Hej alla rollspelsmakare!
Jag utvecklar just nu en webbapplikation för interaktiva mordmysterier och skulle vilja bolla själva grundkonceptet och de designutmaningar jag står inför.
Konceptet:
Tanken är att skapa en hybrid mellan den klassiska pusseldeckaren och modern interaktiv fiktion. Spelaren navigerar genom geografiskt förankrade miljöer (just nu främst i Uppsala) och löser mysterier genom att undersöka platser och förhöra misstänkta.
AI-mekaniken:
Det som skiljer detta från traditionella "Murder Mystery Kits" är användandet av AI för att driva narrativet. Jag arbetar med en hybridmodell:
Som rollspelsmakare, hur ser ni på balansen mellan en strikt pusseldeckare (där varje detalj måste stämma) och den osäkerhet som AI-genererad dialog medför?
Länk till webbappen: https://text-noir-tales.lovable.app
Tack på förhand för era insikter!
Jag utvecklar just nu en webbapplikation för interaktiva mordmysterier och skulle vilja bolla själva grundkonceptet och de designutmaningar jag står inför.
Konceptet:
Tanken är att skapa en hybrid mellan den klassiska pusseldeckaren och modern interaktiv fiktion. Spelaren navigerar genom geografiskt förankrade miljöer (just nu främst i Uppsala) och löser mysterier genom att undersöka platser och förhöra misstänkta.
AI-mekaniken:
Det som skiljer detta från traditionella "Murder Mystery Kits" är användandet av AI för att driva narrativet. Jag arbetar med en hybridmodell:
- Fasta hållpunkter (Scripted Beats): Vissa händelser och bevis är förutbestämda för att säkra att logiken i gåtan håller (t.ex. "låsta rummet"-scenarion).
- AI-genererad dialog: Spelaren kan ställa fria frågor till vittnen och misstänkta. AI:n svarar utifrån en specifik karaktärsprofil, motiv och hemlig information.
Som rollspelsmakare, hur ser ni på balansen mellan en strikt pusseldeckare (där varje detalj måste stämma) och den osäkerhet som AI-genererad dialog medför?
- Hur förhindrar man bäst att en AI-karaktär "råkar" avslöja mördaren för tidigt eller hallucinerar fram indicier som inte existerar i den logiska lösningen?
- Tror ni att spelarupplevelsen vinner på friheten i dialogen, eller riskerar det att dränka de faktiska ledtrådarna i för mycket "brus"?
- Finns det mekaniska knep eller teorier ni använder vid scenariobyggande som skulle kunna översättas till att styra en AI:s informationsutgivning?
Länk till webbappen: https://text-noir-tales.lovable.app
Tack på förhand för era insikter!