RECENSION Alice is Missing

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag har läst igenom rollspelet Alice is Missing av Spenser Starke från 2020.

Spelet är ett oneshot som kretsar kring den försvunna tonårstjejen Alice Briarwood där spelarna tar rollerna som hennes närmaste vänner som försöker ta reda på vad som hänt henne. Under spelets inledning får spelarna välja mellan ett antal färdiga karaktärskort som alla har en relation till Alice samt en bakgrund, en hemlighet och en sak som skall framgå i ett röstmeddelande till Alice som varje spelare skall spela in. Man får dessutom slumpmässigt ett "drive" kort som etablerar ett personlighetsdrag samt relationen till två av de andra spelarna. Efter en kort presentation av varandra så inleds spelet.

Spelet har ett ganska annorlunda upplägg då all kommunikation under spelets gång sker tyst via textmeddelanden som sms eller chat (både till hela gruppen och privat mellan karaktärerna). Spelet drivs dessutom av en animerad nedräkning på 90-minuter med bakgrundsmusik. Vid vissa bestämda tidpunkter (när det är 90, 80, 70, 60, 50, 45, 40, 35, 30, 20 och 10 minuter kvar) så dras ett slumpmässigt ledtrådskort som etablerar en händelse i det pågående spelet. Utöver detta finns det också "location"- och "suspect"-kort som knyts an primärt till ledtrådskorten men även platser där spelarna kan leta efter Alice. All kommunikation kring de olika korten väver man sedan in i sina textmeddelanden. När det sista ledtrådskortet (10 minuter) dras så beskriver det vad sökandet resulterar i och i vilket tillstånd man hittar Alice.

Eftersom spelet behandlar ett känsligt och mörkt ämne så har författaren både inkluderat tydlig beskrivning av X-mekanik, men också "Lines & Veils" för att flagga ämnen som spelarna kan känna är obekväma. "Lines" för ämnen som man inte alls vill konfronteras med och "Veils" för ämnen som är ok så länge de inte beskrivs i detalj.

Jag tycker det här är ett ganska spännande grepp för att uppleva en berättelse även om jag är väldigt osäker på hur bra det fungerar i praktiken att "bara" kommunicera via textmeddelanden under 1,5 timme. Upplägget blir lite märkligt när man skall använda fysiska kort, och därmed helst skall befinna sig på samma geografiska plats (men bara får skicka textmeddelanden). Spelet har en Roll20 variant ($20), och jag skulle gissa att den varianten där man satt på helt skilda ställen kan fungera bättre (speciellt med tanke på dagens regler kring social distans).

Jag tolkar återspelningsvärdet i produkten som lågt (tror till och med att det uttrycks så i reglerna). Har man spelat igenom det en gång så är risken stor att man inte får ut lika mycket av det när man vet vilka "drives" som finns.

Allt som allt så tycker jag ändå det här är ett spännande spel och jag skulle gärna vilja spela det om jag bara hittar bra tekniska förutsättningar för att dela ut korten digitalt (men inte genom att lägga ytterligare $20 för att få tillgång till Roll20-versionen).
 

Liten

Veteran
Joined
6 Jul 2017
Messages
26
Jag har spelat Alice is missing via Roll20 och WhatsApp. Det var en annorlunda upplevelse att köra allt textbaserat i en gruppchatt och en individuell chatt per rollperson men det fungerade väldigt bra. För min del är jag osäker på om det hade varit samma känsla av omedelbarhet om vi hade varit samlade på samma plats.

Känslan av att någon faktiskt saknas, och att många personer som gör olika saker är involverade i försvinnandet, förstärks av att det dyker upp chattmeddelanden hela tiden. Även om det är kort speltid så är varje spelare (beroende på vad som händer i spel) aktiv i 90 minuter. Med ett fysiskt närvarande spel finns det alltid en liten risk att en inser att det pågår mer sidospel än vad den personen får uppleva. Detta moment försvinner när det sker via distans.

Återspelningsvärde finns om än kanske inte med exakt samma grupp. Den person som jag spelade med och som kickstartat spelet hade tre grupper kort inpå. Vad jag uppfattade tyckte han att det fungerade väldigt bra eftersom grupperna hade olika tematik och ingång. Det gjorde att dynamiken och innehållet skiftade på ett sådant sätt att även om grunden är samma ”Alice is missing” blir varje spelpass unikt.
 
Top