Nekromanti Aldrig fastna...

mat

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
103
Location
Ängelholm
När man skapar äventyr så är det så extremt viktigt att kunna se variationer i dem. Jag har vissa skrämande exempel på SL som alltid har med samma saker i samma miljöer. Detta för att de själva tycker att det är fint, eller för att de inte vet bättre. Men hur skall man kunna säga till en fantasilös SL att den inte passar på posten ????/images/icons/sad.gif
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
...i hissen mer (rubriken OT, inlägget... T?)

Det beror på. Är du beredd att ta över själv kan du ju försöka med "Flytta på dig, det är så här man ska göra!" Annars brukar de flesta spelledare gå att prata med. Vill du var artig och hjälpsam kan du ju t. ex. tala om saker som du gärna skulle vilja se i ett äventyr. Och om tillräckligt många spelare gäspar demonstrativt varje gång ni trampar in i en orchhåla i skogen borde ju han/hon fatta så småningom. Men prata med spelledaren i första hand; det är rent mirakulöst vad lite kommunikation kan leda till.

-JPS-
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Spelledare är ett ömkligt släkte...

...de ger och ger av sin tid, inlevelse och själ, och spelarna blir aldrig riktigt nöjda. Att klaga på en spelledare mitt under mötet är ungefär som att skrika åt en matador att hans mamma är en kossa. Han är som mest sårbar och konstnärlig när han kreerar bakom spelledarskärmen, att angripa honom då, det är rent osportsligt. Det är grymt, det är inhumant, så gör man bara inte.

Låt din stackars talanglöse spelledare få avgå från sin post med lite värdighet. Tala om för honom i enrum varför han stinker och vilka enskilda delar som du retar dig på. I bästa fall kanske han får blodad tand och lär sig av kritiken och blir bättre. I värsta fall har du ju ändå varit ärlig mot honom.

Nå, nu lät det ändå på dig som om han inte var SÅÅÅ dålig ändå? Han var lite fantasilös, bara. Föreslå miljöombyte inför nästa spelomgång. Han blir kanske jätteinspirerad och börjar skissa på aztektempel, alpbyar, regnskogar eller något annat som ni inte är vana vid. Ni kan ju gå ihop och köpa in ett riktigt äventyr tillsammans annars. Eller turas om att spelleda?

Jag tycker iaf att man ska vara lite snäll mot stackars SL. Försök vara lite schysst och ge konstruktiv kritik. Ett sista tips kan vara att skriva äventyr tillsammans med den trista spelledaren. Då lär han sig hur du tänker och hur man kommer på nya saker. Jag hade en trist spelledare en gång, när jag skrev äventyr med honom såg man på honom att han lärde sig en massa av att bara få vara med om det. Liksom "aha, skriver du bara sådär, och sedan kan det hända vad som helst?" eller "Aha, så om de inte löser mördarens gåta får de en ny chans efter thanksgiving?" osv. Nåja, var inte så hård mot SL. Han är snäll.

/Rising
som är en rätt enformig äventyrsskribent också.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Det är synd om SL!

Som spelledare har man ett hårt liv. Man sitter på sin fritid (eller på sitt jobb, vissa har sådanra jobb så att de kan skriva och ha sig) och spenderar papper, bläck och tankemöda för att alla ska ha lite kul en kväll.
Spelledaren är oftast den som köper reglerna och alla jäkla supplement, oftast den alla samlas hos och den vars kaffe dricks upp. Vissa spelare städar inte upp efter sig heller. Urk på dem, men now to the point:
Spelledaren sliter som ett djur för att skriva äventyr och kampanjer som kan tänkas intressera spelarna och vad får man för det? Skit.
De gånger jag fått höra en endaste positiv kommentar av mina spelare kan jag räkna på en darrhänt slöjdlärares fingrar.

Min slutsats: Spelledaren spenderar sina pengar, sitt kaffe och sin fritid (som kunde spenderas bättre genom att skriva framgångsrika fantasynoveller eller användningsmanualer till reservoarpennor) och får ytterst lite i respons. Han/hon/den/det sitter uppe halva nätterna och kommer på nya kampanjidéer och möts av ett ljummet "Nja..."
Tragiskt.
Likförbaskat forsätter man. Självplågaranlagen skiner igenom /images/icons/hairy.gif

Nåja, detta var bara mina tankegångar, det är ju inte säkert att de gäller för någon annan. Man vet ju aldrig. Det kanske finns hopp.


