Diskussion om AI-genererade bilder

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Råkade snubbla över den här artikeln som reder ut det juridiska läget kring att använda copyrightade bilder som träningsmaterial för AI i USA. Eftersom Sverige gärna vill vara mini-USA, så kommer nog vi att följa samma spår.


TLDR: Det är OK.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Nu går det att göra bilder som håller koll på individuella företeelser och genererar bilder på dem i olika situationer. Minns att någon talade om det, att kunna använda AI för att skapa en serietidning, till exempel.


EDIT: @Rickard hade visst redan postat om detta!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
AI-genererad serietidning (av acceptabel kvalitet) tror jag är långt borta, längre till och med än romaner - storytelling i serier är svårt även för människor - men det är lätt att se det som ett verktyg som kan användas när man sätter figurer i poser. Som en mycket, mycket kraftfullare variant av sådana där trädockor konstnärer ibland använder.

Men det kommer att kräva att den kan hantera fall och veck i tyg, och det låter svårt eftersom det förutsätter vad AI är sämst på, att begripa hur en företeelse faktiskt fungerar i kontext.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
AI-genererad serietidning (av acceptabel kvalitet) tror jag är långt borta, längre till och med än romaner - storytelling i serier är svårt även för människor - men det är lätt att se det som ett verktyg som kan användas när man sätter figurer i poser. Som en mycket, mycket kraftfullare variant av sådana där trädockor konstnärer ibland använder.

Men det kommer att kräva att den kan hantera fall och veck i tyg, och det låter svårt eftersom det förutsätter vad AI är sämst på, att begripa hur en företeelse faktiskt fungerar i kontext.
Men är det egentligen så svårt att tänka sig att det inom kort blir möjligt att använda sig av återkommande figurer som man placerar i särskilda, angivna situationer? Jag tror att det redan är tekniskt möjligt. Gissar att det kommer i någon tjänst inom ett år.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Alltså, man kan ju redan ge en ritad skiss till Stable Diffusion.

Och med grejen Corridor använder kan man stoppa in återkommande karaktärer.

Så det här med att kunna stoppa in återkommande figurer i särskilda angivna situationer… det är väl redan här, i princip? Ge det som mest något år så tror jag vi har dugliga serier. Redan det Corridor gjorde låg ju rätt bra till, tyckte jag.

Blir det exakt som om en dyr proffs-illustratör gjort det? Nej. Men det kommer att vara gott nog, tror jag, för många.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Jag tror inte ens att vi är särskilt långt ifrån att kunna generera fram serier som ser proffsiga ut. Max ett år innan det blir vanligt. Jag har redan sett flera halvlyckade försök. Det handlar mest om att orka göra många bilder och pilla mycket i dem. Seriebranschen lär påverkas rejält inom kort. Förmodligen finns det en marknad för tjänster särskilt anpassade för serier. Comic book-filter finns redan på Wombo Dream. Det är just nu hyfsat men inte mer.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag tror inte ens att vi är särskilt långt ifrån att kunna generera fram serier som ser proffsiga ut. Max ett år innan det blir vanligt. Jag har redan sett flera halvlyckade försök. Det handlar mest om att orka göra många bilder och pilla mycket i dem. Seriebranschen lär påverkas rejält inom kort. Förmodligen finns det en marknad för tjänster särskilt anpassade för serier. Comic book-filter finns redan på Wombo Dream. Det är hyfsat men inte mer.
Det är ju också lite av en intressant skeuomorfism. Seriestilen är ju som den är till stor del för att det går snabbt att teckna på det sättet. Ska du göra en hel serietidning varje vecka så kan du inte spendera timmar på varje ruta. Men för en AI är det ju inte enklare eller snabbare att rita en serietidningstecknad bild än en bild som tar en illustratör tre dagar att få fram.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Så det här med att kunna stoppa in återkommande figurer i särskilda angivna situationer… det är väl redan här, i princip? Ge det som mest något år så tror jag vi har dugliga serier. Redan det Corridor gjorde låg ju rätt bra till, tyckte jag.
Ja, serier som http://romanticallyapocalyptic.com/ (som förr var mästerfullt manipulerade foton) har redan berättarstuket med enstaka bilder där man får knyta samman handlingen emellan dem. Såg nu att han påbörjat serien igen tack vare AI-bildgenerering.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930

är en sådan serie. Den är gratis, så fritt fram att bedöma för var och en om den ser proffsigt ut.
Fast det där är rätt annorlunda än vad det pratades om - det är individuellt genererade bilder, som rimligtvis både har valts ut och manipulerats i efterhand, och monterats ihop till serien, och utifrån skaparens handling. Det är något helt annat än en AI-genererad serie.

Och även då är den väldigt "styltig" och icke-dynamisk.
 

snufflewaffle22

Veteran
Joined
5 Sep 2022
Messages
2
Råkade snubbla över den här artikeln som reder ut det juridiska läget kring att använda copyrightade bilder som träningsmaterial för AI i USA. Eftersom Sverige gärna vill vara mini-USA, så kommer nog vi att följa samma spår.


TLDR: Det är OK.
Känns ju onekeligen så, men alltid bra med lite klarhet.
Suttit och funderat lite på detta vid tidigare tillfälle också.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Fast det där är rätt annorlunda än vad det pratades om - det är individuellt genererade bilder, som rimligtvis både har valts ut och manipulerats i efterhand, och monterats ihop till serien, och utifrån skaparens handling. Det är något helt annat än en AI-genererad serie.

Och även då är den väldigt "styltig" och icke-dynamisk.
Det jag (och många andra i tråden) har pratat om är att använda en AI för att rita bilderna. Jag kan ha uttryckt mig klumpigt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Det jag (och många andra i tråden) har pratat om är att använda en AI för att rita bilderna. Jag kan ha uttryckt mig klumpigt.
Exakt. Jag har hela tiden tänkt att scenariot är "serieförfattare klarar av att skapa en serie utan att anlita en illustratör", inte nödvändigtvis "förlaget kan ersätta både författare och illustratörer med ett knapptryck".

Det tror jag är betydligt längre bort.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag kom osökt att tänka på den här m bronsåldersorientering, som jag inte tror refererats till tidigare i tråden:

Oron och missnöjet från de vars hantverk "går i graven" (eller i alla fall potentiellt relegeras till samma fack som virkning, stenknackning och bio), den blinda övertygelsen hos (somliga) entusiaster att detta är fräslningen, och axelryckningen hos de som inte påverkas så mycket.

Och själv står jag med en fot i vart och ett av de tre lägren.

Det jag är orolig för är rovgirigheten som jag inte är säker på att vi fått se så mycket av än, men som troligtvis kommer. Även om den så klart alltid har funnits där i viss utsträckning.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Jag fattar inte hur man gör... Finns det någon idiot-guide på nätet?
Beror på vad du vill göra.

För att gå med i Midjourney-betan: gå till https://www.midjourney.com/home/ . Klicka på ”join beta”, så får du en länk till deras discord-kanal, från vilken du sedan gör allt via kommandon till en bot.

För att gå med i dall.e betan: gå in på deras sida och ansök om att gå med i betan. Det tar troligen ett tag (det tog drygt två veckor för mig). När du väl är med så gör du allt via deras hemsida (helt enkelt en ruta där du beskriver din önskade bild i text).

För stable diffusion: installera på din egen dator.

Både midjourney och wall e ger dig ett par gratis renderingar, och sedan kostar det. Stable diffusion kostar inget.
 
Last edited:
Top