[Agency] Expertiser – exempel?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
I Agency har jag, precis som i Kutulu och Rotsystem, expertiser – alltså typ färdigheter fast man slår inte för dem utan man kollar bara om man har ett tillräckligt högt värde för att få ut all information som finns ur en ledtråd man hittat. Hitta ledtråden slår man givetvis inte heller för; man beskriver hur man letar igenom en scen, och så hittar man den om man letar på rätt ställe och på rätt sätt. Med andra ord funkar det lite som Gumshoes undersökande färdigheter, fast… bättre. Tycker jag, då.

I regelhäftet till Agency tänkte jag ha med omkring fem exempel (eller flera, men gärna ungefär lika många för varje) på frågor som respektive expertis kan användas för att besvara. Jag lyckades skrapa ihop det antal jag ville, men ganska knappt – en del av frågorna tycker jag inte känns helt klockrena. Så jag tänkte be er om hjälp.

För den som inte hängt med hittills är rollpersonerna alltså agenter, som jobbar för något slags Byrå. Byrån undersöker något slags Avvikelse. Vad Avvikelsen är, beror på vilken spelvärld/kampanj man kör; Agency har inte "en spelvärld" utan är bara ett ramverk för en viss typ av spelande. Underförstått ungefär nutid; exempel på avvikelser kan vara aliens, sagovarelser, mythosmonster, folk med superkrafter eller, i en planerad modul, utomjordiska robotar som kan förvandla sig och som gömmer sig bland oss.

Det gör inget om en eller annan fråga lite vagt associerar till något mystiskt, men jag vill helst inte ha något sådär super-specifikt för en viss Avvikelse.

Här är iaf de jag kommit på själv:

Datorer & SIGINT
  • På den här hårddisken finns loggar från sensorer. Vad är det som mätts? Var har mätningarna gjorts?
  • Finns det några dolda filer på det här USB-minnet? Är de i så fall krypterade, och hur kan de avkrypteras?
  • Vilken sorts dator passar den här specialdesignade komponenten i?
  • Från vilket land och vilken tidsperiod kommer mobiltelefonen som hittades i offrets ficka?
  • Vilka digitala fingeravtryck har hackern lämnat efter sig?
Humaniora
  • Finns det några spår av en liknande händelse bakåt i historien?
  • Vad säger kultens ritualer och namn på olika väsen om den mytologi de följer? Vilka andra grupper har liknande myter?
  • Hur väl stämmer den här tidslinjen med etablerad historieskrivning?
  • Har någon gnostisk sekt haft några specifika läror kring den ängel som namnges i manuskriptet?
  • Kan det ligga något i den här domedagskultens konspirationsteori om de fem generalerna under andra världskriget?
HUMINT
  • Döljer den misstänkte något, eller är hen bara stressad av situationen?
  • Vad säger de underliga mailen om skribentens sinnestillstånd?
  • Passar han in på den psykologiska profilen som togs fram?
  • Vad verkar hon vara ute efter, om man beaktar hennes handlingar de senaste veckorna?
  • Vad kan man utläsa av mannen på filmens kroppsspråk och röstmönster?
Konst & design
  • Hur gammal/värdefull är den här tavlan/skulpturen?
  • Vad är det här för slags musik? Vilka lyssnar normalt på den?
  • Vad säger det här fotografiet om dess fotograf?
  • Vilken känsla har skulptören försökt förmedla?
  • Vilken dold symbolik finns i tavlans motiv?
Kulturer & subkulturer
  • Vilken kult/vilket gäng använder den här symbolen?
  • Givet slanguttryck och kläder, vilken samhällsklass och eventuell subkultur tillhör männen på filmen?
  • Vilka hulliganklubbar kan tänkas ha varit ute och letat bråk igår kväll? Var det någon viktig fotbollsmatch?
  • Utifrån hennes allmänna beteende och sätt att uttrycka sig, vilken kultur har hon vuxit upp i?
  • Vilken politisk underground-rörelse signalerade sin tillhörighet med sådana kläder och ansiktsfärg?
Medicin
  • Vad har den här människan dött av?
  • Kan sådana där skador uppstå från ett vanligt fall – och i så fall, hur högt?
  • Finns kulan kvar inuti kroppen, och i så fall var?
  • Är kroppen komplett, sett till inre organ? Har den för få eller för många av något?
  • Kan kvinnans cancer verkligen ha försvunnit så fullständigt och så snabbt?
Naturvetenskap
  • Var kan man hitta den svarta bergart som statyetten karvats från?
  • Vad är det för kemikalie som ger ifrån sig en sådan stank?
  • Sammanfaller ritualens höjdpunkt med någon astronomisk händelse?
  • Vilket är det matematiska sambandet mellan siffrorna den misstänkte tatuerat på sin kropp?
  • Existerar det här ämnet i naturen – och om inte, vad krävs för att skapa det?
Språk
  • Vilket språk är det fången talar?
  • Vad betyder de här symbolerna?
  • Är den hennes franska accent äkta eller skådespelad?
  • Vad står det på lappen som den döde hade i sin knutna hand?
  • Hur många känner till det här utdöda språket? Hur många kan läsa eller skriva det?
Systemkunskap
  • Finns några oegentligheter i den här bokföringen?
  • Vilka skyldigheter hade offret, enligt det här kontraktet?
  • Vem är den egentlige ägaren till det här företaget?
  • Lämnade hon några pappersspår efter sig, innan hon gick "off the grid"?
  • Riskerar företaget att behöva betala ut något skadestånd?
Teknik
  • Vad är den här maskinens syfte?
  • Vad är fel på den här bilen?
  • Vem har konstruerat den här klockan?
  • Vilka verktyg har använts för att forma skalet till den här apparaten?
  • Hur mycket kraft kan sådana här hydrauliska muskler applicera?
Vapen
  • Baserat på såret i kroppen och märket i väggen, var borde skottet avlossats från?
  • Vad för slags pistol var det som avfyrade den här kulan?
  • Var befann sig sprängladdningen?
  • Matchar kulan i offrets lunga geväret som hittades hemma hos den försvunne UFO-teoretikern?
  • Skulle det här skyddet kunna räcka för att stoppa en kula?
Vildmarkskunskap
  • Beter sig vargflocken naturligt?
  • Är den här växten giftig?
  • Vilket djur har lämnat de här spåren, och kan ha orsakat de här skadorna?
  • Var växer den här sortens mossa?
  • Hur har vädret sett ut de senaste dagarna i det här området?

Jag är alltså ute efter, i första hand:
  • "Den här frågan du har med, den är dålig. Ta bort den / ändra den såhär så blir den bättre"
  • "Här är ett förslag på frågor du inte tänkt på"
Men egentligen är alla kommentarer och glada tillrop välkomna.
 
Top