Nekromanti Akz Hamon / Symrach tek Karhakk

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Har börjat konstruera ramarna för språken som talas i min rollspelsvärld.. Kanske inte så mycket att berätta om, men det finns väl de som är intresserade.. Dessutom så vill jag ju alltid ha råd.. Och sedan vill jag ju gärna ha era åsikter om världen i slutet också.. /images/icons/smile.gif
(Läs mer om spelvärlden
här <A HREF="http://forum.rollspel.nu/showthread...&Number=75699&page=&view=&sb=&vc=1#Post75699" target="_new">http://forum.rollspel.nu/showthread...=75699&page=&view=&sb=&vc=1#Post75699</A> och här <A HREF="http://forum.rollspel.nu/showthread...umber=110135&page=&view=&sb=&vc=1#Post110135" target="_new">http://forum.rollspel.nu/showthread...er=110135&page=&view=&sb=&vc=1#Post110135</A>)

Okej, över till språket.. "Ut med språket" skulle man kunna säga..



Urspråket som talades i det som är Zarokk nu baseras till stor del på s-k nyanserna av bokstäver, Z S CH HK (HOCKKK) K KK.. Andra vanliga bokstäver är o y och kanske x.. Ovanliga är B F J och V.
Orden låter ofta klingande eller maskinella beroende på om de behandlar det andliga eller materiella. Några exempel på ord (Som jag tänker mig dom nu):

Zarokk = Grav
Sar Hamon = Hem
Sarr = Människa
Symrach = Magi, andligt (Taget från Brahma och Sinisas Imra, lite..)
Karhakk = Teknik, materiell
(Utifrån detta kanske ni kan översätta inläggets titel.. Akz = Allt Tek = Och)

Dom flesta språk (Inte alvernas eller "slavfolkets") stammar från detta. (Jag har skissat lite på språket hos civilisationerna i norr.)
En fråga: Grammatik? Det kan ju vara rätt viktigt. Man behöver det visserligen inte för att komma på namn och sånt, vilket är språkets viktigaste uppgift.. /images/icons/wink.gif Men det kan ju vara praktiskt att ha en konsekvent grammatik så att man vet vad man ska skriva när man skriver om t. ex sjöns gröna fisk eller nåt.. Nackdelen är ju att det är jobbigt att skriva och lära sig. Tror jag?



Iallafall.. Nu blir det viktigt. /images/icons/wink.gif
När jag skissade upp världen använde jag klichéer, fast dom är lite väl klyshiga nu.. Jag tänker inte använda "Skottland, Tyskland och Norden" som "Höglandet, Ransgaard och Virkvatner". Jag håller på att nyansera och fundera lite nu..

Folket förr känt som "Vikingar, typ" (Virkerna) ska få vara lite mer primitiva än standardvikingen, bo i rötna hus, schamaner.. Lite som nordamrikanska indianer. Dom ska INTE ge det intryck som vikingar gör. Dom i ransgaard är väl som senast.. Men dom klarar sig! /images/icons/wink.gif
"Keltoi" är fortfarande inspirerade av kelter, och av "Atlantisk" konst och ritualer.. (från Indiana Jones and the fate of Atlantis.. Gammalt datorspel.. /images/icons/smile.gif)

Folken i nordland är alla lite primitivare än dom längre söder ut.. Dom bor i små trähyddor eller större gårdar. Dom har alla lätt nomadiska drag.. Lite mer av ett stort nyanserat folk med andra ord.


Kommentarer?
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
SL: Rk Zhakkari Menzzz

Spelare:(Bläddrar förtvivlat i ett nu vältummat häfte). Slå T20? Men säg det då!

Ja, när det gäller språk anser jag att det räcker med lite här och där, kanske för några namn och dylikt som du söger är det viktigaste. Att fokusera på språk har en fördel, det får världen att kännas mer egen och verklig. Det finns dock också nackdelar. Nackdel ett är när spelare gör rollpersoner som inte kan varandras språk eller väldigt lite av det. Hade en sån rp i dod och det blev så jobbigt att arbeta genom tolk att vi struntatde i det till slut. En annan är att man begränsar sig. Om nu det finns alla dessaandra namn och ord, varför talar man då svenska? Och om man har den frågeställningen varför ens göra ett annat språk. Visst finns det namn och ord som vi svenskar inte känner till vad de betyder men iaf.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Tja, här ser du iallafall en kille som kan sina saker när det gäller språk. Själv hade jag naturligtvis konstruerat en grammatik bara för att jag tycker att det är så kul (ja, det finns sådana människor också).

Vad gäller nyanseringen av folkslaget: jättebra. Visst kan klyschor vara charmiga, men inte i *alla* rollspel. Det är bra att du försöker avvika från standardfolkslagen. Tyskar är väl kanske inte överdrivet vanliga att använda som en mall för ett fantasyfolkslag, det brukar väl mest vara vikingar, kelter och nåt generiskt medeltidseuropeiskt folkslag, så Raansgards oförändrade tillstånd gör väl inte så oerhört mycket.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Öh, nej.. :)

Språket ska vara för att kunna göra namn, främst..
Kanske man vill dela ut en lapp på främmande språk som spelarna ska deciffrera.. /images/icons/smile.gif



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Bra!

Tja, här ser du iallafall en kille som kan sina saker när det gäller språk. Själv hade jag naturligtvis konstruerat en grammatik bara för att jag tycker att det är så kul (ja, det finns sådana människor också).

Just det, det tror jag du har berättat.. Några tips/erfarenheter du vill berätta om?


Tyskar är väl kanske inte överdrivet vanliga
Näh, fast Ransgaard är ändå inte så likt Tyskland.. Jag har en bild av dom som jag tror liknar hunner, fast jag vet inte riktigt, eftersom jag inte vet något om hunner egentligen.. /images/icons/wink.gif


Glömde nämna: Andra länder håller också på att nyanseras och trixas med.. "Den-där-Italien-kopian" och "Den-där-Brettonia-kopian" tänker jag mig något tillsammans som något i stil med "Handelsalliansen". Vet inte hur en sådan ser ut, men det låter tufft iallafall.. /images/icons/laugh.gif

Nä, skämt åsido.. Världen håller på att nyanseras överallt, och det är skönt att se att länderna inte har några direkta motsvarigheter i verkligheten.. (Även om jag tycker att världen är inspirerad av "Medeltida mystik" /images/icons/smile.gif)



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: Bra!

<I>Just det, det tror jag du har berättat.. Några tips/erfarenheter du vill berätta om?</I>

Läs massvis av lingvistik.

Vill du bara göra namn, så hittade jag ett ganska roligt litet program för ett tag sedan. Det heter Langmaker och är en namngenerator där man kan skriva in den grundläggande strukturen på det språk man vill skapa (hur vanlig bokstaven "k" är, vilka bokstavskombinationer som kan förekomma i början av ett ord o.s.v.), varpå den slumpar fram en massa ord. Finns på adressen här nedanför:

<A HREF="http://www.langmaker.com/langmake/i...langmaker.com/langmake/index.htm</A> /Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Grammatik?

Kolla då in följande länk:
http://www.zompist.com/kit.html En utmärkt guide till grammatikkonstruktion!

Agh zadrau pôtul ilur Exarhep iz zanashrob bugd agh stâzob majât-snoshgronk tiul rausuga...
 
Top