När AI ersätter SL så är det ett datorspel du spelar. Den mellanmänskliga dimensionen är en oumbärlig del av rollspelshobbyn, åtminstone i mina ögon.
(Ska inte starta ett nytt AI-bråk, obs - detta är min åsikt i frågan, men jag kommer inte engagera mig i eventuell diskussion vidare än så)
Ja, det var nog onödigt att kommentera överhuvudtaget så här i efterhand och ber om ursäkt om det upplevdes som "trolligt". Tycker själv att "du har kul på fel sätt" är en tråkig attityd, och kan se hur min kommentar kan uppfattas så. Kör en mea culpa och backar.Det här är bara "du har kul på fel sätt", och inget annat. I bästa fall är det bara off topic i tråden. Det kanske finns en intressant diskussion att ha om vad det är man gör om man spelar rollspel (en eller flera spelare) med en genAI-spelledare (och jag tror inte det är mer "datorspel" än det är "rollspel"), men eftersom du inte vill diskutera det är det svårt att se vad ditt syfte är här, mer än att slå vakt om vad du uppfattar är "hur man ska tycka".
Finns ju former av solorollspel som inte förlitar sig på en artificiell spelledare (AS...), där det istället är regler kombinerat med den egna fantasin som skapar spelupplevelsen.Den mellanmänskliga dimensionen är en oumbärlig del av rollspelshobbyn, åtminstone i mina ögon.
Har en helt annan upplevelse själv. Eftersom Ai (med litet "i") inte har något sammanhang så kan du oftast manipulera den ganska lätt.Någon som provat att spela med chatgpt som spelledare. Jag körde ett solo äventyr där chatgpt var Ai. Måste säga att jag är imponerad inte så många generationer innan den kan ersätta SL.
Det är väl för sig ingen större skillnad mot vanlig rollspelande med en mänsklig SL.Har en helt annan upplevelse själv. Eftersom Ai (med litet "i") inte har något sammanhang så kan du oftast manipulera den ganska lätt.
Hej,
Någon som provat att spela med chatgpt som spelledare. Jag körde ett solo äventyr där chatgpt var Ai. Måste säga att jag är imponerad inte så många generationer innan den kan ersätta SL.
Tycker det är en kolossal skillnad, i det jag testat. Har även skrivit en egen LLM, i väldigt liten skala, för att jag är nyfiken på teknologin. Men den är ju oändligt mycket primitivare än någon GPT-variant eller liknande. Ändå intressant att se.Det är väl för sig ingen större skillnad mot vanlig rollspelande med en mänsklig SL.
Vilket är precis vad den gör, men också lite sämre än så, eftersom det är probabilistiskt från ett existerande dataset och inte sker någon generering egentligen. Du måste helt enkelt stryka den medhårs för att det inte ska gå sönder.Dom som inte använder AI tror man kan skriva lite vad som helst och så hittar AI:n på allt.
Det är inte "skriv lite prompter så löser sig allt" hur man ska använda AI. Det är hur jag skrev det, att presentera en struktur, vilket du tyvärr ignorerade.Vilket är precis vad den gör, men också lite sämre än så,
Har du testat betalversioner? För när jag använder betalversionen när jag programmerar kommer den ihåg kod som är borttagen. Detta efter flera veckor.Det stora problemet med AI i dagens tillstånd är det usla minnet. Den kommer att glömma bort vad den började med inom någon timme, och fabulera fritt om du hänvisar till det.
Inte vad jag påstod heller. Mitt kärnpåstående är att Ai inte är särskilt bra på det du beskriver. Strukturer behöver därför vara rättså stringenta för att du ska få önskade resultat, men du kan egentligen aldrig ha någon säkerhet i det.Det är inte "skriv lite prompter så löser sig allt" hur man ska använda AI.