Storuggla, inte så illa som det låter
 

Nalle med AK4

Swordsman
Joined
20 Jan 2001
Messages
421
Location
Hemma
Jag har fastnat i hissen!

Nja, det är bra med kommunikation, men jag blir mest irriterad när en av mina spelare kommer och säger: "Nästa äventyr vill jag ska handla om min borttappade kusins farbror som utger sig för att vara en benknäckare men egentligen är ett lejon!"
Däremot kan man säga "Nästa äventyr vill jag ska handla om en orchgrotta". Det är väl ok. Jag tycker att du (du som startade den här tråden) borde prata med din spelledare, använd en metod som jag brukar använda när jag är på Elfwood: om någon ritar som en reumatisk treåring, säg då att dom behöver träna. Om någon ritar streckgubbar, säg att de har en bla plattform att jobba mera på. Kort sagt, säg åt din spelledare att han kanske skulle ha lite mer omväxling istället för att säga att han suger.
Nalle
 

TheGoblin

Veteran
Joined
13 Aug 2001
Messages
91
Location
Norrrrrland!
Re: Det är synd om SL!

Jag kan inte göra annat än att hålla med. Senaste gången hade jag 3-5 pers hos mig i 6 dagar (med en dags mellanrum efter 3 dagar) och gissa om det blev stökigt och en del sura miner.Jag har ett stort antal med minnen från spelmöten som gått åt helvete.

1: Hemma hos mig. Jag hade just spenderat mina sista slantar på Shadowrun 3rd Edition , Cannon Companion och Target: The Matrix. Alla blev ointresserade och det slutade med att alla spelare satt och spelade GTA 3 på min PS2.
Vad jag vet så hade jag gjort ett bra jobb. Jag hade ritat cirka 10 olika kartor (alla var inte i storlek av ett A4) , hade konstruerat karaktärer , gett dom jobb och kontakter och en drös med annat.Självklart även ett äventyr /images/icons/smile.gif. Ja , nu sitter jag här med 3 böcker som antagligen inte kommer att användas.

2:Alla gånger , och då menar jag ALLA gånger jag har försökt att spelleda ett skräckäventyr , har alla suttit och garvat. Jag höll mig till äventyret , men mina spelare kan inte vara seriösa. Det spelar ingen roll vad fan jag gör , dom blir antingen inte nöjda eller så sitter dom bara och drar en massa dåliga vitsar och gör idiotiska kommentarer.

Men , om jag ska se det på den positiva sidan , så har vi haft en del roliga stunder också. Med AvP rollspelet Three Species som jag gjorde , hade vi kul. Det var nog första (och sista) gången dom var seriösa. Jag lyckades nog skrämma dom lite då /images/icons/devil.gif.
Men oftast så slutar det med att man vill strypa spelarna och gräva ner deras kroppar någonstans vid Abbortjärn /images/icons/mad.gif.

Jag hade även en annan grupp som jag spelade med förut , där jag inte var SL , men den gruppen får jag inte vara med i längre. Dom blev för många , säger dom.

Skäll inte för mycket på era Spelledare , dom gör faktiskt ett hårdare jobb än spelarna.
 

Serdan

Veteran
Joined
29 Jun 2000
Messages
17
Re: Det är synd om SL!

Man spelleder väl för man tycker det är kul. Sedan är det väl olika mellan olika spelledare hur mycket man förbereder. Själv tillhör jag dom som förbereder mig mycket med vi spelar med en annan som knappt förbereder sig alls. Varje spelledare hittar väl sin "stil" som passar honom/henne och spelarna. Det jobbiga inträffar när en som är spelledares stil inte pasar till ett spel eller en grupp. T ex vi har en tredje spelledare som vi iof har upplevt många trevliga äventyr med men man måste alltid följa den röda tråden som han lagt ut. Gör man inte det möter vi alltid hemska övermäktiga monster eller så råkar det bara komma en stor patrull med fientligt inställda soldater mitt där på slätten, plötsligt. Sådana händelser gör att man tröttnar och inte bryr sig hur mycket tid och möda han lagt ner för att förbereda sig, det blir liksom inte kul ändå.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Re: Spelledare är ett ömkligt släkte...

