätter jag maximalt antal assistenter till magnituden. Detta gör att en enkel process inte (säkert) kan avklaras på ngn timme pga många arbetare. Dessutom kan en processdel behöva ta tiden t = 2h att stå och puttra och det går inte snabbare för att man är fler. Men som sagt - grunden är att det helt enkelt inte finns jobb nog åt alla.

Däremot, hur svår en process är att genomföra beror ju givetvis på dess komplexitet och då borde noggranhet löna sig. T ex att gå igenom processen innan med sina assistenter, utföra delmoment parralellt för att ha tillging till extra om fel inträffar osv. Därför borde svårigheten sänkas vid varje tidsdubblering med Ob1T6 samt att materialåtgången dubblas.

Storleken på labbet kan ses som vilken kapacitet det har att utföra en viss process. Ett litet laboratorium har helt enkelt utrustning för att genomföra processer av magnitud 2 utan problem, Ska en process av magnitud 3 genomföras måste en mindre investering göras först (bara första gången för den specifika processen, sedan finns den ju i ngt förråd eller liknande), hur stor den är får SL uppskatta från de preparat som behövs. Utrustningsens värde dras av vid framtida uppgradering och plockas du givetvis fram ur förrådet och ställs i den nya lokalen.

Preparat borde också gå att tackla på ett liknande sätt. Ett 'bas'-förråd som tillhör labbet får ett värde 10^(x-1) där x är labbets storlek (2 för litet). För att plocka ur förrådet slås magnituder antal ObT6. Positiv effekt på slaget visar maximala antalen preparat som kan plockas ut. Finns det där sänks värdet med antalet preparat som togs ut, annars måste de införskaffas. Detta startförråd tar ju sakta men säkert slut och måste givetvis fyllas på. Detta bör dock göras i ett separat förråd där det råder full koll på vilka preparat som finns och hur mycket. Det medföljande förrådet från start är alltså bara för att simulera att alkemisten hållit på ett tag och har således en hel del hemma. En uppgradering fyller på 'bas'-förrådet med 10^(x-1) enheter.

Jag ska jag väl också tillägga att för att få använda sig av labbmodifikationen måste antalet assistenter där närvara under hela förloppet och att en assistent kan jobba 12h/dygn under lång tid utan problem med sömnen/koncentrationen. För att t ex utföra en process magnitud 4 under två dygn med labbmodifikation -Ob3T6 krävs det 6 assistenter, under 24 h går det dock bra att köra med 3 om man vill riskera effekten av långtidsutmattning. Alkemisten i fråga behöver inte närvara mer än 12h/dygn då han planerat in sitt schema så han närvarar vid de kritiska momenten och inte under övervakning av rutingöra.

Så här tror jag att jag ska ändra alkemireglerna för mina spelare. Tar tacksamt emot synpunkter och (konstruktiv) kritik.

Men en enkel process består ju inte av så många delar så då borde ju en stor labmodifikation inte kunna tillgodoräknas då det helt enkelt saknas arbetssysslor till alla. Därför sätter jag maximalt antal assistenter till magnituden. Detta gör att en enkel process inte (säkert) kan avklaras på ngn timme pga många arbetare. Dessutom kan en processdel behöva ta tiden t = 2h att stå och puttra och det går inte snabbare för att man är fler. Men som sagt - grunden är att det helt enkelt inte finns jobb nog åt alla.

Du fick mig att tänka lite, jovisst är det lättare i större lab, helt klart, jag har gjort en hel del i kemin och nej ingen är sysslolös, men du kan inte göra en pytteliten sats för då har du inte tillräkligt med råmaterial att gå runt till alla, detta löses genom att göra fler satser, detta innebär att du måste punga ut mer till kassan, men går du på förtjänst tjänar du ändå på det då folk kan jämföra resultat med mera, när du dock inte kan få fram mer än en mängd materiel till exempel drakhjärta, då så är det dags att visa assistenterna hur man gör i någon slags föreläsningslab (men detta händer inte nu för tiden) detta kan du ta som löneförmåner och därmed strunta i att höga lönerna till dem.

Hmmm, jag tror att du förstod mig helt rätt där. Att sätta 8 labbassar på en 2magnitudare är idioti (därför omöjligt med fler än 2 i mina regler). Bättre att göra 4:a paralellt (och mer realistiskt).

Jag har inte pysslat med kemi sedan C-kemin på högstadiet... mina mer seriösa erfarenheter av labbarbete kommer från fysiken och elen. Försökte dock att se det till en enklare miljö där magnituden kanske kan ses som det maximala antalet parallela delmoment som utförs - där delmoment är en minsta utbrytbar del som kan bevakas av en assistent. Därav min begränsning. Ditt inlägg gav mig dock mersmak att utveckla alkemi.

T ex paralell forskning - ett (kostsamt och tidskrävande) sätt att förbättra processens magnitud.
Projekt - en grundlig genomgång och planering för att underlätta produktion av större volymer
Undervisning - som du skrev ett sätt att utbilda labbassar

Tar tacksamt emot fler kommentarer - men regler för dessa specialfall har jag ingen större lust att ta fram inatt.

Edit

Oj, upptäckte att ett litet fel smugit sig in här.

Står: Jag har inte pysslat med kemi sedan C-kemin på högstadiet...

Ska stå: Jag har inte pysslat med kemi sedan C-kemin på gymnasiet ...

Back