Osbjer
Warrior
Hej!
Jag är relativt ny på denna sida, och har återigen börjat spela lite rollspel. Jag spelar dod91 med vissa modifikationer och rollpersonerna befinner sig på Aidnehalvön i Faltrax med omgivning. Jag har vissa idéer om att utveckla en beskrivning av Kardien, och så småningom hela Aidne så spelarna får en bättre och mer genomtänkt omgivning att spela i. (Och ja det hade säkert varit mycket bättre om vi spelat något annat rollspel i någon annan värld, men nu blev det så här).
Efter lite forskning har jag hittat bland annat den här länken om revidering av Ereb Altor, men inget matnyttigt om Kardien mer än dokumentet om Den lysande vägen (tackar!).
Jag har även hittat diskussioner om att Kardien är en torr tråkig feodalstat, vilket jag skulle vilja hävda beror på den torra beskrivningen i Ereb Altor / Ivanhoe (vilket jag sett är i stort sett samma texter).
Jag har alltså funderingar på att göra en logisk kultur till landet, och på samma sätt avskilja det från medeltida England. Min tanke är att Kardien är ett land med geografi och klimat som ett medelhavsland, det vill säga varmt och torrt om sommaren och inte jättekallt på vintern. Skörden är snål i norra delen som är extra torr på grund av den massiva träavverkningen under tidigare år, som spär på landets naturliga klimat. I södra delarna är det bättre jordar och inte fullt så torrt klimat, som ger bättre skördar.
Saker som gör landet intressant är till exempel den stora mängd svartfolk som bor i nordöstra delarna och alverna som bor ovanför dem. På grund av Aidnebergen kan man även få till en större Dvärgstad, samt att gruvdrift skulle kunna vara nordostbornas stora inkomstkälla. I Faltraxbukten finns en övärld och ett stort vatten som befolkas av Gråalver till exempel. Det går dessutom rykten om någon häxmästare i ett torn (finns det mer info om denna?)
Mellan södra kusten (mot kopparhavet) och den kuststräcka som Faltrax ligger på finns en större skog, där allsköns saker kan hända.
Som jag ser det finns det mycket att utveckla i Kardien för att skapa en mer logisk värld i Ereb Altor. Frågan är dock om det är någon annan som skulle vara intresserad av detta. I så fall skulle vi kunna samarbeta om vissa idéer. I annart fall bollar jag med min spelargrupp så det blir nog bra till slut.
Jag är relativt ny på denna sida, och har återigen börjat spela lite rollspel. Jag spelar dod91 med vissa modifikationer och rollpersonerna befinner sig på Aidnehalvön i Faltrax med omgivning. Jag har vissa idéer om att utveckla en beskrivning av Kardien, och så småningom hela Aidne så spelarna får en bättre och mer genomtänkt omgivning att spela i. (Och ja det hade säkert varit mycket bättre om vi spelat något annat rollspel i någon annan värld, men nu blev det så här).
Efter lite forskning har jag hittat bland annat den här länken om revidering av Ereb Altor, men inget matnyttigt om Kardien mer än dokumentet om Den lysande vägen (tackar!).
Jag har även hittat diskussioner om att Kardien är en torr tråkig feodalstat, vilket jag skulle vilja hävda beror på den torra beskrivningen i Ereb Altor / Ivanhoe (vilket jag sett är i stort sett samma texter).
Jag har alltså funderingar på att göra en logisk kultur till landet, och på samma sätt avskilja det från medeltida England. Min tanke är att Kardien är ett land med geografi och klimat som ett medelhavsland, det vill säga varmt och torrt om sommaren och inte jättekallt på vintern. Skörden är snål i norra delen som är extra torr på grund av den massiva träavverkningen under tidigare år, som spär på landets naturliga klimat. I södra delarna är det bättre jordar och inte fullt så torrt klimat, som ger bättre skördar.
Saker som gör landet intressant är till exempel den stora mängd svartfolk som bor i nordöstra delarna och alverna som bor ovanför dem. På grund av Aidnebergen kan man även få till en större Dvärgstad, samt att gruvdrift skulle kunna vara nordostbornas stora inkomstkälla. I Faltraxbukten finns en övärld och ett stort vatten som befolkas av Gråalver till exempel. Det går dessutom rykten om någon häxmästare i ett torn (finns det mer info om denna?)
Mellan södra kusten (mot kopparhavet) och den kuststräcka som Faltrax ligger på finns en större skog, där allsköns saker kan hända.
Som jag ser det finns det mycket att utveckla i Kardien för att skapa en mer logisk värld i Ereb Altor. Frågan är dock om det är någon annan som skulle vara intresserad av detta. I så fall skulle vi kunna samarbeta om vissa idéer. I annart fall bollar jag med min spelargrupp så det blir nog bra till slut.