I yngre dar så brukade jag fråga spelarna efter att vi hade packat ihop för dagen vad de tyckte om äventyret. Vill de ha mer/mindre action? Mer/mindre beskrivningar osv osv. Och så försökta jag anpassa mig efter det.

Nu på äldre dar så frågar jag sällan, spelarna säger själva när de tycker att något är väldigt bra eller fel.

Själv ser jag det som ett "bra" spelmöte när jag själv har haft roligt, och spelarna efteråt är ivriga att boka nästa speltid så de skall få spela vidare.
 

Lan

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
113
Location
Ängelholm
Synd om Storuggla!

Jag tycker iallafall att du, då och då, faktiskt lägger in några bra trådar på forumet, så helt värdelös kan du ju inte vara.../images/icons/smile.gif
Förresten, lägg dig på soffan här så ska vi ta och reda ut vad det egentligen är som tynger dig... *knarr*
Sååå, du känner dig allt...

och Storuggla berättade och berättade och berättade och berättade och han.....berättade.....

Gör som jag, säg att de är otacksamma f-rb-nn-d- snorungar utan ett piiiiiiiiiiiiiiiiiiip piiiip pppppiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiipp och sedan ska även ta upp det om piiiiiiip piiiiiiiiiip pip pip piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip....Ok?

Till anwe:
Känner igen det där om att man måste följa den röda tråden... Man vände sig åt ett håll, då kom ett kompani som var efter oss därifrån, vände oss åt annat håll, likadant, tredje också, men fjärde var tydligen rätt..../images/icons/crazy.gif
 

mat

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
103
Location
Ängelholm
Re: Det är synd om SL!

Jag menade inte att klaga på SL. Jag brukar nämligen själv va SL. Vilket jag tycker är enormt roligt. En sak som är enormt vikitgt är just gruppdynamiken. Om man inte an få ihop en bra grupp så är frågan om det är lönt att spela. Det svartar ju bara ner nöjet med rpg. Som ni sade innan, lägga ner mycket tid o pengar på ett äventyr, som sedan spelarna flabbar bort. Är det verkligen lönt att våga lita på den gruppen efter att det har hänt några 5 gånger. Är det inte bättre då att söka nya entreprenörer???/images/icons/doh.gif
 

Lan

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
113
Location
Ängelholm
Re: Det är synd om SL!

Och han är väldigt duktig också...*suck up* Nä, men vissa sl har det problemet att alla bara flabbar och drar dåliga skämt. Visst, det är kul och okej i en viss utsträckning, men sl måste kunna ta tag i det så att det åtminstone verkar seriöst. Vissa kan liksom bara inte grabba tag i piiiiiiip på de andra./images/icons/devil.gif
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Det är synd om SL!

Om ni verkligen tycker så här är så är det kanske bättre att ni talar om det för den berörda personen. Att sitta här och gnälla och beklaga sig leder ingenvart. Han är tyvärr ingen telepat.
 

Lan

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
113
Location
Ängelholm
Re: Det är synd om SL!

Hur vet du att han inte är det? Känner du honom eller?/images/icons/blush.gif
 

mat

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
103
Location
Ängelholm
Re: Det är synd om SL!

LÅter som om Walium har tagit lite för mycket Helium /images/icons/yikes.gif

Känner du den personen jag pratar om eller ???
vISSA TROR ATT DE VET ALLT BARA FÖR ATT DE ÄR RIDDARE /images/icons/tonguea.gif
 

mat

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
103
Location
Ängelholm
Re: Nej

Hmhmm, så är det. Klorin är inte nyttigt för din skalle ser du. Man ser konstiga saker osv. /images/icons/sick.gif
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Joho!

Vad vet du om det egentligen, mystiske främling?

"Och sluta snorta klorin.... "

Fel. Jag sniffar faktiskt gengag och det är minsann inte lätt att få tag i nu för tiden.

Jag tror att det är bäst att vi lägger av innan de låser hela tråden./images/icons/grin.gif
 
Top