Nekromanti Aidne och Kardien

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
356
Location
Inflyttad till Göteborg
Hej!

Jag är relativt ny på denna sida, och har återigen börjat spela lite rollspel. Jag spelar dod91 med vissa modifikationer och rollpersonerna befinner sig på Aidnehalvön i Faltrax med omgivning. Jag har vissa idéer om att utveckla en beskrivning av Kardien, och så småningom hela Aidne så spelarna får en bättre och mer genomtänkt omgivning att spela i. (Och ja det hade säkert varit mycket bättre om vi spelat något annat rollspel i någon annan värld, men nu blev det så här).

Efter lite forskning har jag hittat bland annat den här länken om revidering av Ereb Altor, men inget matnyttigt om Kardien mer än dokumentet om Den lysande vägen (tackar!).

Jag har även hittat diskussioner om att Kardien är en torr tråkig feodalstat, vilket jag skulle vilja hävda beror på den torra beskrivningen i Ereb Altor / Ivanhoe (vilket jag sett är i stort sett samma texter).

Jag har alltså funderingar på att göra en logisk kultur till landet, och på samma sätt avskilja det från medeltida England. Min tanke är att Kardien är ett land med geografi och klimat som ett medelhavsland, det vill säga varmt och torrt om sommaren och inte jättekallt på vintern. Skörden är snål i norra delen som är extra torr på grund av den massiva träavverkningen under tidigare år, som spär på landets naturliga klimat. I södra delarna är det bättre jordar och inte fullt så torrt klimat, som ger bättre skördar.

Saker som gör landet intressant är till exempel den stora mängd svartfolk som bor i nordöstra delarna och alverna som bor ovanför dem. På grund av Aidnebergen kan man även få till en större Dvärgstad, samt att gruvdrift skulle kunna vara nordostbornas stora inkomstkälla. I Faltraxbukten finns en övärld och ett stort vatten som befolkas av Gråalver till exempel. Det går dessutom rykten om någon häxmästare i ett torn (finns det mer info om denna?)

Mellan södra kusten (mot kopparhavet) och den kuststräcka som Faltrax ligger på finns en större skog, där allsköns saker kan hända.

Som jag ser det finns det mycket att utveckla i Kardien för att skapa en mer logisk värld i Ereb Altor. Frågan är dock om det är någon annan som skulle vara intresserad av detta. I så fall skulle vi kunna samarbeta om vissa idéer. I annart fall bollar jag med min spelargrupp så det blir nog bra till slut.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Det där projektt jag skrev på har saktat ner betänkligt, framför allt eftersom vår DoD-kampanj blev för åttiotalscheesenostalgisk för att det skulle behövas en seriös hållning till världen. Jag är dock beredd på att bolla idéer och liknande.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Med tanke på hur torftigt beskrivet Kardien (och Zorakin, och Caddo, och Erebos, och...) är så har du nästan helt fria tyglar att göra vad du vill med landet.

Vill man göra något gedignare så måste man höja blicken något och titta på hela Aidne-halvön och dess omgivningar och skapa en dynamisk förhistoria och bättre integrera regionen i omvärlden. Helt enkelt skapa det sammanhang som saknas.

Jag har skrivit några tidigare inlägg på temat:

- Lite tankar om att revidera Ereb
- Om varför Ereb är ett lapptäcke
- Hur man undviker att göra fler lappar

Dewil
 

Gunther

Veteran
Joined
14 Jan 2007
Messages
9
Angående dvärgar, så kan man (som det är nu) placera en större dvärgstad i östra Aidnebergen. Frågan om berget innehåller nog med godsaker för att dvärgarna ska orka slåss med den massiva mängden svartfolk där uppe. Dessutom så kan dvärgarna ha vissa problem med handeln på ett sådant ställe. Transporter till kusten borde ju intressera svartfolksrövarna.

Caddo och dvärgarna har ju en stad Ereno, norr om Fristaden. Denna skulle man ju kunna flytta upp i bergen om man vill.

Angående Häxmästaren i Svarta Tornet, så har jag för mig att det finns ett äventyr på Sveroks scenariobank (har dock inte läst det). Där kanske du kan få några idéer. Kanske planerar Häxmästaren att inta dvärgstaden och ta lite dvärgslavar som kan rusta hans armé...
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
356
Location
Inflyttad till Göteborg
Jag hittade äventyret här. Ska skumma igenom det ikväll när jag kommer hem.

Det finns ju en viss motsägelse med att ha gruvdrift (Oavsett om det är Dvärgar eller Människor) i områden som befolkas av större mängd svartfolk. Jag skulle kunna tänka mig dock att om produkten (malmen) är värdefull nog skulle det kunna tänkas gå bra under förutsättningen att hertigen? baronen? i området får förstärkta trupper av dvärgarna/kungen i Ekeborg. En värdefull gruvdrift som ideligen störs av svartfolk torde vara bra inspirationskälla för äventyr.
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
356
Location
Inflyttad till Göteborg
Det låter jättebra! Jag vill börja med att tacka för texten om lysande vägen. Jag kommer ohämmat använda det i min kampanj. Det skulle däremot vara väldigt snällt om du kunde skriva lite om vilka symboler, och ritualer som är viktigast (och då menar jag inte jul och sånt utan sådana ritualer som sker dagligdags, exempelvis korstecknet eller bordsbön). Dessutom hur prästeväsendet fungerar. Finns det munkar och munkordnar? Jag har förstått att det finns paladiner (ljusriddare) som har en sol på bröstet på vapenrocken.

Det skulle vara jättesnällt om du kunde komplettera din text med det om du har tid!

