Rising
Vila i frid
Re: [Agenter] Settingen och agenterna
Menar du att det råder vattentäta skott mellan fiktion och mekanik?
Jag menar, ta en sak som SAN: Det är en mekanisk skala, men vi använder den gärna för att färga vårt rollgestaltande. Att få höra "du blir galen" är inte nödvädnigtvis väsenskilt från att förlora mycket SAN i ett svep.
Vad jag tycker är att val blir meningslösa i spel om det finns mekanik som inte påverkar fiktionen på något vis. En av mina käpphästar är ju att jag tycker narrativistiska spel i gemen har för många plupp-plupp-poäng och tärningar som inte representerar något i fiktionen.
Så jag tycker redan att det du kallar "Fiktion eller Mekanik" är blaj. Om spelaren ska göra ett val, så måste det vara ett val som betyder något i fiktionen, annars kan ju inte spelaren göra detta val i rollen som sin rollperson.
Fundera på vilken sorts val du vill skall vara viktiga, och kom ihåg att val i narrativism bara kan vara viktiga om det gäller val mellan fiktion och fiktion eller mellan fiktion och mekanik.
Menar du att det råder vattentäta skott mellan fiktion och mekanik?
Jag menar, ta en sak som SAN: Det är en mekanisk skala, men vi använder den gärna för att färga vårt rollgestaltande. Att få höra "du blir galen" är inte nödvädnigtvis väsenskilt från att förlora mycket SAN i ett svep.
Vad jag tycker är att val blir meningslösa i spel om det finns mekanik som inte påverkar fiktionen på något vis. En av mina käpphästar är ju att jag tycker narrativistiska spel i gemen har för många plupp-plupp-poäng och tärningar som inte representerar något i fiktionen.
Så jag tycker redan att det du kallar "Fiktion eller Mekanik" är blaj. Om spelaren ska göra ett val, så måste det vara ett val som betyder något i fiktionen, annars kan ju inte spelaren göra detta val i rollen som sin rollperson.