AI för soloäventyr

lokomotiv

Veteran
Hej,

Någon som provat att spela med chatgpt som spelledare. Jag körde ett solo äventyr där chatgpt var Ai. Måste säga att jag är imponerad inte så många generationer innan den kan ersätta SL.

Nej, nyfiken dock.

Vilka styrkor såg du? Vilka problem mötte du? Kan helt klart se möjligheterna för solo-äventyr och dylikt. :)

Det stora problemet med AI i dagens tillstånd är det usla minnet. Den kommer att glömma bort vad den började med inom någon timme, och fabulera fritt om du hänvisar till det.

Det finns lösningar som försöker göra något åt det, antingen med en persistent minnessammanfattning eller med avancerade lösningar som Silly Tavern (som är en lokal installation som måste sättas upp för att anropa ett API). Man kan också göra saker som att manuellt sammanfatta och med jämna mellanrum ladda upp sammanfattningsfilen.

Kort: Det funkar OK på kort sikt. Sedan går allt sönder när minnet löper ut, om du inte har någon mer komplex lösning.

När AI ersätter SL så är det ett datorspel du spelar. Den mellanmänskliga dimensionen är en oumbärlig del av rollspelshobbyn, åtminstone i mina ögon.

(Ska inte starta ett nytt AI-bråk, obs - detta är min åsikt i frågan, men jag kommer inte engagera mig i eventuell diskussion vidare än så)

När AI ersätter SL så är det ett datorspel du spelar. Den mellanmänskliga dimensionen är en oumbärlig del av rollspelshobbyn, åtminstone i mina ögon.

(Ska inte starta ett nytt AI-bråk, obs - detta är min åsikt i frågan, men jag kommer inte engagera mig i eventuell diskussion vidare än så)

Det här är bara "du har kul på fel sätt", och inget annat. I bästa fall är det bara off topic i tråden. Det kanske finns en intressant diskussion att ha om vad det är man gör om man spelar rollspel (en eller flera spelare) med en genAI-spelledare (och jag tror inte det är mer "datorspel" än det är "rollspel"), men eftersom du inte vill diskutera det är det svårt att se vad ditt syfte är här, mer än att slå vakt om vad du uppfattar är "hur man ska tycka".

Det här är bara "du har kul på fel sätt", och inget annat. I bästa fall är det bara off topic i tråden. Det kanske finns en intressant diskussion att ha om vad det är man gör om man spelar rollspel (en eller flera spelare) med en genAI-spelledare (och jag tror inte det är mer "datorspel" än det är "rollspel"), men eftersom du inte vill diskutera det är det svårt att se vad ditt syfte är här, mer än att slå vakt om vad du uppfattar är "hur man ska tycka".
Ja, det var nog onödigt att kommentera överhuvudtaget så här i efterhand och ber om ursäkt om det upplevdes som "trolligt". Tycker själv att "du har kul på fel sätt" är en tråkig attityd, och kan se hur min kommentar kan uppfattas så. Kör en mea culpa och backar.

Den mellanmänskliga dimensionen är en oumbärlig del av rollspelshobbyn, åtminstone i mina ögon.
Finns ju former av solorollspel som inte förlitar sig på en artificiell spelledare (AS...), där det istället är regler kombinerat med den egna fantasin som skapar spelupplevelsen.

Snubben som skapade Kingdom Death: Monster hade som mål att kunna spela Dungeons & Dragons utan att behöva en spelledare.

Någon som provat att spela med chatgpt som spelledare. Jag körde ett solo äventyr där chatgpt var Ai. Måste säga att jag är imponerad inte så många generationer innan den kan ersätta SL.
Har en helt annan upplevelse själv. Eftersom Ai (med litet "i") inte har något sammanhang så kan du oftast manipulera den ganska lätt.

Minns inte detaljerna längre, men jag bad en Ai skapa ett pulpigt dieselpunkscenario. Den placerade mig hos en mekaniker. Jag sköt mekanikern. Ai:n tyckte först inte att det var något jag kunde göra, men då förklarade jag för den att jag minsann är en hemlig agent och mekanikern var ett vittne. Vidare på den linjen slutade det med att jag åkte rymdraket till Mars för att slippa mordåtal. Alltihop blev den sorts soppa som uppstår i dålig improvisation, med begränsat sammanhang, och en "SL" som du i praktiken kan få att göra precis vad du vill genom att formulera dig rätt.

Är säkert många som kan ha kul med det ändå, men för mig blev det ganska snabbt ointressant och saknade riktiga insatser.

Att spela rollspel med en Ai blir helt enkelt lite som att käfta om vem som sköt vem i en cowboys vs indianer-lek.

Det behövs en struktur för att spela med en AI. Dom som inte använder AI tror man kan skriva lite vad som helst och så hittar AI:n på allt. Och skulle AI inte fungera på det sättet är allt man kan prestera med en AI skräp.