/j
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Det låter jättebra! Jag vill börja med att tacka för texten om lysande vägen. Jag kommer ohämmat använda det i min kampanj. Det skulle däremot vara väldigt snällt om du kunde skriva lite om vilka symboler, och ritualer som är viktigast (och då menar jag inte jul och sånt utan sådana ritualer som sker dagligdags, exempelvis korstecknet eller bordsbön). Dessutom hur prästeväsendet fungerar. Finns det munkar och munkordnar? Jag har förstått att det finns paladiner (ljusriddare) som har en sol på bröstet på vapenrocken.

Det skulle vara jättesnällt om du kunde komplettera din text med det om du har tid!
Har du tillgång till Ivanhoe? Där står en del av det du undrar om.

Dewil
 

Gunther

Veteran
Joined
14 Jan 2007
Messages
9
Dvärgarna dör väl hellre än släpper in svartfolk i gruvorna, så dom skulle väl bygga en kraftig befästning som man måste passera för att ta sig till gruvorna. Om man dessutom ska ha en stor dvärgstad där, så lär bevakningen vara ännu hårdare. Dessutom så finns det ju då en stor mängd dvärgar där som kan hjälpa till om svartfolken försöker sig på en räd.

Problemet för kungen skulle nog vara att han främst har kavalleri, och dom gör inte så bra ifrån sig i bergen.

Ett annat stort problem med att ha gruvan nära Ekeborg är närheten till Svarta Tornet. Regelbundna anfall från honom är väl inte att önska.
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
356
Location
Inflyttad till Göteborg
Jag har hittat ett exemplar av Ivanhoe hos en kompis och de referenser till platser jag gör nu finns på kartan över Stater, Hertigdömen, Greveskap och Städer (se bifogning).

Dvärgarna dör väl hellre än släpper in svartfolk i gruvorna, så dom skulle väl bygga en kraftig befästning som man måste passera för att ta sig till gruvorna. Om man dessutom ska ha en stor dvärgstad där, så lär bevakningen vara ännu hårdare. Dessutom så finns det ju då en stor mängd dvärgar där som kan hjälpa till om svartfolken försöker sig på en räd.
Jag tänkte mig att gruvor skulle kunna ligga i precis västra slutet av Aidnebergen (i närheten av staden Gruderborg). Då skulle både människor och dvärgar kunna frakta produkterna till Faltrax, för vidare export. Hertigen i Inmark kan då ha extra förstärkning av kungen i Ekeborg och av dvärgar från den eventuella dvärgstaden för at hålla svartfolk kort från karavaner. Det kan ju dock vara så att ett krig för att få bort svartfolken för gott i princip är omöjligt, men att skydda karavaner går bra.

Nu kan man hitta på många äventyrsuppslag om förvunna karavaner, hemsökta gruvor, förfalskad last och så vidare.

Problemet för kungen skulle nog vara att han främst har kavalleri, och dom gör inte så bra ifrån sig i bergen.
Detta faktum kan man ju ganska lätt ändra på. Jag håller inte speciellt högt att Kardien är ett Erebs England. Det måste vara varmt att rida omkring i helrustning om sommaren när temperaturen närmar sig 35 grader. Detta är dock ett problem jag måste komma på en lösning till. Hur kan Kardien vara en stat med mycket riddare (utan att det för den sakens skull blir en kopia av England) när de har klimat som Spanien?

Ett annat stort problem med att ha gruvan nära Ekeborg är närheten till Svarta Tornet. Regelbundna anfall från honom är väl inte att önska.
Enligt detta förslag är inte gruvan specielt nära Ekeborg, men å andra sidan är inte svarta tornet speciellt nära vare sig Ekeborg eller den plats jag tänkt mig.


EDIT: Om kartan räknas som "upphovrättskyddat material" så kan jag ta bort den (om ingen moderator gör det).
 

Gunther

Veteran
Joined
14 Jan 2007
Messages
9
Det är nog sant att helrustning inte är någon hit i spanienklimat, men kavalleri behöver ju inte vara stolta riddare i skinande blanka stålrustningar. Det kan ju t ex vara lättare kavalleri i läderrustning. Finns ju många exempel på kavalleri i heta länder.

Men! För den skull finns det ju inget hinder för att öka på andelen fotsoldater. Jag vet inte om det är en bra idé, men kanske dvärgarna kan hjälpa till att träna nya soldater.
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
356
Location
Inflyttad till Göteborg
Det är nog sant att helrustning inte är någon hit i spanienklimat, men kavalleri behöver ju inte vara stolta riddare i skinande blanka stålrustningar. Det kan ju t ex vara lättare kavalleri i läderrustning. Finns ju många exempel på kavalleri i heta länder.
Jag har en idé om att kavalleriet i Kardien och Zorakin har en speciell rustning bestående av läder på sidorna av kroppen, undersidan av överarmarna och baksidan av benen och metallplåtar på övriga ställen (över lädret). När man sen slår mot någon som bär sådan rustning är det 10% chans för abs 2 (att man träffade lädret) annars abs 6 (eller vad metallskenor nu har). Det borde vara mer luftigt för riddarna och speltekniskt är det ingen större skillnad med ett extra tärningsslag.

Jag håller på att skriva ett dokument om Aidnes historia, det är därför jag varit något inaktiv på senare tiden.

/j
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
356
Location
Inflyttad till Göteborg
Befolkningsmängd

Jag vill förnimma mig att jag har läst på forumet att ländernas befolkning är fel i Ereb Altor-boxen. Någon som vet på rak arm?
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
356
Location
Inflyttad till Göteborg
Re: Befolkningsmängd

Stadsbefolkning eller total landsbefolkning? Eller båda?

Exempel:
Kardien: 160 000 invånare
Ekeborg: 7 000 invånare.
enligt EA.

Ska det då vara 1 600 000 respektive 70 000?

/j
 
Top