Nekromanti Aftermath

William_Besario

Warrior
Joined
20 Jun 2000
Messages
261
Location
Borlänge , SWEDEN
JAg har skrivit lite på en aftermath/cyberpunk/roadrunenr värld och skulle jätte gärna få lite feedback härifrån ( även ifall jag inte tänker ta åt mig av dumma inlägg :gremwink: )

Regelsystem :

Som regelsystem kommer krilles Gränsvärldar användas

Världen

Året är 2245, världen är skitig och jävig, jorden är ett enda stort katastrof område. Rövarna drar omkring på slätterna och lever av att plundra det stora fåtal städer och byar som finns utspridda vid de olika vattenhålen. Mutanter finns överallt och lever på att förpesta livet för människorna. Större delen av planetens yta består öken, högriskområden och liknande. Längst i norr och söder, närmast polerna kan man hitta de största samhällena, uppbyggda runt bunkrarna där folket tog sin tillflykt efter kriget. Där hade delar av växtligheten överlevt och tack vare att polerna smällt finns här ganska rikligt med vatten.

Varför ?

I mitten av 2000-talet hade man sett en stor nedgång i den allmänna levnadsstandarden, statens inflytande blev mindre och mindre, FN upplöstes och ett flertal så kallade megaföretag växte fram. I början av 2100-talet hade megaföretagen total kontroll över världen, folket levde i misär. Men det fanns dom som inte fann sig i misären, dom startade ett uppror, efter ett flertal årtionden av gerillastrider och intriger hade upproret lyckats nästla sig in i ett flertal megaföretag och med dess hjälp utrustat sina anhängare med vapen och givit dom taktisk träning, snabbt eskalerade det hela i ett fullskaligt atomkrig, som avslutades med en bomb år 2167 som sänkte hela japan och skapade en svallvåg som dränkte halva kina och ett flertal öar i stilla havet. Efter kriget tog dess långvariga efter över. Växtligheten dog ut, öknarna bredde ut sig, Djur dog i massor. De få som överlevde kriget tog sin tillflykt till bunkrar vid nord och sydpolerna eller drog ut i stora skaror för att hitta en fristad på de solstekta slätterna. År 2193 öppnades den första bunkern för att möta en förstörd värld. Många av dom som drog ut på slätterna dog av strålningen, svält och törst. Vissa andra klarade sig och ännu färre anpassade sig, utvecklade mutationer och fysiska förändringar för att kunna klara den radioaktiva och heta öknen

Haven

Haven har krympt och är igenväxta med muterade växter och fulla med stora muterad djur. Många av bosättningarna man kan hitta finns utmed kusten och livnär sig mest på fiske och valfångst, ibland kan tillochemd jorden runt kusten vara nog bördig för att man ska kunna odla mat på den.

Mutanterna

Mutanterna lever i egna byar avskilda från människorna, ibland så lever dom som plundrare på slätterna och dom gillar att ta människor som slavar, samma sak gäller tvärtom, människor gillar att ta mutanterna som slavar. Mutationerna kan ta sig uttryck på många sätt, vissa kan ha fått tjock hud, andra överlever på mindre vatten och vissa behöver inte äta med mera… Ofta tycker människor att mutanter ser groteska ut med sina mutationer och missbildningar, men detta kompenseras ofta av mutanternas mer fördelaktiga mutationer.

Nord och Sydpolen

Vid områdena runt nord och Sydpolen har bosättningar vuxit fram runt bunkrarna och på vissa ställen här små länder skapats av ett flertal städer. I dessa städer har man bevarat den gamla kunskapen, iaf. till viss del. Hemligheten bakom rymdfart har gått förlorad liksom nanoteknologin, tekniken bakom de gamla fusionreaktorerna med mera har också gått förlorad ( Teknologinivån är ungefär som den var år 2030, med ett fåtal inslag av äldre/nyare teknologi ). Tack vare de stora halterna av radioaktiv strålning kan man dock inte sända meddelande och liknande med radiosignal mer än högst 1km utan allvarliga störningar. Städerna ligger på befolknings nivåer mellan 1000-50000 invånare, med ett fåtal undantag. Statskicket varierar stort från stad till stad, men man har minnet av megaföretagen i huvudet. Tack vare städernas storlek är det ganska enkelt emd den teknologin som finns att ha en fungerande demokrati där alla får sin röst hörd. Men det finsn självklart undantag, och det har redan börjat växa fram nya


"The meaning with war is not to die for your country,it's to make the other sonofabitch die for his"
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Bara en liten fråga...
Varför är det så att företagen låter folken leva i misär? Hur kan de överleva om det inte finns någon som köper deras produkter? Jag betvivlar starkt på att några företag skulle tjäna på att ta över hela världen.

"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
 

William_Besario

Warrior
Joined
20 Jun 2000
Messages
261
Location
Borlänge , SWEDEN
Hmm, en fråga värd att tänka på, men lösningen är enkel. det finns en liten klick av personer som inte alls hade det så dåligt, dom hade bra arbeten inom t.ex. administrationen och sånt. och så säljer dom ju saker till varandra

"The meaning with war is not to die for your country,it's to make the other sonofabitch die for his"
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Det är inte särskilt underligt egentligen. Om vi ser på hur världen ser ut idag. Denna framtidsvision är bara en lite extremare variant av dagens läge. Jag tror företagen skulle härja ganska vilt om dom inte hade en massa lagar att rätta sig efter.
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
verkar rätt traditionellt(dock har jag inte sett alltihop än men ifall jag får se det kanske jag ändrar uppfattning.), men jag gillar mutanterna, de verkar ju klart tuffast att spela... /images/icons/smile.gif

/Dr_Morbid

Troll är snyggare än människor
 

William_Besario

Warrior
Joined
20 Jun 2000
Messages
261
Location
Borlänge , SWEDEN
Jo, det är rättså traditionellt. Men det är ju faktiskt mitt!!

"The meaning with war is not to die for your country,it's to make the other sonofabitch die for his"
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Det är rätt! Man ska inte vara rädd för att göra något som redan gjorts (det finns juntrots allt en hel del efter-katastofen spel). För att när man gör det så blir det ändå unikt på något sätt.

Gillar tex idén med städer vid polerna.

Gillar tex idén med städer på polerna.
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: Aftermath [OT]

jo det är ju som så att det som är ens eget är ju mycket ättre än alla andras även ifall det egentligen inte är det =)

/Dr_Morbid

Troll är snyggare än människor
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Aftermath...

<I>Känner igen namnet...</I>

Namnet 'Aftermath'? Fanns ett tidigt 80-talsrollspel som hette så också (ökänt för att man behövde skaffa en T30 för att spela det).

--
Åke
 

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
Re: Aftermath...

Nja, det jag tänkte på är snarare att en annan typ från Borlänge höll på att göra ett spel med det namnet för nåt år sedan...

Men å andra sidan kan jag minnas fel, kanske är det spelet du nämner jag tänkte på...

/Gollum - som gillar T30's

Drakens Tand dundrar vidare på nya äventyr - http://www.alfaweb.nu/dt/
 
Top