[Agency] Tradecraft

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
OK, så trådstarten om spelets regelsystem blev ganska lång, och lyckades inte engagera nån. Det är lugnt, regelsystem engagerar inte mig heller, och det är ett regelsystem byggt för oss som inte bryr oss om regelsystem.

Men; jag har börjat skissa på en annan del av "agenthandboken"; det häfte som ser ut att bli ett slags blandning av "vad är rollspel", regelbok och allmän samling SL- och spelartips. Sånt som inte fick plats i något av de andra häftena helt enkelt. Vi får väl se hur det landar.

En sak jag tänkt ha med är ett litet kapitel om "tradecraft", alltså tekniker och sånt som agenter förväntas känna till och kunna använda sig av under sina uppdrag.

Fråga 1: Vad är ett bra, coolt, svenska ord för "tradecraft"?

---

De saker jag tänkt ha med är just nu först och främst en rubrik om att förhöra folk och en om att genomsöka platser. Där ges en del mer detaljerade tekniker, framför allt för förhören.

Nu när jag tänker efter ska jag nog ha ett kapitel om hyfsat realistisk hacking också.

Sedan en rubrik med allmänna bra saker att göra, men som kanske inte behöver detaljerade förklaringar eller så. Där hamnar:
  • Allmänt bra
    • Leta i tidningsartiklar, arkiv
    • Knacka dörr
    • Etablera tidslinjer
    • Vittnesmål
      • Obs – osäkra. Även ärliga kan ha fel. Belägg! Jämför!
      • Minnet är opålitligt, liksom synen
    • Social ingenjörskonst
      • Lura, bluffa
  • Folk
    • Skugga
    • Avlyssna
      • Riktmikrofoner, kikare
      • Avlyssningsapparatur – buggar etc
    • Sociala medier
    • Boende
    • Familj
    • Andra relationer (vänner etc)
    • Ekonomi
  • Platser
    • Observera vaktscheman
    • Larmproducenter, vaktbolag
    • Kartor
    • Stake-out (bra svenskt ord?)
Vad mer behöver en agent komma ihåg? Jag tänker kanske framför allt på sånt spelare riskerar att glömma bort eller inte tänka på.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
På Folk borde kanske Arbetsplats (arbetskamrater, chef, jobbdatorer, jobbtelefoner, etc) vara med?

Also, Drönare kan användas för att speja på folk. Finns väl rätt små nuförtiden, och flugstora är väl bara en tidsfråga.

Hacka telefoner, för att komma åt SMS, mejl, GPS:en?

Platser - Ritningar går väl ofta att gräva fram (kommunen, mäklare, arkitekter).
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
Observans. Hitta detaljer, dra slutsatser från detaljerna, sätt in detaljerna i ett narrativ/tidslinje och se vad som inte passar in/sticker ut.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,098
Hm, svårt att hitta ett svenskt ord som inte känns töntigt. Det finns en Wikipedia-sida om tradecraft (som du säkert redan har koll på), som även finns i norsk översättning. Då kallas det "underrättelsemetoder" - kan det vara något?

Från din lista saknar jag:
-agent handling. Kunskap om hur du hanterar/administrerar/coachar agenter eller nätverk av agenter
-kryptografi, antingen i digital mening eller analoga varianter
-förklädnad, smälta in? Jag hörde en gång en intervju med en pensionerad CIA agent/chef som sa att det läskigaste han visste var LOPs: Little Old People, pensionärer som har en massa dötid och bara står och kikar på vad som kan verka avvikande i deras kvarter och ringer in det till lokala polisen.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
* Skaffa kontakter, tjallare, dubbelagenter, informatörer, och att hämta ut information ur dessa när de väl är etablerade.
* Profilering. Vad för typ av person, vampyr, utomjording eller mutant är det vi letar efter?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag behöver för all del inte nödvändigtvis en översättning heller. Jag skulle vara okej med att ha en rubrik kallad "Tradecraft" också, eller så låter jag helt enkelt rubriken heta "Utredningstekniker" eftersom det ju egentligen är på utredningar spelet fokuserar, mer än traditionellt brett spioneri.

Att kolla folks jobb och jobbarkompisar tar jag absolut med mig, liksom det här med att skaffa kontakter/tjallare. Överlag att under mer eller mindre ärliga omständigheter "vända" eller rekrytera folk lär ju vara användbart i utredningar. Förklädnader också, även om det väl kanske är en grej jag får för mig att spelare inte behöver bli påminda om? Men kanske. Jag tar det säkra före det osäkra.

Drönare var också en bra poäng, lade till dem bland avlyssningsutrustningen. Borde kanske ha något annat namn för det, "surveilance" är väl det jag egentligen vill åt, kanske specifikt teknologisk sådan. Vanligt spejande täcks ju mer av stake-outs och skuggningar. …jag tror att jag nu helt enkelt lägger till "Övervakning" under de "allmänt bra" grejerna, och fyller på där.
 
Top