Strukturen kan komma från många olika håll; exempelvis att man använder en agent - instruktioner som spelet (AI:n) alltid tar hänsyn till eller att man gör som i länken ovan och utgår från en struktur och låter AI:n generera text utifrån spelets strukturer.

(Något jag hade tyckte varit ballt att testa om man hade kunnat använda samma AI-modell för olika spelare, men samma spelvärld. Så fem personer kör solospelande men med dom andras bidrag. Behöver inte vara samma storylines, bara händelser i en och samma stad.)

Last edited:
Har en helt annan upplevelse själv. Eftersom Ai (med litet "i") inte har något sammanhang så kan du oftast manipulera den ganska lätt.
Det är väl för sig ingen större skillnad mot vanlig rollspelande med en mänsklig SL.

Det är skitlätt att säga att man slog en 1:a nät man egentligen slog en 20:a, om ingen sitter så de direkt ser. Eller använda en fusktärning.

Andra taktiker, men i båda sammanhang behöver man behandla verktyget med viss varsamhet och kanske inte aktivt försöka mannipulers och deraila saker för att det ska funka

I synnerhet när man använder en genAI som ännu inte är designad som SL. Eller för all del en grön SL som aldrig suttit bakom skärmen innan.

Hej,

Har testat ett par gånger nu. Det är lite småkul när man har lite tid över och inte orkar göra något mer krävande.

AI'n känns dock lite lätt att "manipulera" genom att svara på ett ledande sätt. Om man inte är försiktig med sina promptar så blir det lätt att man i själva verket spelleder för sig själv. Men om man promptar på ett sätt som gör att den tvingas "tänka" själv så blir det roligare.

Jag tenderar att spela mer solo än i grupp så har råkat på AI/LLM-diskkussioner några gånger sista åren.
Discord-servern "Lone Wolf Roleplay" har en aktiv och till synes vettig kanal för det. Den är/har nån form av samröre med r/Solo_Roleplay, men har ingen riktig koll på hur diskussionerna går där nu för tiden (använder inga sociala medier längre). Discord verkar krångla lite just nu så kan inte generera inbjudningslänk, men man är välkommen att skicka PM så kanske det går att sy ihop nått om man är sugen på servern.

Har i övrigt inga handfasta tips då jag spelar solo så analogt det bara går (även om det kan vara nån regelbok öppen på en skärm ibland).
Det är dock spännande med AI/LLM för en del applikationer i hobbyn, så uppskattar att läsa både denna och andra trådar på wrnu i ämnet.

Det är väl för sig ingen större skillnad mot vanlig rollspelande med en mänsklig SL.
Tycker det är en kolossal skillnad, i det jag testat. Har även skrivit en egen LLM, i väldigt liten skala, för att jag är nyfiken på teknologin. Men den är ju oändligt mycket primitivare än någon GPT-variant eller liknande. Ändå intressant att se.

Du kan utan problem skifta miljö, skifta karaktärer, göra något etablerat ogjort, etc. Mer som surrealism än som en kontinuerlig berättelse. Det är också ett väldigt tydligt fram-och-tillbaka som åtminstone jag personligen inte finner särskilt passande för rollspel.

Som @Faehrengaust skrev ovan så slutar det lätt med att du spelleder för dig själv.

Dom som inte använder AI tror man kan skriva lite vad som helst och så hittar AI:n på allt.
Vilket är precis vad den gör, men också lite sämre än så, eftersom det är probabilistiskt från ett existerande dataset och inte sker någon generering egentligen. Du måste helt enkelt stryka den medhårs för att det inte ska gå sönder.

Gjordes en undersökning i Amerikatt där de frågade folk hur de tror AI fungerar, och de allra flesta (runt 60%) trodde att den aktivt sökte upp information i realtid. Men så är det ju inte alls.

Vilket är precis vad den gör, men också lite sämre än så,
Det är inte "skriv lite prompter så löser sig allt" hur man ska använda AI. Det är hur jag skrev det, att presentera en struktur, vilket du tyvärr ignorerade.

När man använder AI som verktyg för att lösa problemet snarare än problemlösare.

Det stora problemet med AI i dagens tillstånd är det usla minnet. Den kommer att glömma bort vad den började med inom någon timme, och fabulera fritt om du hänvisar till det.
Har du testat betalversioner? För när jag använder betalversionen när jag programmerar kommer den ihåg kod som är borttagen. Detta efter flera veckor.

Det är inte "skriv lite prompter så löser sig allt" hur man ska använda AI.
Inte vad jag påstod heller. Mitt kärnpåstående är att Ai inte är särskilt bra på det du beskriver. Strukturer behöver därför vara rättså stringenta för att du ska få önskade resultat, men du kan egentligen aldrig ha någon säkerhet i det.

Kul som kuriosa däremot. Och i slutänden ett verktyg bland många, för den som känner att de får ut något av det.

Back